فرار پیوسته حقیقی‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:   روز گذشته اما گروه‌های شیمیایی، چندرشته‌ای صنعتی، بانکی و نمادهای لیدر گروه خودرویی در مسیر رشد قرار گرفتند. با این حال اما ارزش معاملات خرد همچنان در سطح دو هزار میلیارد تومان باقی ماند تا رکود معاملاتی در بازار سرمایه ادامه یابد. نکته حائز اهمیت طی یک ماه اخیر اما خروج پیوسته پول حقیقی از بورس یا همان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی است. به نحوی که از بیست و سوم خردادماه تا روز گذشته در هیچ یک از روزهای کاری، این مسیر روند معکوسی را طی نکرده و بر سرعت فرار حقیقی‌ها افزوده شده است.

شاخص کل بورس روز گذشته نیز ۹۳۹ واحد کاهش یافت تا با قرار گرفتن در سطح یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۸۹۳ واحد، همچنان در کانال ۴/۱ میلیون واحدی درجا بزند. در این روز همچنین شاخص هم‌وزن هم ۷۵۶ واحد عقب نشست و افت ۱۹/۰ درصدی را ثبت کرد. شاخص‌های آزاد شناور و بازار اول هم در این روز به ترتیب معادل ۰۳/۰ درصد، ۲۱/۰ درصد کاهش یافتند اما در مقابل، شاخص بازار دوم ۱۱/۰ درصد رشد کرد. نمادهای کگل، فخوز و نوری در روز گذشته بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس داشتند اما در مقابل نمادهای تاپیکو، فارس، وخاور و شسپا بیشترین تاثیر مثبت را ثبت کردند. در این روز شستا، نوری، خگستر، سآبیک، برکت، آسیاتک و وتجارت پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. بورس در این روز معاملاتی ارزش دو هزار و ۶۰۵ میلیارد تومان را ثبت کرد. روز گذشته شاخص کل فرابورس نیز با افت روبه‌رو بود اما این افت بسیار اندک و معادل ۸۱/۱ واحد بوده است. در این بازار نمادهای آریا، غصینو، زاگرس، بساما و خدیزل بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای کگهر و تجلی بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل فرابورس داشتند. ددانا، فرابورس، قچار، کرمان، فزر، سدبیر و تجلی پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بوده‌اند. فرابورس در این روز معاملاتی به ارزش هفت هزار و ۵۷۲ میلیارد تومان را ثبت کرده است.

تشدید روند خروج پول

روز گذشته نیز بازار سرمایه با ارزش معاملات خرد بسیار پایین به کار خود پایان داد که از فرو رفتن هر چه بیشتر بازار در رکود نشان دارد. در این روز معاملات خرد در سطح دو هزار و ۹۱ میلیارد تومان متوقف شد. کارشناسان درباره روند رو به نزول ارزش معاملات خرد ابراز نگرانی کرده و نسبت به کاهش بیشتر آن هشدار داده‌اند. این کمترین ارزش معاملات خرد بازار دست‌کم از نیمه ماه گذشته تاکنون بوده است. طی یک ماه اخیر همچنین روزانه خروج پول حقیقی از بازار رخ داده است. روند تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی حاکی از فرار پیوسته بازیگران حقیقی از بازار طی یک ماه گذشته است.

سه عامل مهم در ایجاد وضعیت کنونی بورس

در همین ارتباط یک تحلیلگر بازار سرمایه سه عامل انتشار اوراق، افزایش نرخ بهره بین‌بانکی و عرضه اولیه‌های غیرمتعارف را دلایل اصلی ریزش بورس عنوان کرد. فردین آقابزرگی با تاکید بر اینکه دولت با انتشار اوراق چه در بازار اولیه و چه در بازار ثانویه بخش عمده‌ای از حجم معاملات را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: به طور کلی نرخ بهره بین‌بانکی، انتشار اوراق چه در بازار ثانویه و چه در بازار اولیه و در نهایت عرضه‌های اولیه غیرمتعارف و متفاوت از روندی که پیش از این بود و به جذب نقدینگی توسط سهامداران حقیقی کمک می‌کرد، بیشتر از مسائلی همچون مذاکرات سیاسی و اصلاح نظام یارانه‌ها و… روی روند منفی بازار تاثیر اساسی داشته‌اند. وی ادامه داد: تا پایان اردیبهشت سال جاری بازدهی شاخص هم‌وزن حدود ۳۰ درصد و بازدهی شاخص کل حدود ۱۹ درصد بوده است. چه اتفاقی رخ داد که از ابتدای خرداد ماه تاکنون، یعنی ظرف کمتر از دو ماه بخش عمده‌ای از بازدهی‌ها از دست رفت؟ به طوری که بازدهی شاخص کل به حدود ۷ درصد و بازدهی شاخص هم‌وزن به حدود ۱۶ درصد رسیده است؟ این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به معاملات روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: روز یکشنبه ۷۲ هزار میلیارد تومان در بازار فرابورس تحت عنوان معاملات بازار ثانویه اوراق بدهی دولت سررسید شد که به نوعی استمهال بدهی است. آقابزرگی تاکید کرد: عمده دلیل وضعیت کنونی بازار پررونق بودن بیش از اندازه معاملات اوراق بدهی است. به دلیل خلاء نقدینگی قیمت سهام اکثر شرکت‌ها کاهش یافته در حالی که میزان سود آنها نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایشی بوده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 276138
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا