هم سخت‌گیری، هم اهانت

به گزارش جهان صنعت نیوز: چنانچه شاهدیم در روزهای اخیر دستوراتی که در مشهد و استان فارس در این باب داده شده از سوی بسیاری از سیاسیون، چهره‌های مذهبی و حقوق‌دانان مورد نقد قرار گرفته است.  در کنار این انتقادات اما شاهد حمایت‌هایی نیز بودیم که خود محل حاشیه‌سازی بیشتر شد. مصداق آن نیز اظهارات سیداحمد خاتمی، خطیب جمعه تهران که این هفته گفته بود: «بزرگ شدن گناهی به معنای تحقیر گناه دیگر نیست، قطعا دزدی کردن و اختلاس گناه است اما بی‌حجابی هم گناه است، اتفاقا بسیاری از بی‌حجاب‌ها، زن‌ها و بچه‌های همان دزدها هستند.» این جمله که اهانت به گروهی از زنان کشور بود، با واکنش‌ها و انتقاداتی نیز همراه شد.

اهانت و تهمت

به عنوان نمونه، محمدتقی فاضل‌میبدی استاد حوزه علمیه قم گفت: «متاسفانه برخی از خطبه‌های نمازجمعه تند است به طور مثال، یکی از آقایان گفت بدحجابان بچه‌های همان دزدها هستند. این حرف خیلی زشت و تهمت بزرگی است. ممکن است خانمی بدحجاب باشد اما پدرش بسیار فرد درستکاری باشد. چرا این حرف‌ها را می‌زنیم؟ بسیاری از اختلاسگران که در دولت نیز وجود داشتند، خانواده‌هایشان با حجاب بودند و برای حفظ ظاهر حجاب را حفظ می‌کنند. باید دقت کنیم خروجی این تندروی‌ها، چه بوده است. اینکه گشت ارشاد بگذاریم، ایجاد ترس و محدودیت کنیم نتیجه خوبی تا به الآن نداشته است.»

جامعه ما، خانواده ما

عصر ایران نیز در واکنش به بیان این سخنان، دیدگاه سردار سلیمانی را یادآوری کرد و نوشت: «سردار قاسم سلیمانی با انتقاد از نوع نگاه و رفتار برخی روحانیون و افراد مذهبی می‌گوید: من و آدم‌های خودم. من و رفقای خودم. من و مریدهای خودم. این بی‌حجاب است، این باحجاب است. این چپ است، آن راست است، این اصلاح‌طلب است، او اصولگراست، خب پس چه کسی را می‌خواهید حفظ کنید؟ همان دختر کم‌حجاب دختر من است. دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه ماست. فقط رابطه حزب‌اللهی با حزب‌اللهی معنا ندارد. رابطه حزب‌اللهی با کسی که دینش ضعیف‌تر است موضوعیت دارد. جامعه ما خانواده ماست. اینها همه مردم ما هستند. اینها بچه‌های ما هستند.»

عصر ایران در ادامه نیز به نقل از شهید بهشتی آورده بود: «به طلاب و فضلای حوزه هم به دنبال این بحث یک پیشنهاد دارم و آن پیشنهاد این است که به مردم ایران فرصت بدهید تا آگاهانه و آزادانه خود را بر مبنای معیارهای اسلامی بسازند و این خودسازی را بر مردم ما تحمیل نکنید. آگاهی بدهید، زمینه‌سازی کنید برای رشد اسلام، ولی بر مردم هیچ‌چیز را تحمیل نکنید.»

مطالبه از دولت

گذشته از این حواشی اما شاهد ادامه تذکرها در باب لزوم سخت‌گیری‌های بیشتری در حوزه حجاب بودیم! اصراری که به باور تحلیلگران می‌تواند تبعات منفی هم برای مردم و هم برای ارزش‌ها داشته باشد. تنها در همین چند هفته کلی طرح و ستاد بدین‌منظور فعال شده تا به این اولویت مسوولان رسیدگی کند.

در همین راستا حاج علی اکبری، امام جمعه موقت تهران  در خطبه‌های نماز عید قربان تهران گفته مساله حجاب مساله عادی نیست و گره‌خورده به هویت و خانواده ماست. لذا اجرای قانون حجاب که در دولت سیزدهم نیز مورد توجه است، مطالبه ماست.

حجاب اجباری نداریم

مدیر حوزه علمیه مشهد که معتقد است «حجاب اجباری در کشور نداریم» هم گفته که «اسلام می‌گوید موضوع حجاب اصلا شخصی نیست ما هم باید بگوییم چشم. مگر شما وقتی در خانه خودت هستی اسلام گفته حجاب داشته باش.»

منور شایسته‌خو در ادامه گفته: «ما در مملکت اسلامی زندگی می‌کنیم، قوانینی در این کشور وجود دارد که بقیه ملزم به تبعیت از آن هستند. هر کشوری برای خودش قانون دارد، در کشور ما هم یکسری قوانین خاص وجود دارد که باید به آنها احترام گذاشت! شما وقتی در این کشور زندگی می‌کنید، نمی‌توانید طبق رای و خواسته خودتان رفتار کنید.» وی افزوده: «شما وقتی وارد اتاق عمل می‌شوید باید لباس «گان» بپوشید اگر اعتقاد نداشته باشید خب عمل نمی‌کنید! شما وقتی وارد یک محیط یا کشوری می‌شوید باید مطابق قانون آن کشور زندگی کنید! شما وقتی در حکومت اسلامی زندگی می‌کنید باید به قوانین‌اش تمکین کنید؛ والسلام.»

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 274111
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا