جای خالی مدیریت ترافیک

به گزارش جهان صنعت نیوز: از دو روز قبل پلیس و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان اعلام کردند تمهیدات لازم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم اندیشیده شده است و نگرانی‌ای از برگزاری این مراسم وجود ندارد؛ در این میان پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد در سرتاسر مسیر هیچ محدودیت ترافیکی نداریم و خودرو و موتورسیکلت می‌تواند در مسیر حرکت کند.

دوشنبه از ساعت ۵ بعدازظهر یعنی یک ساعت قبل از آغاز مراسم تعداد زیادی از مردم در میدان ولیعصر حضور پیدا کردند، از همان ابتدا بی‌نظمی در عبور و مرور شروع شده بود، مردمی که می‌خواستند در کنار فرزندان خود از موکب‌ها بازدید کنند با موتوری‌ها و خودروها درگیر می‌شدند و هیچ‌کدام به هیچ‌کدام اجازه عبور نمی‌دادند. به گزارش شاهدین کمی بالاتر از میدان ولیعصر در ابتدای خیابان زرتشت، خیابان کاملا قفل شده بود و در اصل مردم پیاده، خودرو و موتورسیکلت نمی‌توانستند تردد کنند؛ این در حالی بود که تعداد عظیمی از ماموران انتظامی و راهور در آنجا حضور داشتند اما گویا کاری از کسی ساخته نبود!

براساس گزارش‌ها با گذر زمان و رسیدن به ساعت ۱۹ خیابان‌های منتهی به میدان ولیعصر توسط خودروهای پلیس بسته شده بود و اجازه ورود خودرو به جمعیت داده نمی‌شد اما موتوری‌ها همچنان می‌توانستند به داخل جمعیت بیایند! همین امر بی‌نظمی در منطقه ایجاد کرده بود. عکس‌ها و فیلم‌های بسیاری از قفل شدن خیابان‌های دیگر که مراسم در آن برگزاری می‌شد در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد؛ آنقدر مدیریت ترافیک سخت و غیرقابل کنترل شده بود که سردار حسین رحیمی و سردار محمدحسین حمیدی شخصا به میدان آمدند و سعی کردند تا ترافیک را به صورت میدانی و دستی مدیریت کنند!

این در حالی است که پلیس در گذشته بارها اعلام کرده بود که ترافیک پایتخت هوشمند مدیریت می‌شود و در پاسخ به سوالاتی از قبیل اینکه چرا در برخی از نقاط شهر گره ترافیکی داریم گفته بود که حجم ترافیک بالا است اما گره ترافیکی نیست! پلیس اعلام کرده بود نقاط مرکزی شهر هیچ زمان خالی از ترافیک نمی‌شود و نباید عملکرد مدیریتی پلیس را در این محل‌ها بررسی کرد.

اما سوال اصلی این است که برای مراسمی مانند مراسم عید غدیر که از قبل اطلاع داده شده بود و روز تعطیل هم بود چرا باید شاهد قفل شدن خیابان‌ها باشیم؟ چرا نباید تدبیر صحیح برای مدیریت ترافیک و بسته شدن خیابان‌ها داشته باشیم که مردم و خودروها و موتورسیکلت‌ها در هم گره بخورند؟

با تاریک شدن هوا و رسیدن به ساعات پایانی جشن و عزم خانواده‌ها برای بازگشت به منازلشان ترافیک و گره خوردن خیابان‌ها به اوج رسید، قسمت بد ماجرا آن زمانی بود که در حدود ساعت ۲۰ در تقاطع زرتشت و خیابان ولیعصر ماموران راهور در کنار خیابان ایستاده بودند و مردم خودشان ترافیک را مدیریت می‌کردند تا بتوانند گره آن تقاطع را باز کنند! اما در این میان چندین سوال در ذهن‌ها نقش می‌گیرد، در ابتدا باید پرسید نقش نیروی انسانی کارآمد و آموزش‌دیده در پلیس راهور برای رفع گره‌های ترافیکی و تسهیل عبور و مرور مردم کجاست؟ و دوم اینکه سیستم هوشمند پلیس که از دوربین‌های به‌هم‌پیوسته و هوش مصنوعی تشکیل شده و در لحظه وضعیت معابر را مانیتورینگ می‌کند روز گذشته توسط کدام اپراتور یا اپراتورهایی کنترل می‌شده است؟

پلیس راهور تهران بزرگ بیش از ۴ دهه تجربه برگزاری مراسم‌هایی نظیر روز ۲۲ بهمن، روز قدس، روز تشییع پیکر شهیدحاج قاسم سلیمانی و تشییع پیکر شهدای انقلاب را در کارنامه خود دارد و به نظر می‌رسد از این نیرو پذیرفتنی نیست که نتواند چنین حضوری را پیش‌بینی کرده و مدیریت کند. به طوری که کام برخی مهمانان حاضر در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر به خاطر ترافیک سرسام‌آور تلخ شد.

سکوت معنادار شورای شهر تهران

این در حالی است که با وجود آنکه عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده از پیاده‌روی ۱۰ کیلومتری عید غدیر نشان از بی‌نظمی شدید در مدیریت مراسم می‌داد به نحوی که برخی احتمال بروز خطر جانی را می‌دادند اما اعضای شورای شهر تهران واکنش ویژه‌ای به این روند نشان ندادند. اعضای شورای شهر تهران تلاش کردند در مقابل انتقادات گسترده‌ای که به نحوه برگزاری برنامه شده بود، تمام قد پشت شهرداری تهران بایستند. به نحوی که چمران گفت اصلا موضوع خاصی نبوده است. همچنین حبیب کاشانی اشاره کوتاهی کرد و در تذکری گفت: «این مراسم با وجود کم و کاستی‌هایی که داشت اما اقدام ارزنده‌ای بود که عملیاتی شد و نکات مثبتی را به همراه داشت و اینکه این بار در شهرداری ما به عنوان نخ تسبیح بودیم و همان‌طور که اعلام شده است در برگزاری این مراسم از ظرفیت ۹۰ درصدی مردم، هیئت و موکب‌ها استفاده شده است و سازمان و نهادها در جهت باورهای دینی خود پای کار بوده‌اند.»

وی ادامه داد: «با وجود اینکه این مراسم در خیابان ولیعصر(عج) برگزار شده بود، مراسمات و جلساتی نیز در اقصی ‌نقاط تهران برگزار شده که مردم از آنها بهره بردند. طبیعتا اگر مردم با وسایل شخصی خود در این محل تردد نمی‌کردند ترافیک کمتری را شاهد بودیم. انشاءالله در سال‌های آتی از این تجربه استفاده شود و نقاط ضعف و قوت آن بررسی شود.» نادعلی سخنگوی شورا هم از زاویه سیاسی به موضوع نگاه کرد و معتقد بود که تجمع ترکیبی از باحجابان و بی‌حجابان بود.

دوشنبه نه تنها خیابان‌های تهران قفل شده بود بلکه با وجود شروع پیک هفتم در کشور، مترو مملو از افراد بدون ماسک بود. به همین دلیل منتقدان این عمل شهرداری تهران و بی‌نظمی را بازی با جان مردم دانستند.

مسوولان برگزاری مراسم را نمی‌شناسم!

در این رابطه ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با انتقاد به ترافیک عظیم دوشنبه ۲۷تیرماه در تهران به «جهان‌صنعت» گفت: در صحن شورا گلایه و تذکراتی درباره ترافیک عیدغدیر مطرح شد. اما به نظرم برگزاری چنین مراسم باشکوهی تجربه بزرگی برای مسوولان این امر بود. چراکه برگزاری مهمانی عیدغدیر در تهران برای اولین بار بوده است. به همین دلیل ایجاد چنین بی‌نظمی‌هایی قابل پیش‌بینی بوده است. از طرفی انتخاب منطقه‌ای که در حالت عادی نیز ترافیک پرحجمی دارد، درست نبوده است. همچنین بستن خیابان ولیعصر منجر به افزایش شدید ترافیک شده بود، به نحوی که بنده مسیر نیم‌ساعته را دو ساعت طی کردم تا به مقصد برسم. بنابراین مسوولان برای دفعه‌های بعدی باید در انتخاب منطقه کمی دقت نظر داشته باشند.

وی افزود: البته برخی از منتقدان بر این باورند که چرا مراسم‌های دیگر مانند ۲۲ بهمن و روز قدس چنین بی‌نظمی‌هایی به وجود نمی‌آورد. این در حالی است که مراسم‌های اینچنینی سال‌هاست در مسیر مشخص و توسط افرد مشخصی برگزار می‌شود. بنابراین برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های این‌گونه مراسم در کشور جا افتاده است. اما برگزاری مهمانی عید غدیر برای اولین بار در تهران برگزار شده بود. در اینکه تمهیدات کمتری در این مراسم پیش‌بینی شده بود، شکی نیست. البته هنوز مسوولان برگزاری اصلی این مراسم معلوم نیستند. اما به نظرم باید تمام متوالیان این مراسم را دعوت و درخصوص چگونگی برگزاری آن مشورت می‌کردند که مردم اینچنین سرگردان و آشفته در ترافیک نشوند. مسوولان برگزار‌کننده تبعات ترافیک حجیم تهران را پیش‌بینی نکردند. البته مردم هم فوق‌العاده از این مراسم استقبال کردند، که چنین موضوعی برای ما خوشایند است. اما از مسوولان برگزار‌کننده می‌خواهیم در مراسم‌های بعدی درخصوص محل برگزاری مهمانی‌ها تجدیدنظر کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 276127
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا