استدلال دوستان ایرانی پوتین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سفر رهبر بلامنازع روسیه به تهران تنها چند روز پس از سفر جو بایدن به اسراییل و عربستان‌سعودی از نظر کسانی که هر موضوعی را از چشم ستیزندگان با آمریکا دنبال می‌کنند سفر پوتین به تهران به خودی خود دارای اهمیت راهبردی است.

واقعیت این است که اکثریت شهروندان ایرانی نگاهشان به روسیه امروز و تحت قیمومیت ولادیمیر پوتین و باندهای مافیایی نزدیک به او ناخوشایند است و باور دارند اگر ایران به جای روسیه با آلمان اتحاد راهبردی داشت برای اقتصاد ایران و حال و روز کشور فایده بیشتری داشت. گروه پرشماری از کارشناسان اقتصادی و سیاسی که در نهادهای قدرت جایی ندارند نیز روسیه را رقیب غیراخلاقی ایران در اقتصاد می‌دانند.

این گروه می‌گویند روسیه با ترفندهای درازمدت ایران را از غرب دور نگه داشت تا بتواند بازار انرژی اروپا را به طور انحصاری در اختیار بگیرد و در همین هنگامه از این استیلا بر بازار انرژی اروپا استفاده کند. گروه‌های سیاسی که دوستی راهبردی با روسیه را برای ایران مفید نمی‌دانند می‌گویند دو کشور که اقتصادی مشابه دارند و در بازارهای جهانی نفت‌، گاز‌، پتروشیمی‌، فولاد، قیر و… رقیب هم هستند باید مناسبات عادی داشته باشند چون تجارت بین دو کشوری با مشابهت ایران و روسیه سخت است. اما دوستان ایرانی روسیه پوتین برای راهبرد درازمدت دوستی با روسیه استدلال خود را دارند. آنها باور دارند نظام سیاسی ایران باید بر نظام سیاسی غرب پیروز شود تا ایرانیان مزه آسایش و آرامش را بچشند و آمریکاستیزی رسالت نهایی آنها است.

با توجه به اینکه در شرایط فعلی و ادامه شرایط و مناسبات توزیع قدرت در جهان، آمریکا و غرب به زودی نابود نمی‌شوند و بنابراین جنگ و جهاد علیه غرب درازمدت است و با کشوری که همین دیدگاه را دارد و با ذات غرب خصومت دارد و نیز کشوری است که از نظر داشتن تجهیزات نظامی پیشرفته در نوک قله نظامی‌گری ایستاده، باید پیمان راهبردی داشته باشیم. این یک استدلال بر پایه درکی از مناسبات قدرت در دنیای امروز و آینده است و براساس اصول اندیشه ضدآمریکایی چندان هم بیراه نیست. اما پرسش این است که ضرورت خصومت ابدی با آمریکا و غرب چیست و آیا شهروندان ایرانی به ویژه نسل جوان ایرانی هم این اندیشه را دارند؟ به نظر می‌رسد می‌توان با نظرسنجی از شهروندان در این باره به نتایج قطعی رسید که آیا باید تا ابد با غرب ستیز کنیم یا می‌توان در یک دوره میان‌مدت راهبردها را دگرگون کرد.

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 275776
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *