روستاییان روی گسل اختلافات

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در حالی که این روزها همچنان شاهد وقوع زمین‌لرزه‌های شدید در کشور هستیم مقامات ارشد سازمان برنامه و بودجه افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی را تورم‌زا دانسته و پرداخت آن را با شرط و شروط پذیرفته‌اند؛ زمین‌لرزه‌هایی که خسارات مالی و جانی فراوانی را برای روستاییان به همراه داشته است.

اواخر خرداد سال جاری بود که اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن دستور رییس‌جمهور را در رسانه‌ها بازگو و اعلام کرد که طبق دستور رییس‌جمهور مقرر شده است تا پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد از اول تیرماه توسط بانک‌های عامل پرداخت شود.

چند روز بعد از این اظهارات بود که مجید جودی معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرد ضمانت‌نامه مابه‌التفاوت سود تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی توسط رییس دفتر رییس‌جمهور به زودی ابلاغ و پرداخت این تسهیلات نیز در زمان مقرر یعنی تیر ماه اجرایی خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی طبق دستور رییس‌جمهور از اول تیر ماه قطعی است و قرار است تا اسماعیلی مسوول دفتر رییس‌جمهور ضمانتنامه مابه‌التفاوت نرخ سود (۱۳ درصد) را تا دو روز آینده صادر و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کند. بنابراین خروجی جلسه مسوول دفتر رییس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن این بوده است که ضمانتنامه مابه‌التفاوت نرخ سود وام مسکن روستایی ابلاغ شود تا از اول تیر ماه این تسهیلات با نرخ سود ۵ درصد به متقاضیان پرداخت شود.

بسیاری از کارشناسان و مقامات مسوول بنیاد مسکن به عنوان متولی ساخت مسکن روستایی مدام اعلام می‌کنند که تاخیر در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی می‌تواند آثار سویی داشته باشد. بنابراین پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی بیشتر از اینکه منجر به تورم و رشد پایه پولی کشور شود منجر به رونق بخش‌های مرتبط با بخش مسکن و کاهش اثرات جانی و مالی با وقوع زلزله شود.

انتقاد رییس بنیاد مسکن از رییس برنامه و بودجه

نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با انتقاد از میرکاظمی رییس سازمان برنامه‌وبودجه گفت که او تخصصی در بودجه‌ریزی ندارد و اگر پرداخت تسهیلات مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد متوقف شود ساخت روزانه ۵۵۰ واحد مسکونی در روستاها متوقف و قطعا ضررهای مالی و جانی توقف نوسازی و بازسازی مسکن روستایی که از دهه ۸۰ آغاز شده، بیشتر از پرداخت وام با نرخ سود ۵ درصد و رشد نرخ تورم خواهد بود.

در ابتدای سال جاری اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با انتقاد از میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه گفت که او تخصصی در بودجه‌ریزی ندارد و اگر پرداخت تسهیلات مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد متوقف شود ساخت روزانه ۵۵۰ واحد مسکونی در روستاها متوقف و قطعا ضررهای مالی و جانی توقف نوسازی و بازسازی مسکن روستایی که از دهه ۸۰ آغاز شده، بیشتر از پرداخت وام با نرخ سود ۵ درصد و رشد نرخ تورم خواهد بود.

جودی معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش که قبول دارید که این تاخیر پرداخت وام مسکن روستایی در نهایت به ضرر کشور و روستاها به لحاظ ایمن‌سازی شد؟ گفت: همان‌طور که رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم بارها اعلام کرده است تاخیر هر روز پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی باعث تاخیر و توقف ساخت و نوسازی روزانه ۵۵۰ واحد مسکونی خواهد شد.

عدم پیشرفت نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی

بر اساس آمارهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ۱۵۸ هزار واحد مسکونی در حال ساخت روستایی در ابتدای دولت که با دریافت تسهیلات صورت گرفته است ۴۰ هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده و از همان ۲۵ آبان سال گذشته که رییس‌جمهور دستور افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان را صادر کرد، تقریبا نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی پیشرفت چندانی نداشته است. چرا که رشد قیمت نهاده‌های تولید مسکن به اندازه زیادی بر قیمت تمام‌شده ساخت تاثیر گذاشته و عملا سهم تسهیلات مسکن را به زیر ۴۰ درصد رسانده است.

جودی معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش که تاخیر در پرداخت تسهیلات سهم وام مسکن روستایی را در قیمت تمام‌شده ساخت مسکن کاهش می‌دهد؟ تاکید کرد: در سال ۸۴ که طرح بازسازی و نوسازی مسکن روستایی با پرداخت ۵ میلیون تومان وام آغاز شد سهم این وام تا ۷۵ درصد قیمت تمام شده ساخت را پوشش می‌داد اما حالا با رسیدن سقف وام تا ۲۰۰ میلیون تومان این سهم تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. به هر حال افزایش قیمت نهاده‌های تولید این سهم را روز به روز کاهش داده است.

وام بانکی هزینه‌های نوسازی روستاییان را پوشش نمی‌دهد

یکی از متقاضیان وام مسکن روستایی گفت: تصور می‌کردیم که وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان باشد بنابراین برای دریافت وام از بانک تجارت اقدام کرده‌ایم اما اگر سقف وام ۱۰۰ میلیون تومان باشد این مبلغ ما را به مرحله فونداسیون هم نمی‌رساند.

باقری یکی از متقاضیان وام مسکن روستایی در ملایر در تماس با بازار در خصوص اینکه وام ۱۰۰ میلیون تومانی نمی‌تواند تمام خواسته‌های ما را در ساخت مسکن برآورده کند گفت: تصور می‌کردیم که وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان باشد. بنابراین برای دریافت وام از بانک تجارت اقدام کرده‌ایم اما اگر سقف وام ۱۰۰ میلیون تومان باشد این مبلغ ما را به مرحله فونداسیون هم نمی‌رساند.
او با اشاره به اینکه وقتی برای یک تغییر نقشه از ما ۳۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند می‌توان حدس زد و پیش‌بینی کرد که هزینه ساخت مسکن چقدر بالا است ادامه داد: امیدواریم وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی هر چه سریع‌تر ابلاغ شود. تمام اقدامات لازم را برای دریافت وام انجام داده‌ایم و الان ما را به بانک تجارت در شهر ملایر معرفی کرده‌اند. اگر می‌دانستیم که سقف وام ۱۰۰ میلیون تومان است برای ساخت مسکن اقدام نمی‌کردیم چون با این هزینه‌ها قطعا تا فونداسیون می‌توانیم کار را ادامه دهیم.

علت تاخیر در پرداخت وام مسکن روستایی

چند روز پیش مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه بودجه در خصوص دلایل تاخیر در پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی گفته بود:‌ وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی، بار مالی سنگینی را به همراه خواهد داشت. پرداخت این وام از دو راه میسر است. یکی اینکه به بانک‌ها بنویسیم که این وام جزو بدهی دولت به بانک‌ها باشد که پایه پولی را بالا می‌برد و تورم وحشتناکی را به همراه دارد.

او ادامه داد: یکی از ریشه‌های تورم در سنوات گذشته بدهی دولت به بانک‌ها بوده است. یا باید این اجازه را بدهیم یا اینکه بپذیریم از محل یارانه تامین شود. در مدت ۲۰ سال بازپرداخت وام مذکور، ۸۰ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد که باید از یک جایی تامین شود. او افزود: راه دیگر این است که اجازه بدهیم از صندوق مسکن که در قانون دیده شده، مابه‌التفاوت سود وام ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی پرداخت شود، چون وام ۱۰۰ میلیونی ابلاغ شده است. ممکن است برای ۱۰۰ هزار نفر مسکن را ارزان کنیم، اما این کار برای اقشار جامعه تورم ایجاد می‌کند. تا منابع مالی تامین نشود نمی‌توانیم وام ۱۰۰ میلیونی مسکن روستایی را به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش دهیم.

تبعات سنگین عدم پرداخت وام به روستاییان

اما اکبر نیکزاد معتقد است که میرکاظمی رییس سازمان بودجه دوست من است و بارها تجربه همکاری با ایشان را داشته‌ام اما میرکاظمی در بودجه‌ریزی تخصص آنچنانی ندارد و سازمان برنامه و بودجه باید به این موضوع توجه داشته باشد که اگر غروب روزی که به منزل می‌رود، از این موضوع که هیچ هزینه و بودجه‌ای را پرداخت نکرده خوشحال بوده باشد، این خوشحالی درستی نیست.

او با بیان اینکه از آبان ماه سال گذشته که وام‌های ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن پرداخت نشده، سازمان برنامه‌ و بودجه برنده نبود و قطعا عواقب سنگینی برای مردم خواهد داشت معتقد است که در سال گذشته شاهد بالانس بودن وضعیت مهاجرت بودیم و پیش‌بینی می‌کردیم که مهاجرت معکوس رخ دهد اما اگر به مباحث اقتصادی روستا توجه نداشته باشیم به طور قطع مهاجرت از روستا افزایش می‌یابد. آقای میرکاظمی باید بداند که توجه به مسکن روستایی و طرح هادی، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

حال باید دید که سرانجام تنش میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان برنامه‌وبودجه به کجا ختم می‌شود. آیا این وام که بارها و بارها ابراهیم رییسی دستور پرداخت آن را صادر کرده است، با نرخ سود ۵ درصد اجرایی می‌شود یا اینکه میرکاظمی بر نظریات خود تاکید و آن نظریات را به کُرسی خواهد نشاند؟

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن

شناسه : 272598
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا