سخنگوی وزارت خارجه:سخنان گروسی غیرحرفه‌ای است

به گزارش جهان صنعت نیوز: سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ایران امنیت کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند، گفت: ما اتهامات مبنی بر مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عربی و منطقه را رد می‌کنیم و تاکید بر این داریم که باید اظهارات سازنده باشد. گفت‌وگوها در مورد اختلاف‌نظرها از پشت تریبون‌ها کمک‌کننده نیست و ما دوستان خود در منطقه و کشورهای منطقه را به انجام گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه در خصوص موضوعات احتمالی اختلافی و همچنین دیگر مسائل منطقه دعوت می‌کنیم.

روابط با سوئد

 این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران هفته گذشته در پی حکم دادگاه سوئد در ارتباط با حمید نوری تبعه بازداشتی ایران در این کشور، سفیر ایران در سوئد را برای انجام مشورت‌های بیشتر در ارتباط با این موضوع به تهران فراخواند و آیا این به منزله تصمیم تهران جهت کاهش روابط با سوئد است، گفت: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط سیاسی با سوئد نداریم. با توجه به حکم غیراصولی و غیرسازنده دادگاه سوئد در مورد شهروند ایرانی، سفیر خود در این کشور اروپایی را به تهران برای پاره‌ای مشورت‌ها فراخواندیم و همانطور که گفتم هیچ برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط سیاسی با سوئد نداریم. ما نگاهمان این است که باید در سایه گفت‌وگوی دوجانبه با مقامات سوئد این مشکل را حل کنیم.

کانال‌های ارتباطی و ادامه مذاکرات

کنعانی در ادامه به موضوع مذاکرات هسته‌ای پرداخت و گفت: ایران به روند مذاکرات به عنوان یک انتخاب جدی ملتزم و پایبند است و این مسیر را تا زمان رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار ادامه خواهد داد و به این مسیر ملتزم هستیم.وی با تاکید بر اینکه روند گفت‌وگوها از طریق کانال‌های ارتباطی ادامه دارد، افزود: تاکنون پیشنهادهای مختلفی رد و بدل شده است و وزرای برخی از کشورها با نگاه دوستانه و در راستای تسهیل امور ورود پیدا کرده و پیشنهاداتی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به هم مطرح کرده‌اند. در منطقه وزرای خارجه کشورهای دوست از جمله عمان، قطر و عراق تلاش‌هایی انجام داده‌اند و برخی از کشورهای اروپایی در این زمینه ورود کرده‌اند. از جمله ایتالیا و فرانسه هم تلاش‌هایی را مبتنی بر حسن نیت برای ایجاد نزدیکی دیدگاه‌ها انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: علاقه‌مند هستیم که در آینده‌ای نزدیک این توافق شکل بگیرد ولی در این روند احساسی و شتابزده عمل نمی‌کنیم. نزدیک یا دور بودن از توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکاست و دولت واشنگتن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

واکنش به گروسی

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تازگی در مصاحبه با روزنامه ال پایس اسپانیا اظهار کرده بود برنامه هسته‌ای ایران به سرعت در حال پیشروی است و باید پایگاه‌های داده خود را بازسازی کنیم و بدون آن هر گونه توافقی روی بنیانی شکننده قرار خواهد داشت، تصریح کرد: متاسفانه آقای گروسی به خصوص در ماه‌های اخیر در مورد برنامه هسته‌ای ایران یک رویکرد غیرحرفه‌ای، غیردقیق و غیرمنصفانه اتخاذ کرده است. دیدگاه‌هایی که ایشان مطرح می‌کنند کمک‌کننده و سازنده نیست. معتقدیم که در برابر همکاری سازنده ایران با آژانس مدیرکل آژانس نیز باید رویکرد سازنده و تعاملی داشته باشد. ما اظهارات آقای گروسی را فنی و حرفه‌ای نمی‌دانیم و ایشان را به رعایت بی‌طرفی و رعایت انصاف و اجتناب از اظهارات با انگیزه‌های سیاسی دعوت می‌کنیم.

این شائبه وجود دارد که برخی از اظهاراتی که ایشان مطرح می‌کنند اظهاراتی است که مقامات رژیم صهیونیستی در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران مطرح می‌کنند. آقای گروسی باید اصل بی‌طرفی را رعایت کند. ایشان را به اجتناب از سنگ‌اندازی در مذاکرات رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به توافق و تعهداتشان دعوت می‌کنیم.

پیشنهاد بن‌سلمان

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر فواد حسین وزیر خارجه عراق مبنی بر اینکه محمد بن سلمان پیشنهاد داده که مذاکرات ایران و عربستان در سطح سیاسی و علنی برگزار شود و وزرای خارجه دو کشور در بغداد با یکدیگر دیدار کنند، گفت: این یک نشانه مثبت است و گمان می‌کنیم که با توجه به اراده مثبت طرفین برای حرکت به سمت جلو این زمینه فراهم است که نشست بعدی را در سطح سیاسی و رسمی در بغداد داشته باشیم و این می‌تواند گامی ملموس و بزرگ در جهت ارتقا و ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک دو کشور باشد.

دستاورد نشست آستانه

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره دستاورد نشست آستانه با توجه به مواضع ترکیه، گفت: اجلاس تهران اجلاس موفقی بود و اجلاس آستانه الگوی موفقی از همکاری‌های چندجانبه برای حل و فصل اختلافات منطقه‌ای است. برخی از مشکلات موجود در مرز مشترک سوریه و ترکیه پیچیده است و بخشی از این موضوع ناشی از سیاست‌های دولت آمریکا و حمایت‌های پیدا و پنهان آن از برخی از گروه‌ها در آنجاست. ما هم در نشست آستانه در تهران و هم در گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای که با مقامات ترکیه داشتیم تاکید بر این کردیم که اختلافات در این منطقه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود و مبتنی بر توافقاتی باشد که در گذشته بین سوریه و ترکیه وجود داشته است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 277640
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا