ائتلاف علیه «اسپیس‌ایکس» برای رسیدن به مریخ

به گزارش جهان صنعت نیوز: بنابراین اگر همه چیز خوب پیش برود، یک موشک فضایی به نام «Terran R» که توسط شرکت «رلتیویتی اسپیس» ساخته خواهد شد، یک فرودگر فضایی به نام «مارس لندر» و یک کاوشگر موسوم به «مارس کروز وهیکل» متعلق به شرکت «ایمپالس اسپیس» را در سال ۲۰۲۴ روی مریخ فرود خواهد آورد. طبق بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط این دو شرکت، شرکت «رلتیویتی اسپیس» موشک «Terran R» خود را که قابل استفاده مجدد است و با فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته می‌شود، فرودگر و کاوشگر شرکت «ایمپالس اسپیس» را روی سطح مریخ فرود خواهد آورد. به گفته «گوئین شاتوِل» رییس و مدیر عملیاتی شرکت «رلتیویتی اسپیس»، جدول زمانی سال ۲۰۲۴ برای این مأموریت پیشنهادی، این دو شرکت را از شرکت «اسپیس‌ایکس» متعلق به «ایلان ماسک» که می‌خواهد تا پایان این دهه میلادی یک ماموریت تجاری را روی مریخ فرود بیاورد، پیش می‌اندازد. این در حالی است که «اسپیس‌ایکس» هنوز تاریخ مشخصی برای سفر خود به مریخ تعیین و اعلام نکرده است.


اگر این دو شرکت بتوانند برنامه خود را عملی کنند، ممکن است اولین شرکت‌های فضایی تجاری باشند که به سیاره سرخ می‌رسند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که هیچ یک از این شرکت‌ها تا به امروز حتی یک محموله را نیز به فضا نبرده‌اند. البته این بدان معنا نیست که آنها زمینه‌سازی نکرده‌اند. «رلتیویتی اسپیس» در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده و از آن زمان تاکنون بیش از یک میلیارد دلار بودجه جمع‌آوری کرده است. این شرکت در استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی فلزی برای ساخت بدنه و موتور موشک‌های خود پیشگام بوده است. این شرکت می‌گوید این رویکرد تولید موشک، پیچیدگی زنجیره تامین و زمان‌بندی توسعه آن را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. «رلتیویتی اسپیس» در حال حاضر در حال توسعه چندین تاسیسات پرتاب و زیرساخت‌های مرتبط با آنها در چندین تاسیسات نیروی هوایی ایالات متحده و ناسا است.

در حالی که این شرکت هنوز موشکی را به فضا نفرستاده است، این ساخت و ساز روشن می‌کند که این شرکت قصد دارد به یک بازیگر اصلی در صنعت خدمات پرتاب تجاری تبدیل شود و نکته قابل توجه اینکه ماموریت ۲۰۲۴ اولین پرتاب موشک «Terran R» خواهد بود. «ایمپالس اسپیس» نیز در سال ۲۰۲۱ تاسیس شده است و در حال حاضر ۴۰ کارمند دارد. این شرکت قصد دارد «تحویل محموله فضایی کم‌هزینه و چابک» را فعال کند تا مشتریان بتوانند به هر مداری دسترسی داشته باشند یا حتی به دنیاهای دیگر بروند. طبق اعلام این شرکت در وب‌سایت خود، این شرکت در ایجاد وسایل نقلیه مانور مداری تخصص دارد. برخلاف این واقعیت که ماموریت برنامه‌ریزی شده برای سال ۲۰۲۴ اولین ماموریت آنها خواهد بود، مدیران هر دو شرکت تبیین کرده‌اند که اطمینان دارند این همکاری می‌تواند منجر به انجامِ یک ماموریت موفق روی مریخ شود.

«تام مولر» بنیان‌گذار و مدیر اجرایی «ایمپالس اسپیس» در بیانیه‌ای گفت: این یک نقطه عطف بزرگ برای هر دو شرکت و همچنین کل صنعت فضایی است. وی افزود: یکی از چالش‌برانگیزترین جنبه‌های فرود روی مریخ، لحظات آخرِ فرود برای لمس سطح مریخ و اصطلاحا «مرحله سُر خوردن» است که شامل یک محافظ برای پوشاندن فرودگر به منظور جان سالم به در بردن از ورود به جو مریخ است. با قدرت تیم‌های ما و همچنین تجربه و اشتیاق ما، مطمئن هستم که این ماموریت تاریخی محقق خواهد شد. گفتنی است که «مولر» یکی از اعضای موسس شرکت «اسپیس‌ایکس» بوده و از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ بخش پیشران آن را رهبری کرده است. «تیم الیس» یکی از هم‌بنیان‌گذاران و مدیر عامل شرکت «رلتیویتی اسپیس» نیز اظهار داشت که مشارکت بین این دو شرکت باعث می‌شود رویای بشر برای رسیدن به مریخ قابل دستیابی باشد. وی در یک بیانیه گفت: معتقدیم ساختن آینده چند سیاره‌ای در مریخ تنها زمانی امکان‌پذیر است که ده‌ها تا صدها شرکت را تشویق کنیم تا برای رسیدن به این هدف منحصر به فرد تلاش کنند. این یک چالش بزرگ است، اما چالشی که می‌توان با موفقیت به آن دست یافت و امکان حضور انسان در دو سیاره را در طول عمر نسل ما گسترش می‌دهد. «مولر» در مصاحبه با «نیویورک‌تایمز» گفته است که فرود یک فضاپیما در مریخ تا سال ۲۰۲۴ یک چالش بزرگ است و در حالی که مخالفان زیادی وجود دارند که فکر می‌کنند این ماموریت بعید است موفق شود، ما قصد داریم آن را محقق کنیم. وی افزود: ما باید کارهایی را انجام دهیم که مردم فکر می‌کنند نمی‌توان انجام داد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 276670
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا