حضور پررنگ در بازار عرضه کالاهای بادوام

به گزارش جهان صنعت نیوز: در کشور ما نیز، فعالیت لیزینگ بیشتر با ارائه تسهیلاتی در قالب «قرارداد اجاره به شرط تملیک» انجام می‌شود و به این ترتیب امکان مصرف آینده را در زمان حال برای خریدار کالا فراهم می‌کند.

شرکت لیزینگ ایران به عنوان بنیانگذار صنعت لیزینگ در کشور در راستای ارائه خدمات لیزینگ در ایران نیز طرح‌هایی از جمله طرح ویژه فروش اقساطی انواع خودرو، فروش اقساطی انواع لوازم خانگی، طرح ویژه فروش اقساطی انواع کامپیوتر و تجهیزات جانبی، فروش اقساطی موبایل و انواع تبلت به مشتریان خدمات قابل‌توجهی را ارائه می‌کند.

در همین ارتباط با رضا زردشتی که هم‌اکنون سکان هدایت این شرکت را در اختیار دارد به گفت‌وگو نشستیم. گفت‌وگوی «جهان‌صنعت» با مدیرعامل شرکت لیزینگ ایران که فارغ‌التحصیل رشته مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد است و تجربه ۲۸ سال خدمت در سمت‌های مالی و اعتباری در بانک تجارت، صندوق توسعه ملی، لیزینگ و… را دارا می‌باشد، در ادامه می‌خوانید:

لطفا در مورد تاریخچه شکل‌گیری شرکت لیزینگ ایران توضیح بفرمایید

شرکت لیزینگ ایران (سهامی عام) به عنوان طلایه‌دار و نخستین شرکت لیزینگ در ایران در تاریخ ۲۱ تیر ماه ۱۳۵۴ به صورت شرکت سهامى خاص طى شماره ۲۲۳۳۴ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتى تهران به ثبت رسیده است. شرکت در تاریخ ۸ آبان‌ماه ۱۳۸۰ به موجب صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده ۰۵/۰۶/۱۳۸۰ به شرکت سهامى عام تبدیل و در خردادماه ۱۳۸۳ به عنوان اولین شرکت لیزینگ در بورس اوراق ‌بهادار پذیرفته شده است.

برای سال جاری چه اولویت‌هایی را برای شرکت ترسیم کرده‌اید؟

با همکاری و همراهی مجدانه اعضای محترم هیات‌مدیره و با برنامه‌ریزی موثر و تلاش هدفمند، در چارچوب ضوابط بانک مرکزی ج.ا.ا در سال جاری اولویت‌های زیر را برای شرکت ترسیم کرده‌ایم:

– تسهیلات جهت خرید خودروهای داخلی و وارداتی، سبک و سنگین

– تسهیلات جهت خرید کالاهای الکترونیکی مانند گوشی تلفن همراه و لپ‌تاب و…

– تسهیلات خرید لوازم خانگی بادوام

– تسهیلات خرید تجهیزات، ماشین‌آلات صنعتی و…

شرکت لیزینگ ایران برنامه عملیاتی خود را حول چه محورهایی سازماندهی کرده است؟

برنامه عملیاتی شرکت با دو هدف عمده، سازماندهی شده است:

۱- کاهش هزینه مالی با استفاده بهینه از منابع افزایش سرمایه، وصول مطالبات و فروش اموال تملیکی، برای تسویه بخش عمده‌ای از مطالبات (تسهیلات) بانک

۲- افزایش درآمد با تخصیص بخش عمده‌ای از منابع در جهت گسترش عملیات لیزینگ با رعایت کامل بهداشت اعتباری

در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌اید؟

شرکت لیزینگ ایران با حضور پررنگ در بازار عرضه کالاهای بادوام در جهت حمایت تولید‌کنندگان داخلی و یاری مصرف‌کنندگان گرانقدر در حوزه‌های مختلف صنعت، خدمت‌رسان هم‌میهنان عزیزمان می‌باشد. به حول و قوه الهی شرکت در سه ماه سال جاری توانسته است در جهت تحقق اهداف برنامه‌ای خویش گام‌های موثری بردارد. همچنین در راستای تحقق برنامه‌های عملیاتی شرکت موارد زیر در دستور کار می‌باشد:

– همکاری با شرکت‌های تولیدکننده و یا واردکننده کالا به منظور کاهش هزینه‌های تمام شده مشتریان و حمایت از تولید

– رایزنی با تامین‌کنندگان کالا و خدمات در راستای افزایش سطح همکاری

– تعامل با متقاضیان، ارگان‌ها، موسسات و… و فراهم نمودن زمینه‌های عقد قرارداد گروهی

– طراحی، تدوین و اجرای شیوه‌های متنوع فروش (انعطاف‌پذیری در اعطای تسهیلات متنوع)

– گسترش بازار هدف و توسعه شبکه فروش در سراسر کشور

– سفارشی‌سازی خدمات برای تامین‌کنندگان کالا و مشتریان

– ایجاد ساز و کار لیزینگ الکترونیکی و برنامه‌ریزی به منظور ارائه خدمات الکترونیکی مبتنی بر وب‌سایت برای اعتبارسنجی مشتریان، اعطای تسهیلات، پرداخت اقساط، مشاهده وضعیت پرونده و …

در حال حاضر شرکت با چه موانعی برای فعالیت روبه‌رو است‌؟

مهم‌ترین موانع شرکت جهت حصول نتیجه و نیل به اهداف عبارتند از عدم شناخت کافی مردم از صنعت لیزینگ، هزینه بالای تاسیس شعب، نبود منابع کافی و بالا بودن نرخ بهره، محدودیت در عقود اعطای تسهیلات لیزینگ، نیاز به ارائه مشوق‌های مالیاتی و…

شرکت لیزینگ ایران برای کاهش زیان و خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت چه برنامه عملیاتی‌ای را در دستور کار قرار داده است؟

شرکت در جهت سودآوری، کاهش زیان و خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت، موارد زیر را انجام داده است:

۱- جذب منابع مالی، افزایش سرمایه

براساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۰/۰۶/۱۴۰۰ افزایش سرمایه شرکت با سلب حق‌تقدم خرید سهام از سهامداران فعلی و صدور سهام جدید، از مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۰۰۰/۴ میلیارد ریال (منقسم به ۴ میلیارد سهم ۰۰۰/۱ ریالی) در مرحله صدور مجوز بانک مرکزی ج.ا.ا جهت ارائه به اداره ثبت شرکت‌ها می‌باشد.

۲- وصول مطالبات

اقلام تشکیل‌دهنده وصول مطالبات موارد ذیل را در برمی‌گیرد:

– وصول مطالبات جاری ناشی از تسهیلات اعطا شده در سال گذشته و پیش‌بینی اعطای تسهیلات در سال جاری با بهره‌گیری از اهرم‌های متداول نظیر ارسال پیامک، مذاکره، طراحی بسته‌های تشویقی و …

– وصول مطالبات غیرجاری (سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول) با بهره‌گیری از اهرم‌های متداول نظیر ارسال اخطار کتبی، مذاکره، طراحی بسته‌های تشویقی و …

– وصول مطالبات از طریق پیگیری و انجام اقدامات حقوقی در مراجع قضایی و ذی‌صلاح و اجرای احکام مأخوذه (وصول ضمانتنامه، چک، پرونده‌های حقوقی و…)

۳- فروش دارایی‌های غیرمولد

– اموال منقول؛ شامل ۶ دستگاه خودروی سواری ولوو و پیش‌بینی توقیف و مزایده سایر اقلام بوده که در خصوص ولووها، پس از انجام تشریفات قانونی، استاندارد و محیط‌زیست، وجه آن وصول خواهد شد.

– اموال غیرمنقول؛ شامل ۱۲ واحد تجاری واقع در کیش، ۱ دستگاه آپارتمان واقع در شهرک غرب، ۸ دستگاه آپارتمان در میدان توحید،۱ دستگاه آپارتمان در زعفرانیه و… است.

– امید داریم در سال جاری علاوه بر موارد بند قبل، چند فقره پلاک ثبتی دیگر نیز که در مرحله صدور اجرائیه و رفع موانع ثبتی است تملیک گردیده و اقدامات مقتضی به منظور مزایده و فروش آنها صورت پذیرد.

۴- تسویه تسهیلات

براساس برنامه عملیاتی شرکت و با رایزنی‌های انجام شده، به موازات استفاده از منابع افزایش سرمایه، فروش املاک و وصول مطالبات، جهت تسویه بدهی بانکی نیز اقدام شود.

به عنوان سخن پایانی اگر نکته‌ای دارید بفرمایید

در پایان جا دارد از همراهی و همدلی هیئت‌مدیره گرانقدر قدردانی نمایم و رجاء واثق دارم به حول و قوه الهی و دعای خیر سهامداران و کوشش پرسنل خدوم، بتوانیم با تحقق اهداف عالیه و ارتقای جایگاه شرکت و حضور پررنگ در بازارهای کشور، گام‌های موثری در رشد و توسعه شرکت، سودآوری و ارزش‌آفرینی برداریم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه

شناسه : 276687
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا