کسی نمی‌تواند با نظام در بیفتد

به گزارش جهان صنعت نیوز: یک موقع کسی ممکن است بگوید گرم است من نمی‌توانم زیر چادر و مقنعه باشم. یک مقداری هم موهایش دیده می‌شود. یک موقعی کسی ممکن است این را در مقام پرخاش و برخورد با نظام یک اسلحه بکند. طبیعی است که با این موارد برخورد می‌شود و حد و حصری هم ندارد. یک زمانی آقای احمدی‌نژاد می‌گفت یک شاخه و دو شاخه از موی بانوان بیرون باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما گاهی این دو شاخه می‌شود چهار شاخه اگر شد ۴۰ شاخه و بعد ۴۰۰ شاخه و اگر روسری رفت کنار و یواش یواش شلوار هم کوتاه شد و دامن هم آمد بالا چه می‌شود.
کسی نمی‌تواند با نظام در بیفتد. واقعیت قضیه این است که طرف می‌آید می‌گوید نظام جمهوری اسلامی خیلی خرابکاری کرده و جمع کنید بروید ما داریم می‌آییم. یکی این ادبیات را به کار می‌برد خب این حرف اعلام جنگ است. یک موقع هم برخی می‌گویند آقای نظام، ما سیاست‌های کلی نظام را قبول داریم اما فضای انتخابات را باز کنید. مثلا در ماجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این کار خوبی نبود شما اگر فلان کار را می‌کردید بهتر بود. یک موقع طرف رقیب احزاب است اما یک موقع طرف رقیب نظام است. رقیب نظام را هیچ کشوری تحمل نمی‌کند و این خیلی طبیعی است. همان داستان فتنه سال ۸۸ است.
کار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کار بسیار سنگین و خطیری بوده و شاید دولت به همه ابعاد آن درست نگاه نکرده؛ برخی افراد را نگاه کرده و برخی را نگاه نکرده است. این کاری بود که باید انجام می‌شد هر چه این کار به تاخیر می‌افتاد سخت‌تر می‌شد. خدا مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی را رحمت کند. سال ۷۶ می‌خواست تعدیل اقتصادی را کامل کند و می‌گفت می‌خواهم تمام قیمت‌های یارانه‌ای را حذف کنم چون به تورم ۴۹ درصدی خوردیم. آن زمان ما در مجلس بودیم و نگذاشتیم این کار را انجام دهد. شاید هم مقصر ما بودیم که نگذاشتیم و سرعت این کار را گرفتیم اما این کار باید از همان موقع انجام می‌شد.
اینکه بخواهیم مشکلات را گردن هم بیندازیم و فرافکنی کنیم، در یک حکمرانی مطلوب مسموع نیست و گردن یکدیگر انداختن پسندیده نیست. بعد یک عده می‌گویند بانیان وضع موجود. دولت آقای روحانی ۵/۴ سال تورم را کنترل کرد و در آخر این تورم ترکید و روی۴۴ درصد رفت. این باید برای ما هشدار باشد. زمان آقای‌هاشمی ما تورم ۴۹ درصدی داشتیم، دوره دوم آقای احمدی‌نژاد تورم ۴۴ و ۴۵ درصدی، دوره دوم آقای روحانی هم همینطور بود. باید متوجه شویم که اقتصاد کلان ما مشکل دارد و هیچ یک از دولت‌ها مقصر نیستند. اگر بخواهیم گردن همدیگر بیندازیم که بانیان وضع موجود تورم ۴۴ درصدی تحویل دادند؛ حالا شماها می‌خواهید چه کار کنید؟ می‌‌خواهید آن را روی۷ درصد بیاورید؟ همین هم راه‌حل دارد من نمی‌گویم راه‌حل ندارد اما جراحی خیلی سختی می‌خواهد و همین مسائل پیش می‌آید.
جلسات ما با آقای ناطق مستمر است و به اصطلاح به قول آقایان گعده است و از هر دری سخنی می‌گوییم اما جلسه تصمیم‌گیری نیست و بیشتر حکم صله‌رحم را دارد.
در مورد آقای روحانی بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوریشان به دیدنشان رفتم. یک ساعت هم نشستم و صحبت کردم. خلاصه بحث من هم با آقای روحانی این بود که آقای روحانی شما بعد از ریاست جمهوری نه باید خاتمی و نه باید احمدی‌نژاد بشوید. دولت شما یک سری اقدامات مثبت و یکسری اشکالات هم داشته است. توصیه من به آقای روحانی این بود که خودتان را کنار نکشید و در این فضا بمانید.
در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد و روحانی گفتم که ۳۰ تا ۳۵ درصد مشکلات کشور مربوط به برجام و تحریم‌ها است و ۶۰ درصد هم به ناکارآمدی‌های داخلی خودمان بازمی‌گردد. الان نمی‌خواهم درصدی تعیین کنم اما حتما اگر برجام حل شود در زندگی مردم و اقتصاد ما موثر است. ما در بازی برد- باخت شرکت نمی‌کنیم، در بازی باخت- باخت هم شرکت نمی‌کنیم. بازی باید برد- برد باشد. مذاکره یعنی باید یک امتیاز داد و یک امتیاز گرفت. مذاکره نوعی معامله است نمی‌شود که محکم آدم سر جایش باشد و بگوید من در این نقطه ایستاده‌ام و همه باید به سمت من بیایند. مشخص است که این مذاکره به نتیجه نمی‌رسد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 276983
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا