تعمیق رکود

به گزارش جهان صنعت نیوز: در بیشتر روزهای معاملاتی هفته‌های گذشته شاهد فروش سهام از سوی سهامداران خرد حتی در نمادهای ارزنده بوده‌ایم. آمارها نشان از آن دارد که ۶۴ درصد از معاملات صورت ‌گرفته توسط حقیقی‌‌ها از ابتدای سال‌جاری تاکنون، در سمت عرضه سهام بوده و خروج نقدینگی از پرتفوی این گروه از سهامداران شدت گرفته است. گفتنی است در پایان هفته گذشته ارزش معاملات خرد بازار به سطح هزار میلیارد تومان سقوط کرد!

مجتبی دانشی کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون می‌گوید: در همین بازه چهار ماهه نخست سال، اتفاقات بسیار زیاد و تاثیرگذار بر اقتصاد کشور، چه در ابعاد داخلی و چه در سیاست خارجی و بازارهای جهانی رخ داده که می‌‌توانست بازار سرمایه را نیز تحت ‌تاثیر قرار دهد و به سمت فضای متعادل‌‌تری ببرد، اما متاسفانه بورس به تمامی موارد واکنش مناسبی نشان نداده است.

به گفته دانشی در شرایطی که بازار سرمایه به آرامش نیاز دارد، در صنایع مختلف شاهد تصمیمات غیرکارشناسی هستیم که این مساله نشان از آشفتگی در میان تصمیم‌گیران دارد.

وضع عوارض صادراتی در برهه‌ای از زمان و حذف آن پس از دو ماه، برنامه برای عرضه خودرو در بورس کالا و منتفی شدن آن در دقیقه آخر و باز هم تصویب آن، افزایش نرخ بهره بین‌بانکی در هفته‌های گذشته در کنار بیان حمایت از بورس ازجمله موارد مهمی است که روند صعودی بورس را با چالش همراه کرده است. به گزارش فارس برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند تضعیف بنیه حقیقی‌ها و خروج بخشی از سرمایه آنها از این بازار حاکی از آن است که بازار سهام توان خود را برای صعود قدرتمند از دست داده است. افزایش ریسک‌های سیاسی در کنار هیجانات منفی سهامداران در معاملات روزانه کار را به‌ جایی رسانده که شاهد خروج بیشتر پول حقیقی از بازار سرمایه به ‌سوی بازارهای موازی بودیم. وی ادامه داد: در این میان باید توجه داشت که برخی سهامداران با توجه به اتفاقات تلخ مرداد ۹۹ دیگر حاضر نیستند به هر قیمتی در این بازار بمانند. این ذهنیت منفی بارها سرمایه‌گذاران را به سمت درهای خروج از بازار سهام هدایت کرده است. اتفاقات متعددی در بازار سرمایه رخ داده که بی‌‌اعتمادی در سرمایه‌گذاران را تشدید کرده است.

شکسته شدن حمایت شاخص کل

مهم‌ترین اتفاق بازار سرمایه در هفته چهارم تیرماه شکسته شدن حمایت شاخص کل در سطح یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی بوده است. شاخص کل بورس در روز شنبه با کاهش ۱۰ هزار واحدی به استقبال معاملات روز بعد رفت. روز یکشنبه این شاخص با افت ۱۰ هزار و ۲۱۹ واحدی بیشترین کاهش را در این هفته سپری کرد. روز سه‌شنبه نیز شاخص کل بورس با افت ۹۳۹ واحدی که داشت به پایین‌ترین حد این هفته رسید. اما در روز چهارشنبه این شاخص با رشد سه هزار و پنج واحدی توانست اندکی از ریزش در هفته چهارم تیرماه را جبران کند. شاخص کل بورس در هفته گذشته در نهایت با کاهش ۱۸ هزار و ۱۵۳ واحدی در سطح یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۸۹۸ واحدی قرار گرفت. بازدهی این شاخص در هفته چهارم تیرماه منفی ۲/۱ درصد بوده است.

بی‌رمقی شاخص هم‌وزن

در هفته پایانی تیرماه شاخص هم‌وزن نیز به تبعیت از شاخص کل کاهش داشت. اما این شاخص افت کمتری نسبت به شاخص کل داشت تا مشخص شود باز هم سهامداران به سمت سهم‌های کوچک بازار حرکت کرده‌اند. شاخص هم‌وزن در روز شنبه با کاهش هزار و ۴۳۶ واحدی، روز یکشنبه با افت سه هزار و ۱۴۲ واحدی به تعطیلات رفت. این شاخص در روز سه‌شنبه با کاهش ۷۵۷ واحدی که داشت به پایین‌ترین سطح در این هفته رسید و در روز چهارشنبه با رشد دو هزار و ۱۰۴ واحدی توانست بخشی از افت هفته را جبران کند. شاخص هم‌وزن در هفته چهارم تیرماه در مجموع سه هزار و ۲۳۱ واحد کاهش یافت تا به سطح ۴۰۳ هزار و ۷۸۱ واحدی برسد. بازدهی منفی این شاخص کمتر از بازدهی شاخص کل بوده و تنها ۷۹/۰ درصد کاهش را تجربه کرده است.

کاهش ارزش معاملات خرد

در معاملات هفته پایانی تیرماه شاهد کاهش ارزش کل معاملات بورس و معاملات خرد بوده‌ایم. میانگین ارزش کل معاملات بازار سهام در هفته گذشته با کاهش ۹ درصدی نسبت به هفته پیش از آن به عدد ۴۳ هزار و ۸۴۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۱ درصدی در هفته گذشته به کمترین سطح در یک سال گذشته رسید. میانگین معاملات خرد در این هفته دو هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان بوده است. نکته قابل توجه در این زمینه می‌تواند به کاهش سهم معاملات خرد از کل معاملات بورس به پنج درصد مربوط باشد. برخی کارشناسان کاهش ارزش معاملات خرد را مهم‌ترین تهدید بازار سرمایه در شرایط فعلی می‌دانند. در صورتی که بازار سهام با رونق همراه شود، می‌توان امیدوار به بازگشت نقدینگی به بورس خواهیم بود. به گزارش سنا ارزش معاملات در بازار اول سهام، کاهش ۵۷/۵۷ درصدی را در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن تجربه کرد و از ۹۵ هزار و ۱۶۴ میلیارد ریال به ۴۰ هزار و ۳۷۹ میلیارد ریال رسید.

حجم معاملات این بازار نیز که هفته منتهی به ۲۲ تیر ماه ۱۸ میلیارد و ۴۴۴ میلیون سهم بود به ۸ میلیارد و ۱۸۶ میلیون سهم در هفته گذشته رسید و کاهش ۶۲/۵۵ درصدی را به ثبت رساند. روند حرکت بازار دوم سهام همانند بازار اول سهام کاهشی بود، به طوری که ارزش معاملات این بازار در هفته منتهی به ۲۹ تیر نسبت به هفته گذشته خود، ۴۴/۴۲ درصد کاهش یافت و از ۷۳ هزار و ۵۰ میلیارد ریال به ۴۲ هزار و ۵۱ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۹۵/۶۴ درصد کاهش، از ۱۸ میلیارد و ۸۶۳ میلیون سهم به ۶ میلیارد و ۶۱۲ میلیون سهم رسید. ارزش معاملات بازار بدهی با افت ۷۹/۵۸ درصدی از ۲ هزار و ۷۹۳ میلیارد ریال در هفته گذشته به هزار و ۱۵۱ میلیارد ریال در هفته منتهی به ۲۹ تیرماه رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۸۰/۲ میلیون برگه به ۱۵/۱ میلیون برگه رسید که افت ۷۷/۵۸ درصدی را نشان می‌دهد. ارزش معاملات در بازار مشتقه که در هفته منتهی به ۲۲ تیر ماه ۲۰۸ میلیارد ریال بود در هفته منتهی به ۲۹ تیر به ۱۲۶ میلیارد ریال رسید و افت ۴۹/۳۹ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با افزایش چشمگیر ۵۱ هزار درصد، از ۸۷/۲ میلیون قرارداد در هفته قبل به یک میلیارد و ۳۶/۴۷۲ میلیون قرارداد در هفته منتهی به ۲۹ تیرماه رسید.

ETFها در صدر توجه سرمایه‌گذاران

در هفته گذشته، تمامی بازارها نسبت به هفته سوم تیرماه وضعیت کاهشی داشتند. این در حالی است که فقط صندوق‌های سرمایه‌گذاری از روند افزایشی برخوردار بودند. ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در هفته منتهی به ۲۹ تیر ماه در مقایسه با هفته پیش، روندی افزایشی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۴۹ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال در هفته قبل به ۵۲ هزار و ۵۳ میلیارد ریال در هفته یادشده رسید و رشد ۱۷/۴ را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با افزایش ۱۱/۰ درصدی در این هفته نسبت به هفته قبل از ۳ میلیارد و ۷۴۲ میلیون یونیت به ۳ میلیارد و ۷۴۶ میلیون یونیت رسید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 276685
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا