مارک اسپر در راس یک هیات آمریکایی برای مبادله تسلیحاتی به تایوان سفر کرد/ بازی با آتش

به گزارش جهان صنعت نیوز:   این سفر در حالی صورت گرفته که این جزیره خودمختار با فشار فزاینده چین مواجه بوده و تنش‌ها میان پکن و واشنگتن بر سر مساله تایوان بالا گرفته است. تایوان جزیره‌ای خودمختار است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و تاکید کرده که در صورت لزوم، با اعمال فشار نظامی تایوان را به خاک خود الحاق خواهد کرد.

به باور کارشناسان امور چین، یکی از آرمان‌های شی جی پینگ بازگرداندن تایوان و الحاق آن به سرزمین چین است. شی که تلاش دارد خود را در ساختار حزب کمونیست در جایگاه مائو بنشاند، به این باور رسیده که الحاق تایوان به چین از راه زور نظامی و پر کردن تنگه تایوان با کشتی‌های جنگی امکان‌پذیر است. چراکه او می‌داند که آمریکا هیچ‌گاه به خاطر تایوان وارد یک جنگ مستقیم و گسترده با چین نخواهد شد. همان‌طور که برای اوکراین به یک جنگ مستقیم با روسیه وارد نشد؛ آمریکا همان‌طور که به فرستادن سلاح به اوکراین بسنده کرد، در مورد تایوان نیز به فرستادن سلاح اکتفا خواهد کرد، اما همچنان که فرستادن سلاح به اوکراین نتوانست جلو پوتین برای اشغال دونباس را بگیرد، فرستادن سلاح به تایوان نیز نخواهد توانست مانع از تسلط چین بر تایوان شود.

چین هم هرگز از توسل به زور برای به کنترل درآوردن تایوان چشم‌پوشی نکرده و این جزیره که به صورت دموکراتیک اداره می‌شود از افزایش فشارهای نظامی پکن در جهت وادار کردن آن به پذیرش حاکمیت چین شکایت کرده است.

دولت‌های ایالات متحده تاکنون از تایوان خواسته‌اند تا ارتش خود را مدرن‌سازی کند تا به یک «خارپشت» تبدیل شود که حمله به آن برای چین دشوار باشد. آمریکا در سال‌های اخیر تلاش کرده تا با فروش سلاح‌های ارزان، متحرک و یا نامتقارن به تایوان کمک کند در مقابله با هر حمله اولیه نظامی توسط چین مقاومت کند. در این راستا، وزیر دفاع دوران ریاست‌جمهوری ترامپ در یک سفر چهار روزه به تایون رفته تا درباره تهدیدهای امنیتی اخیر و سایر مسائلی که این جزیره با آنها روبه‌رو است، با مقام‌های تایپه دیدار و گفت‌وگو کند.

مارک اسپر که وزارت خارجه تایوان آن را دوست وفادار تایپه می‌داند، روز دوشنبه در راس هیاتی سه نفره از اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک وارد پایتخت تایوان شد. او که وزیر دفاع دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است از حامیان تایوان به شمار می‌رود و از دولت آمریکا خواسته بود تا سیاستگذاری «چین واحد» را مورد بررسی و بازنگری قرار دهد. پکن اما تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و سیاست‌های حمایتی آمریکا از تایوان را زیر سوال برده است. تایوان امیدوار است از طریق این تبادلات، ایالات متحده و اروپا حمایت خود را از تایوان و همکاری میان شرکای دموکراتیک در جهان تعمیق بخشند.

این اندیشکده آمریکایی هدف از سفر هیات آمریکایی به تایوان را رایزنی و مذاکره درباره فروش سلاح به تایپه عنوان کرده است. «شورای آتلانتیک» با بیان اینکه فروش سلاح و مسائل سیاسی مربوط دستور کار این هیات در سفر به تایوان است، نوشت، ایالات متحده باید فروش تسلیحات به تایوان را تسریع کند تا توانایی‌های نامتقارن این جزیره را بهبود ببخشد.

سفر مقامات سیاسی آمریکایی به تایوان همواره مورد اعتراض طرف چینی قرار دارد و پکن در این زمینه بارها به واشنگتن هشدار داده است. در ادامه این گزارش آمده است، بر اساس درس‌های آموخته‌شده از اوکراین، اولویت‌های اصلی شامل سلاح‌های ضد هوایی استینگر، موشک‌های کروز دفاع ساحلی و سامانه‌های ضد زره جاولین است. از آنجایی که این سیستم‌ها از طرف متحدان و شرکای ایالات متحده در سراسر جهان تقاضای بالایی دارند، ایالات متحده باید به سرعت ابزارهایی را برای تسریع تولید این سیستم‌ها برای پاسخگویی به تقاضای جهانی ایجاد کند.

 در راستای تنش بین چین با تایوان، جنگنده‌های چین به طور مرتب سامانه‌های راداری و منطقه شناسایی پدافندی این جزیره را به چالش می‌کشند. جنگنده‌های چین بارها با دسته‌های پروازی پرتعداد وارد منطقه شناسایی هوایی جزیره تایوان شده‌اند.

براساس گزارش فوکوس تایوان، اسپر در تایپه با تسای اینگ ون، رییس‌جمهور منطقه خودمختار تایوان دیدار و تاکید کرده که ایالات متحده باید از سیاست ابهام استراتژیک خود در قبال این منطقه دست بکشد. او در ادامه گفته است: «نظر شخصی من است که سیاست چین واحد از سودمندی خود گذشته است؛ زمان آن فرا رسیده است که از ابهام استراتژیک دور شویم.» اسپر، که در حال حاضر در هیات‌مدیره اندیشکده شورای آتلانتیک، اندیشکده مستقر در واشنگتن دی سی، خدمت می‌کند، همچنین گفته که فکر می‌کند مهم است که این بحث ملی را در ایالات متحده آغاز کنیم.

سفر این هیات آمریکایی به تایپه درحالی است که پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا فروش بالقوه کمک‌های فنی نظامی به تایوان به ارزش حدود ۱۰۸ میلیون دلار را تایید کرده است.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده تایوان آخرین کمک‌ها از جمله قطعات یدکی و تعمیر تانک‌ها و خودروهای جنگی و حمایت فنی و لجستیکی دولت و پیمانکار ایالات متحده را درخواست کرده است. وزارت دفاع چین در واکنش به این تحرکات آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد: «نیروهای ارتش خلق چین آمادگی نظامی کامل خود را حفظ کرده و قادر به مبارزه در هر زمانی هستند و تمامی اقدامات لازم برای خنثی کردن مداخله‌های خارجی توطئه جدایی‌طلبانه «استقلال تایوان» است و قاطعانه از تمامیت ارضی و حق حاکمیت تایوان چین حمایت خواهد کرد.»

هشدار ارتش چین به آمریکا

وزارتخانه‌های دفاع و خارجه چین در بیانیه‌ای شدیداللحن تایید فروش جدید سلاح دولت بایدن به تایوان را محکوم کردند. این توافق به ارزش ۱۰۸ میلیون دلار و شامل قطعات خودروهای زرهی و کمک‌های تکنیکی است که دولت جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا با آن موافقت کرده و قرار است به تایوان ارسال شود. سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد: پکن می‌خواهد آمریکا سریعا از این طرح فروش سلاح به تایوان دست بکشد و عقب‌نشینی کند. در ضمن، طرف آمریکایی باید شخصا مسوولیت تضعیف روابط بین واشنگتن و پکن، ارتش‌های دو کشور و صلح و ثبات در تنگه تایوان را بپذیرد.

وی ادامه داد: ارتش آزادی‌بخش خلق چین برای دفاع از حق حاکمیت و یکپارچگی قلمرو خود اقدامات لازم را قطعا انجام می‌دهد و هرگونه تلاش مداخله‌جویانه و جدایی‌طلبی را خنثی خواهد کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اظهارنظری مشابه داشت و افزود: تامین تسلیحاتی آمریکا برای تایوان، حق حاکمیت و منافع امنیتی چین را قویا تضعیف کرده و بر امنیت و ثبات تنگه تایوان و روابط بین واشنگتن و پکن اثر مخرب برجای می‌گذارد. وی ادامه داد: چین به انجام اقدامات قاطع و قوی در دفاع از حق حاکمیت و منافع امنیتی خود ادامه خواهد داد.

پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که وزارت امور خارجه ایالات متحده به این انتقال چراغ سبز نشان داده است. البته هنوز این طرح به تاییدیه کنگره نرسیده است. آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا اعلام کرد، ارسال این قطعات برای تانک و خودروهای زرهی و همچنین سرویس‌های حمایت لجستیکی و تکنیکی از سوی مقاطعه‌کاران آمریکایی با هدف تقویت و گسترش عملیات مشترک ارتش تایوان با نیروهای آمریکایی و دیگر متحدان می‌شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با رد نگرانی‌های چین روز دوشنبه مدعی شد که ایالات متحده تعهدی قطعی در قبال تامین سلاح برای تایوان به منظور دفاع از خود دارد. وی ادامه داد: بر اساس قانون روابط تایوان، ما خدمات دفاعی لازم را در اختیار تایوان قرار می‌دهیم تا این جزیره را قادر به حفظ قابلیت دفاع شخصی کند. این کاری است که دولت‌های متوالی در واشنگتن انجام داده‌اند. این روند کاملا با سیاست چین واحد از سوی ما سازگار است.

نانسی پلوسی به تایوان می‌رود

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از شش منبع آگاه نوشت، رییس مجلس نمایندگان آمریکا در ماه آگوست به تایوان سفر خواهد کرد. فایننشال تایمز به نقل از دو منبع نوشت، این برنامه سفر پلوسی به تایوان در دولت آمریکا دو دستگی ایجاد کرده است. دفتر پلوسی و وزارت خارجه آمریکا تا این لحظه از اظهارنظر در این باره خودداری کرده‌اند. سفارت تایوان در آمریکا نیز پاسخی به درخواست رویترز برای ارائه توضیحات نداد.

تایوان، جزیره‌ای خودمختار در شرق چین است، اما تحت حاکمیت دولت مرکزی چین قرار دارد و پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، این جزیره را جزئی از سرزمین خود می‌داند. در این میان، دولت چین هشدار داد که اگر این سفر انجام شود، چین اقدامات قاطعی را انجام خواهد داد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 276141
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا