امکان اجرای پروژه شهرک اکباتان ۲ در تهران/رویاپردازی شهرداری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از ویژگی‌های شاخص شهرک اکباتان می‌توان به مقاومت بالا در برابر نیروی زلزله اشاره کرد. سازه‌های بتنی این شهرک برای مقاومت در برابر زمین‌لرزه‌هایی تا ۹ ریشتر طراحی شده‌اند.در حالی که امروزه عمر مفید ساختمان‌ها در کشور بین ۲۵ تا ۳۰ سال تخمین زده می‌شود، عمر مفید شهرک اکباتان نزدیک به ۳۰۰ سال برآورد شده است. ساخت شهرک اکباتان از سال ۱۳۴۵ و با استفاده از باکیفیت‌ترین مصالح و تکنولوژی روز دنیا آغاز شد. استانداردها و اصول رعایت‌شده در ساخت سازه‌ها، معابر و فضاهای عمومی اکباتان تا به امروز زبانزد و مورد توجه متخصصان حوزه عمران و معماری است. کارشناسان بسیاری اصول فنی، معماری و شهرسازی رعایت شده در این شهرک را ستودنی می‌دانند؛ استانداردهایی نظیر پنجره‌ها و دیوارهای عایق صدا و حرارت، نورگیری کافی و مناسب واحدها، پله‌های ویژه فرار به منظور تامین مبحث پدافند غیرعامل و فضاهای سبز، ورزشی و مراکز تجاری بسیار گسترده‌ای که این شهرک را به فضایی پیاده‌محور تبدیل کرده‌اند.

با وجود اینکه با وقوع انقلاب ۵۷ ادامه ساخت شهرک متوقف شده و اهداف نهایی آن محقق نشد، امکانات گوناگون موجود در اکباتان، این شهرک را تا حد بسیار زیادی از تهران مستقل کرده است.

ادعای تازه معاون شهردار تهران

شهرک اکباتان ۲ در تهران ساخته می‌شود؛ معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در مراسم کلنگ‌زنی ساخت ۳۰۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۸ تهران این خبر را اعلام کرد اما جزئیات زیادی از این طرح را توضیح نداد.

آنچه در سخنان حمیدرضا صارمی منعکس شده، این است که زمینی به مساحت پنجاه هکتار برای ساخت این شهرک مسکونی در نظر گرفته شده است که مکان این زمین مشخص نشده است. او از بازنگری سقف جمعیت‌پذیری مناطق خبر داده و دلیل این اتفاق را نیز سیاست کشور مبنی بر ازدیاد جمعیت دانسته است. این بدان معناست که تهران در آینده جمعیت بیشتری را در خود جای خواهد داد.

صارمی با اشاره به اجرای کامل شرایط طرح‌های جامع و تفصیلی پایتخت در ساخت و سازهای پایتخت را یادآور شد و گفت: با توجه به سیاست کشور مبنی بر ازدیاد جمعیت، سقف جمعیت‌پذیری مناطق تجدیدنظر می‌شود. او یکی از برنامه‌های شهرداری تهران را ایجاد محله‌های الگو با رویکرد ایرانی- اسلامی و فناوری نوین عنوان و اظهار کرد: به زودی یکی از محلات الگو با تمام خدمات به مساحت ۵۰ هکتار که در مراحل طراحی اولیه است آغاز می‌شود و قرار است الگویی باشد که شهرک اکباتان در برابر آن هیچ باشد!

کلکسیون وعده‌های توخالی

شنیدن ادعای معاون شهردار تهران یاد طرح‌های دیگر مسکنی دولت را در ذهن زنده می‌کند؛ پروژه‌ای نظیر مسکن مهر که اکنون پس از گذشت نزدیک به ۱۴ سال و چندین تغییر نام هنوز تکمیل نشده است؛ پروژه‌ای که از ابتدا به علت ایجاد تورم در بازار مسکن مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت. این پروژه با دریافت آورده‌های هنگفت متقاضیان و استفاده از کم‌کیفیت‌ترین مصالح کماکان تحویل مردم نشده است.

چنانچه مسوولان بتوانند به وعده خود در خصوص ساخت شهرک اکباتان ۲ عمل کنند، آن هم به گونه‌ای که شهرک اکباتان در برابر آن هیچ باشد، بدون شک باعث رضایت مردم و شادی روح مهندس رحمان گلزار شبستری مالک و سرمایه‌گذار شهرک اکباتان شده‌اند. اما اگر غیراز این باشد، این ادعا را نیز می‌توان در کلکسیون وعده‌های توخالی مسوولان، کنار دیگر وعده‌های پوچ و عمل نشده قرار داد.

با کوچک کردن اکباتان نمی‌توان گامی رو به جلو برداشت

رییس کانون انبوه‌سازان کشور در خصوص امکان ساخت شهرک اکباتان ۲ در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» گفت: اگر گذشتگان و پیشکسوتان ما در حوزه صنعت ساخت‌و‌ساز زحماتی کشیده‌اند و اثری ماندگار و دوست داشتنی را به نام شهرک اکباتان در تاریخ شهر تهران به ثمر رسانده‌اند، همیشه جای قدردانی داشته است.

سیدمحمد مرتضوی خاطرنشان کرد: با کوچک و ناچیز کردن اکباتان نمی‌توان گامی رو به جلو برداشت. هیچ شمردن این شهرک در برابر طرح‌های جدیدی که ممکن است اراده خوبی هم برای به ثمر رساندن آنها وجود داشته باشد، راه به جایی نمی‌برد. شاید در آینده از طرح‌هایی در تهران یا هر جای دیگری برخوردار باشیم که حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند یا مزیت‌های رقابتی نسبت به شهرک اکباتان داشته باشند.

اکباتان نسبت به زمان خود پروژه‌ای خارق‌العاده است

رییس کانون انبوه‌سازان کشور در ادامه گفت: به هر حال نسبت به موقعیت و زمانی که اکباتان احداث شد، پروژه خارق‌العاده‌ای به شمار می‌رفت. چون پروژه شهرک اکباتان زمانی کلید خورد که مدل‌های تامین سرمایه به معنا و مفهوم امروزی مطرح نبود.

مرتضوی افزود: در این زمینه حتی بحث پیش‌فروش ساختمان هم موضوعی بود که به معنای واقعی خود شکل نگرفته و رایج نبوده و فرهنگ‌سازی در موردش انجام نشده بود. این پروژه با طرح یک سری مدل‌های جدید از سرمایه‌گذاری شکل گرفت.

او همچنین گفت: تامین و در نظر گرفتن تمامی زیرساخت‌های یک مجموعه سکونتی که تمام سرانه‌ها در آن به میزان کافی لحاظ شود و یک بارگذاری متعادل در آن انجام شود، اصلا در آن زمان برای کسی معنا و مفهوم نداشت. به هر صورت در آن شرایط این پروژه کلید خورد و به سرانجام رسید.

مقایسه شهرک اکباتان با مسکن مهر اشتباه است

مرتضوی در ادامه گفت: امروز با گذشت بیش از ۵۰ سال از طرح ساخت اکباتان ما در شرایط دیگری به سر می‌بریم؛ بدین معنی که علم مهندسی پیشرفت زیادی کرده است. به لحاظ فنی و سرعت ساخت قابلیت‌های بیشتری داریم. تکنولوژی‌های جدیدی برای ساخت و ساز مطرح شده‌اند.

او خاطرنشان کرد: باز هم‌ زمانی که به اکباتان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که این پروژه از همه اتفاقاتی که پس از پنجاه سال شکل گرفته، در زمان خودش به خوبی استفاده کرده است. ۵۰ سال پیش در این شهرک سازه‌هایی ساخته شده که با مسکن مهر که به عده بسیاری از کارشناسان بیشتر از ۳۰ سال عمر نمی‌کند، قابل مقایسه نیست.

رییس کانون انبوه‌سازان کشور افزود: بنا بر ادعای معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران، هر مجموعه‌ای که بخواهد ساخته شود، چنانچه زیرساخت‌ها و سرانه‌ها به میزان کافی در آن رعایت شود، تکنولوژی‌های روز برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار گیرد و به عمر مفید ساختمان‌ها مطابق با کشورهای توسعه‌یافته برسیم، اتفاق خوبی است.

او خاطرنشان کرد: ساختمان‌ها باید با روش‌های صنعتی‌سازی ساخته شده و ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال عمر مفید داشته باشند. تمامی مصالح به کار رفته در ساختمان باید به گونه‌ای باشند که پس از تخریب، آسیب‌های زیست‌محیطی به وجود نیاورند.

زحماتی که برای ساخت اکباتان کشیده شد، قابل تکرار نیست

رییس کانون انبوه‌سازان کشور بیان کرد: مساحت ۵۰ هکتاری برای شهرسازی و شهرک‌سازی رقم قابل‌توجهی نیست. اما به هر حال هر پروژه‌ای که خصوصیات مذکور در آن به کار برده شود، قابل تقدیر خواهد بود.

او افزود: در زمانی که الگوهای مسکن مهر به صورت نامناسبی پیگیری شد و از لحاظ سکونتگاه نتوانستیم اتفاق خوبی را برای مردم رقم بزنیم، اگر ساخت و سازها به سمت و سوی صنعتی‌سازی و با رعایت استانداردهای لازم برود، قابل تقدیر و تشکر خواهد بود.

مرتضوی در پایان گفت: به هر حال اکباتان همیشه سر جای خود خواهد ماند و زحماتی که برای ساخت این شهرک کشیده شد یک اتفاق خاص در زمان خود بود که شاید قابل تکرار نباشد.

جمعیت‌زدایی یا بارگذاری جمعیتی؟

اقدامات دولت در زمان احداث مسکن مهر از سیاست‌هایی مبنی بر جمعیت‌زدایی از پایتخت حکایت داشت. اما ادعای تازه معاون شهرداری تهران حاکی از جذب جمعیت به تهران است.

رییس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص بحث جمعیت‌زدایی از پایتخت به «جهان‌صنعت» گفت: بحث جمعیت‌پذیری تهران یا بارگذاری جمعیتی تهران بحثی غیرقابل انکار است.

سیدمحمود فاطمی‌عقدا خاطرنشان کرد: زمانی که با رشد جمعیت رو‌به‌رو هستیم باید در نظر داشته باشیم که تعداد ساکنین تهران در حال افزایش بوده و این شهر را ترک نخواهند کرد. این جمعیت نیازمند خانه است. وقتی ما نیاز انباشته‌ای به میزان بیش از ۷ میلیون واحد مسکونی در کشور داریم، باید راهکاری اندیشید.۲۰ تا ۲۵ درصد این نیاز به تهران مربوط می‌شود.

با اینکه گفته می‌شود تعدادی خانه خالی در پایتخت وجود دارد ولی برای نیاز انباشته تهران که فکر می‌کنم حداقل به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد از کل باشد، باید فکری کرد.

بیشترین نابسامانی در حوزه مسکن در تهران وجود دارد

کارشناس حوزه مسکن همچنین گفت: در افق چشم‌اندازی که برای جمعیت کشور در نظر گرفته شده است، باز هم نمی‌توان برای تهران سهم صفر در نظر گرفت. تهران به عنوان پایتخت کشور قطعا سهمی دارد. من فکر می‌کنم اگر در دولت‌های گذشته با جمعیت‌پذیری تهران واقع‌بینانه برخورد شده بود، شاید وضعیت فعلی پیش نمی‌آمد.

فاطمی عقدا افزود: بیشترین فشار مسکن بر مردم در تهران وجود دارد. در شهرهای دیگر این فشار کمتر است. هزینه‌ها در شهرستان‌ها پایین‌تر است. در تهران تقریبا شاهد بیشترین مشکل و نابسامانی در حوزه استیجار و مسکن ملکی هستیم. در این خصوص باید واقع‌بینانه و متناسب با رشد جمعیت کشور برخورد کرد. چه در تهران و چه دیگر کلانشهرها باید نسبت به تامین مسکن جمعیت فکری اندیشیده شود و اقداماتی صورت بگیرد.

لزوم بازگشت به فرهنگ و معماری اصولی

رییس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص مکان احداث پروژه شهرک اکباتان ۲ گفت: هنوز مکان احداث شهرک اکباتان ۲ مشخص نیست. این شهرک ممکن است در فاصله‌ای از تهران واقع شود. به هر صورت در خود تهران هم فرصت مناسبی برای بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری وجود دارد.

فاطمی عقدا ادامه داد: در مناطق حاشیه‌ای تهران و در مناطق کمترتوسعه‌یافته امکان بارگذاری جمعیتی و ساخت و ساز انبوه وجود دارد. برای ساخت شهرک الزامی برای فاصله گرفتن از تهران نیست. در مناطق کمتربرخوردار و کمترتوسعه‌یافته که قبلا صنایعی در آنجا فعالیت می‌کردند زمین‌های بزرگی وجود دارد که با قرار داشتن در محدوده شهری فرصتی برای ساخت و ساز و تامین بخشی از نیاز مسکن شهر تهران به شمار می‌روند.

او همچنین گفت: به هر صورت تولید مسکن در حال حاضر برای شهر تهران نیاز است؛ یکی برای تامین مسکن آیندگان و دیگری اینکه چنین پروژه‌هایی این فرصت را می‌دهند که محلات و مناطقی ایجاد شوند که هویت ایرانی- اسلامی را به نمایش بگذارند. این می‌تواند فرصتی برای بازگشت به فرهنگ و معماری باشد.

رییس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: معماری روح هر جامعه است. چنانچه در کالبد شهر یک معماری خوب پیش‌بینی نشده باشد، قطعا آن شهر، شهری بی‌روح و زجرآور برای ساکنان خواهد بود. مسکن مهر فرصت خوبی برای تحقق و ایجاد معماری مناسب در سطح کشور بود که متاسفانه به خوبی به آن پرداخته نشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 277625
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا