بحران مدیریت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بعد از سیل جنوب، این حادثه در تهران تکرار شد، اما اطلاع‌رسانی درباره آن چندان وسیع نبود، اگرچه هواشناسی از قبل هشدارهایی داده بود با این وجود وزارت کشور پنجشنبه و به طور گسترده این متن را برای تهرانی‌ها فرستاد: «پیرو هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی استان تهران برای تاریخ (۵/۵/۱۴۰۱)، مبنی بر احتمال بالا آمدن سطح رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها و احتمال برخورد صاعقه، از شهروندان محترم درخواست می‌شود از هرگونه توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها اکیدا خودداری کنند.» اما از ساعات بامدادی روز پنجشنبه پنجم مرداد ۱۴۰۱، پس از چند روز انتشار خبرهای سیل در شهرستان‌های مختلف ایران، در تهران سیلابی به راه افتاد؛ سیلابی که جان ۸ تن را گرفت. حوالی ساعت ۱۲:۲۰ نیمه‌شب پنجشنبه در امامزاده داوود سیل مرگباری رخ داد. گزارش‌های اولیه از مرگ ۲ تن و مصدوم شدن ۸ نفر خبر دادند، میزان خسارت طوری گزارش شد که علیرضا زاکانی شهردار تهران و احمد وحیدی وزیر کشور در محل وقوع سیل حضور پیدا کردند. وزیر کشور در اظهارنظری برای شرح عمق حادثه گفت: «حوالی نیمه‌شب پنجشنبه، باران شدیدی در منطقه امامزاده داوود‌(ع) در شمال غرب تهران بارید و گل‌ولای بسیاری از پشت امامزاده بازارچه و محله امامزاده داوود‌(ع) را دربر گرفت و وارد حرم شد.» او بیان کرد: «این سیل با گل‌ولای فراوانی همراه شد تا جایی که حجم گل‌ولای در برخی محله‌های امامزاده داوود به چهار متر می‌‌رسید و بعضی از زائران و مردم محلی اسیر این سیل شدند و گل‌ولای فراوان مردم را دچار مشکل کرد.» دکتر رضا شهبازی مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور نیز با اشاره به بازدید میدانی از منطقه سیل‌زده امامزاده داوود، گفت: «عدم رعایت حریم آبراهه‌ و تخریب کانال انتقال آب موجب شد تا در این رخداد آسیب‌های زیادی وارد شود ضمن آنکه در این مطالعات اولیه ما زمین‌ لغزشی مشاهده نکردم بلکه رسوباتی بوده که به همراه آب ناشی از بارندگی به پایین‌دست منتقل شده است.»

ویدئوها و تصاویر منتشرشده از وقوع سیل در امامزاده داوود و شهرهای مختلف گویای ویرانی زندگی‌های بسیاری بودند؛ از صدای ناله و فریاد مردمی که خانه‌ یا دام‌شان را آب می‌برد تا شمار نامعلوم مفقودان و از دست رفتن جان شهروندان. به گفته رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر تا لحظه نگارش این گزارش در جریان این سیل‌ها ۲۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند که شامل ۲۳ مورد فوتی در استان سیستان و بلوچستان، هشت مورد فوتی در تهران، سه نفر در چالوس، ده نفر در فیروزکوه و یک نفر در استان مرکزی است. ۲۷ نفر شامل هفت نفر در تهران، چهار نفر در چهارمحال و بختیاری و مابقی در ۴ استان نیز مفقود هستند که جست‌وجو برای یافتن آنها ادامه دارد. از سوی دیگر میزان آسیب مالی که به افراد مختلف وارد شده معلوم نیست. با این حال با توجه به هشدار سازمان هواشناسی کشور، به نظر می‌رسد که ممکن است جان‌های دیگری هم از دست برود، کسب‌وکارهای مختلف آسیب ببینند و در نهایت، زندگی‌های دیگری هم ویران شوند. براساس گزارش‌ها دیروز در عرض ۶ ساعت، اندازه ۸ ماه در یزد باران باریده است. حدود ۵۰ میلیمتر باران در این شهر گزارش شده است. همچنین متروی شیراز نیز تعطیل شده بود. همچنین به گفته فرماندار طالقان سیل پنجشنبه شب حدود ۵۰ خودرو را با خود برده است، اما او با بیان اینکه مشکل خاصی وجود ندارد سوژه رسانه‌ها شده بود. از طرفی حمید ناصری پژوهشگر تاریخ مدیریت شهری و تهران‌شناس با اشاره به اینکه در این گونه مواقع شهرداری‌ها به دلیل اهمال‌کاری باید استعفا دهند، گفته است: «منطقه امامزاده داوود جزء منطقه کن و سولقان است که یکی از مناطق بسیار پربارش تهران از دیرباز بوده و باید شهرداری تهران پیش‌بینی می‌کرد که بحران روان‌آب‌ها را مدیریت کند. متاسفانه ظاهرا مسیل‌ها در آن منطقه مسدود شده و با بارش زیادی که در بامداد روز پنجشنبه داشتیم این همه خسارات جانی و مالی به مردم وارد شد.

او ادامه ‌داد: «بارها دیده‌ایم مدیران شهر تهران به خاطر سیلاب استعفا داده‌اند. آقای حبیبی شهردار وقت تهران در سال ۶۶ مجبور به استعفا شد. جواد شهرستانی شهردار اسبق تهران پس از سیل سال ۴۸ استعفا داد. خود شهردار آستین‌ها را بالا زده بود و راه آب را باز می‌کرد و وقتی حجم مشکلات را دید مجبور به استعفا شد. همیشه سیل در تهران با ریسک مدیریت شهری همراه است.» این در حالی است که شهردار تهران نه تنها بعد از مرگ ۸ تن و مفقودی چندین تن استعفا نداد بلکه به عقیده برخی با پاچه‌های گلی نمایش تبلیغاتی به راه انداخته بود.

از طرفی محسن پیرهادی نماینده مجلس نیز با اشاره به اینکه چرا بارش ۵ برابری سال ۹۸ منجر به چنین حادثه‌ای نشده بود، گفته است: «وزارت نیرو و به صورت ویژه سازمان منابع طبیعی موظف به لایروبی حریم رودخانه بوده اما در لایروبی سهل‌انگاری و تعلل داشته که یکی از علت‌های اصلی خسارت‌بار شدن سیل کن شد. مسوولانی که تخلف کرده‌اند باید پاسخگو باشند.»

در حال حاضر نیز به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان‌داری تهران، شرایط نارنجی سامانه بارشی تداوم خواهد داشت. از همین ‌رو، از ظهر پنجشنبه چندین بار پیامک هشدار به برخی تلفن‌های همراه ارسال شده است. سازمان هواشناسی نیز اعلام کرده که تا روز دوشنبه دهم مرداد، بارش‌های رگباری ادامه خواهند داشت و احتمال می‌رود که در ۲۱ استان ایران سیل جاری شود. بنابراین براساس گزارش‌ها شرایط جوی همچنان در وضعیت «خطرناک» قرار دارد. اما مسوولان بر این باورند که هیچگاه غافلگیر نشدند بلکه مردم غافلگیر شدند. این در حالی است که براساس شواهد و قرائن اگر لایروبی‌های رودخانه‌ها یا ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر رودخانه‌ها نبود، می‌توانستیم برخلاف تصورات از باران الهی فرصت‌سازی کنیم و آن را برای روزهای بی‌آبی ذخیره کنیم. این در حالی است که برخی مسوولان با سوءمدیریت باران الهی را به سیلی ویرانگر تبدیل کردند.

 هشدار سیل تا نیمه‌هفته جاری

صادق ضیائیان، رییس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه همچنان هشدار سیل در کشور وجود دارد، به «جهان‌صنعت» گفت: ناپایداری‌های روزهای اخیر چند روز دیگر ادامه دارد، براساس تحقیقات بادهای موسمی و بارش‌های رگباری تا اواسط هفته جاری  با شدت و ضعف در ایران حضور دارد. همچنین براساس پیش‌بینی‌ها برای چندین استان از جمله سیستان و بلوچستان، بخش‌های شمالی استان هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر، بخش‌های نیمه‌شرقی استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب لرستان، جنوب اصفهان، غرب یزد، خراسان شمالی، گلستان، ارتفاعات و دامنه‌های استان تهران و البرز طی روزهای آتی هشدار قرمز اعلام شده است. بنابراین احتمال بارش‌های رگباری که منجر به خسارت شود وجود دارد به ویژه در دامنه‌ها و ارتفاعات استان البرز و تهران که باید حتما احتیاط لازم انجام شود.

وی افزود: طی این دوران مردم دقت کنند از کنار رودخانه‌ها، مسیل‌ها، حتی رودخانه‌هایی که به‌نظر می‌رسد خشک شده‌اند فاصله بگیرند، به‌ویژه در ساعت بعدازظهر و شب قرار گرفتن در بستر رودخانه‌ها بسیار خطرناک است، این بارش‌ها همراه با وزش باد شدید است، بنابراین از پارک کردن ماشین در کنار درختان فرسوده و تیر چراغ برق خودداری کنند، چراکه گاهی تصور می‌شود هوا صاف است اما به یکباره بارش‌های سنگینی آغاز و روان‌آب جاری می‌شود، آن چیزی که در امامزاده داوود و خیلی از نقاط کشورمان این روزها شاهد آن هستیم همین مساله است. از طرفی نیروهای امدادی تمامی هشدارها را دریافت کردند، آنها از بروز حوادث احتمالی تا حدالامکان جلوگیری می‌کنند.

سیل تا نیم ساعت قابل پیش‌بینی است

در این میان برخی دلیل بارندگی‌های سیلابی را طبیعی می‌دانند و بر این عقیده‌اند که سیل طبیعی‌ترین اتفاق طبیعت است اما رفتار ما است که در قبال وقایع طبیعی، غیرطبیعی است، چرا که بادهای موسمی یا همان مونسون یک رخداد طبیعی و هرساله است. اما اینکه تلفات در پی داشته باشد، امری ناشی از سوءمدیریت است. احد وظیفه، رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره شکل‌گیری مونسون به «جهان صنعت» گفت: پدیده‌ای که به تازگی جنجال‌برانگیز شده، ناشی از بادهای موسمی یا به اصطلاح مونسون است. مونسون بیشتر در شبه قاره هند رخ می‌دهد؛ جایی که دو سطح آب و خشکی کنار یکدیگر قرار دارند؛ در تابستان که با چرخش زمین زاویه میل خورشیدی کاهش پیدا می‌کند و تقریباً عمودی می‌شود، زمین انرژی زیادی را می‌گیرد، از آنجایی که سطح زمین پوشیده از خاک و سنگ گرما در زمین جذب می‌شود و دمای آن را بالا می‌برد درحالی‌که در آب این‌طور نیست و سبب تبخیر می‌شود. این وضعیت در منطقه شبه‌قاره هند سبب می‌شود آب و خشکی دمای متفاوتی داشته باشند. دمای زیاد در زمین سبب کاهش فشار می‌شود و کمک می‌کند هوا به لایه‌های بالاتر جو برود، از طرفی یک هوای دیگر باید بیاید جای آن را بگیرد، این هوا از منطقه اقیانوس و سطح آب می‌آید که البته با خودش رطوبت هم می‌آورد، این رطوبت در خشکی تبدیل به ابر می‌شود که اصطلاحا آزاد شدن گرمای نهان می‌گویند، چنین پدیده‌ای سبب ایجاد ابرهای انفجاری روی خشکی می‌شود و به آن طوفان‌های تندری هم می‌گویند. این روند فرآیند شکل‌گیری مونسون است. البته مونسون فقط در هند نیست بلکه در چین هم شاهد آن هستیم، اما مهمترین منطقه‌ای که مونسون شکل می‌گیرد شبه‌قاره هند، پاکستان و تا حدودی جنوب شرق ایران است، که البته در ایران خیلی ضعیف‌تر از هند است. این جریان‌های اقیانوسی از شرق سومالی، یعنی جنوبی‌ترین مناطق اقیانوس هند تا شرقی‌ترین مناطق اقیانوس هند به سمت شبه‌قاره هند روانه می‌شوند و این پدیده را شکل می‌دهند.

وی افزود: اگر کشور ما در ترازهای میانی جو، جریان‌های شمالی ضعیف و جریان‌های جنوبی تقویت شوند، طوری‌که بتوانند از شمال اقیانوس هند و خلیج فارس رطوبت را به سمت فلات ایران منتقل کنند، بعدازظهرها رگبار و رعدوبرق در مناطق جنوبی ایران هم شکل می‌گیرد، بارندگی در چنین وضعیتی ساعت مشخصی دارد، به‌طور معمول از ساعت سه و چهار بعدازظهر تا اوایل شب احتمال بارندگی وجود دارد که عمدتا هم حدود بیست دقیقه تا نیم‌ساعت است و اصلا این‌طور نیست که ساعت‌ها بارندگی داشته باشیم. این بارش‌های رگباری در ساعت‌های بعدازظهر شکل می‌گیرد و از آنجایی که در مناطق کوهستانی هستند تبدیل به سیلاب می‌شوند. قوی بودن و ضعیف بودن مونسون در ایران بسته به این دارد که چه مقدار جریان‌های مرطوب بتوانند از منطقه شبه قاره هند و پاکستان به سمت ایران نفوذ کنند، هر موقع نفوذ رطوبت قوی‌تر باشد بارندگی‌های جنوب شرق ایران هم قوی‌تر می‌شود، مانند امسال که انتظار آن را داشتیم.

براساس گزارش‌ها برخی از بزرگ‌ترین و خسارت‌بارترین سیل‌های ایران در مرداد از جمله تبریز ۱۳۱۳، جنوب ایران ۱۳۵۵، بوژان ۱۳۶۶، تجریش ۱۳۶۶، ماسوله ۱۳۷۷، نکا ۱۳۷۸، گلستان ۱۳۸۰، گلستان ۱۳۸۴، ماکو ۱۳۸۷، سیستان‌وبلوچستان ۱۳۹۵، شمال ایران ۱۳۹۶ اتفاق افتاده‌ است.

رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره علل این امر اظهار کرد: جریان مونسون که عمدتا شبه قاره هند را دربرمی‌گیرد یک الگوی تابستانه است. این بادها در منطقه هند از اواخر بهار شروع می‌شود و تقریبا تا اوایل پاییز فعال است. اما در ایران از تیرماه شروع می‌شود و تا اواخر شهریور یا اوایل مهرماه ادامه دارد. البته این بادها بیشتر در جنوب شرقی ایران مانند سیستان‌و‌بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب فارس را دربرمی‌گیرد. اما گاهی مانند روزهای گذشته این ابرها برای مدتی در شهرهای شمالی کشور ظاهر و منجر به بارش‌های رگباری می‌شوند. بنابراین تکرار این حوادث در مردادماه کاملا طبیعی است.

او ادامه داد: البته برخلاف تصورات بادهای موسمی همراه با بارش‌های رگباری سیلابی نیستند و همیشه تلفات جانی و مالی دربر ندارند. بخشی از تلفات‌های ناشی از سیل که سال‌های متوالی در شهرهای مختلف به وجود آمده ناشی از سوءمدیریت ما از منابع است. بنابراین نیمی از ویرانی‌های اخیر تقصیر خودمان است، زیرا وقتی روی رودخانه‌ای آسفالت ایجاد می‌شود یا در مکان اشتباهی سد می‌زنند، درختان منطقه را قطع می‌کنند، یا در بستر رودخانه‌ها ساخت و سازهای غیراصولی می‌کنند، قاعدتا با وقوع بارش‌های رگباری رودخانه‌هایی جریان پیدا می‌کنند و خرابی‌هایی ایجاد می‌شود. وقتی با ساخت و سازهای غیرمهندسی طبیعت را دستکاری می‌کنیم، وقوع بارندگی‌های اینچنینی که عمدتا رگباری همراه با رعد و برق است، برای ما سیل‌آسا می‌شود. وقتی حق طبیعت را رعایت نکنیم، خرابی آن دامان ما را می‌گیرد.

وظیفه درباره اینکه میزان شدت بارندگی‌ها قابل پیش‌بینی نیست، بیان کرد: متاسفانه شدت و ضعف میزان بارندگی‌های مونسون قابل پیش‌بینی نیست. ممکن است یک روز در یک منطقه مانند امامزاده داوود شدت بارندگی به قدری زیاد شود که سیل رخ دهد و روز دیگر در منطقه‌ای دیگر مانند تجریش شدت بارندگی زیاد باشد. بنابراین میزان شدت و ضعف بارندگی‌ها مشخص نیست.

وی گفت:  در سال ۶۶ همین بارندگی‌ها در دره تجریش سیل‌آسا بوده که ۳۰۰ نفر تلفات داده است. در نتیجه اینکه از چند روز قبل وقوع سیل را در منطقه‌ای پیش‌بینی کنیم، وجود ندارد. تنها زمانی وقوع سیل قابل پیش‌بینی است که ابر رشد کند و از طریق ماهواره‌ها قابل رصد باشد. البته تمام این پروسه برای تشخیص احتمال وقوع سیل در آن نقطه تنها نیم ساعت قبل از حادثه قابل بررسی است. یعنی تا رصد و وقوع سیل تنها نیم ساعت فرصت است. البته باز هم بستگی به سیستم ابر و بارندگی‌ها دارد. بنابراین در این‌گونه مواقع مردم باید از قبل آمادگی‌های لازم را داشته باشند.  با این حال طی روزهای آینده مردم هرگز در بستر رودخانه نروند و ماشین آنجا پارک نکنند، عمده‌ترین تلفات روزهای اخیر برای کسانی بود که به بستر رودخانه رفته بودند‌، کسانی که سوار بر ماشین منتظر سیلاب شدند دیدند که آب خودشان را به همراه ماشین‌شان برد و آنها غافلگیر شدند.

فرصت‌سوزی!

در این میان حمید سینی‌ساز، مدیر گروه آب شبکه حکمرانی نوین کشاورزی و منابع زیستی نیز با اشاره به خطای انسانی و مدیریتی در وقوع خرابی‌های ناشی از سیل به «جهان‌صنعت» گفت: متاسفانه به طور کلی رویکرد مسوولان درباره توسعه کشور علی‌الخصوص مدیریت آبی اشتباه  است، زیرا برای مدیریت آب کشور تنها مخازن سطحی برای ذخیره‌سازی آب در نظر داریم. درحالی که در اقلیم ایران بارندگی‌ها بیشتر به صورت ناگهانی و موسمی است. از سویی روزهای بدون بارش زیادی هم داریم. حتی به دلیل شرایط اقلیم پتانسیل تبخیر بیشتری هم در کشور وجود دارد. شیوه اساسی و اصولی ذخیره‌سازی آب زیرسطحی است. اگر در این مواقع بتوانیم در همان مبدا بارش در کوتاه‌ترین زمان و بیشترین میزان آب را به داخل سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ دهیم، از ویرانی‌ها و تلفات جانی جلوگیری می‌شود. این در حالی است که همیشه در مواجهه با سیل از فرصت‌های پیش آمده برای ذخیره آب شیرین اهمال‌کاری کرده‌ایم. در صورتی که می‌توانستیم به جای رهاسازی آب و ایجاد ویرانی‌ها از این فرصت استفاده کنیم و از این حادثه به نفع خودمان بهره ببریم، چرا که با ذخیره‌سازی همین آب مشکل بی‌آبی کشور نیز حل می‌شد. به نظرم آب‌هایی که طی چند روز گذشته جاری شدند، حکم طلای نابی را دارند که با سوءمدیریت‌ها ویرانی به بار آوردند و به راحتی هم از دستمان رفتند. این در حالی است که برخلاف تصورات مسوولان غافلگیر نشدند، زیرا هرساله در اوج تابستان در همین برهه باران‌های موسمی را داریم اما هیچگاه برای برخورد با آن راه‌حل درستی را پیش نگرفته‌ایم. به همین دلیل این درد از درد سیل‌های زمستان بیشتر است. زیرا در اوج نیاز آبی به دلیل نداشتن مدیریت صحیح، آب مورد نیاز را از دست دادیم.

وی افزود: اگر چه چنین رویکرد اشتباهی بر کل کشور حاکم است. متاسفانه این رویکرد بعد از اصلاحات ارضی در کشور شکل گرفت. نگاه مدیران به سبک اروپاهایی‌ها شد، یعنی برای ذخیره‌سازی آب حتما باید سازهای بزرگ آبی مانند سد احداث شود. در حالی که اگر کشورهای اروپایی به سمت این امر رفتند، اصولا مشکل افت سفره‌های آبی ندارند، اما مدیران ما به دلیل تفکرات اشتباه شیوه اروپاییان را در ایرانی که شرایط اقلیمی متفاوتی دارد، اجرا می‌کنند، چرا که با سدسازی‌های بی‌رویه تشت تبخیر ایجاد کردیم تا آب‌های ذخیره شده هر چه سریع‌تر از بین بروند.

این کارشناس سیاستگذاری آب با اشاره به ساخت و سازهای غیراصولی و قطع درختان اظهار کرد: قاعدتا برای اینکه شدت خرابی‌ها کاهش پیدا کند باید بالادست مناطق کوهستانی پوشش گیاهی ایجاد کنیم، این در حالی است که به جای کاشت درختان و پوشش گیاهی اخیرا درختان را قطع می‌کنند و به جای آن سازه‌های غیراصولی می‌سازند. این در حالی است که اگر پوشش گیاهی در مسیر جریان آب وجود داشته باشد، از شدت و عرض آب کاسته می‌شود همچنین آب فرصت پیدا می‌کند مکثی کند تا به درون سفره‌های زیرزمینی نفوذ پیدا کند. البته باید مسیرهای آبی را در عرض بیشتر و عمق کمتری احداث کنیم تا شدت و سرعت آب قابل کنترل شود. همچنین مسیرهای طبیعی رودخانه‌ها باید به باغات تبدیل شود نه خانه‌های مسکونی. البته چنین امری مطلوب ساختار مدیریتی امروز ما در وزارت نیرو نیست، زیرا آنها بر این عقیده‌اند که این آب‌ها باید به صورت مسیل‌های عمیق پرفشار اتفاق بیفتد تا بلکه این موضوع توجیحی برای ساخت یک سد جدید یا سازه آبی باشد. چه بسا بودجه‌های بسیار زیادی هم درخصوص سدسازی‌ها در کشور جابه‌جا می‌شود، بنابراین اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آنها از این بودجه محروم می‌شوند. لذا کشور خودخواسته به سمت کاهش پوشش گیاهی و افزایش شدت سیل‌ها در آینده می‌شود، چرا که ما انگیزه مدیریت سطحی آب را داریم و همچنان انگیزه مسوولان بودجه‌های هزار میلیارد تومانی است که بابت ساخت هرکدام از سازه‌های آبی در کشور جابه‌جا می‌شود. بنابراین بروز خسارت‌های جانی و مالی ناشی از سیل مطلوب دستگاه مدیریتی کشور است.

اما فارغ از ویرانی و خرابی‌ها سیل تهران حاشیه‌هایی هم داشته است. طی چند روز گذشته مسوولان زیادی برای بازدید میدانی خسارت وارده به امامزاده داوود مراجعه کردند.

چکمه نایاب شده بود!

در این باره علی نصیری، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران به «جهان صنعت» گفت: عکس‌هایی از نمایندگان مجلس در امامزاده داوود مشاهده کردم اما درخصوص جزئیات آن اطلاعی ندارم. اما درخصوص اینکه آقای زاکانی مجبور شد بدون کفش مناسب پا در میدان بگذارد را در جریان بودم. ایشان با وجود جلسات متعدد اول صبح برای بازدید به منطقه رفتند. ایشان برخلاف تصورات در فضایی زندگی می‌کنند که به دنبال نمایش و دیده شدن نیستند. در هر صورت بله، شاید بهتر بود ایشان در آن لحظه چکمه به پا می‌کردند اما حجم گل‌ولای در آن زمان پیش‌بینی نشده بود. به همین دلیل ایشان با آمادگی لازم در آنجا حضور نیافتند. اینکه رسانه‌ها رفتار ایشان را نقد کردند تهمت و ناجوانمردی است. اینگونه رفتارها بیشتر به تسویه‌حساب سیاسی می‌خورد تا انتقادهای سازنده. از طرفی در حال حاضر به دلیل وقوع سیل و وجود امدادگران بی‌شمار در منطقه چکمه نایاب شده است. چه بسا امدادگران زیادی در حال کمک هستند که هنوز چکمه ندارند. به نظرم اینگونه انتقادها حاشیه‌ای است، چرا که با یک عکس یادگاری نمایندگان مجلس و پاچه گلی شهردار تهران خسارتی که به مردم وارد نشده است.

 سازمان مدیریت بحران و هواشناسی تعطیل‌ هستند؟

در هر صورت بروز بارش‌های رگباری و وقوع سیلاب‌های اخیر با اشاره به گفته کارشناسان مربوطه قابل پیش‌بینی حتی از سال‌های گذشته بوده است، چرا که این باران‌ها هر ساله بر ایران می‌بارد و به دلیل اهمال‌کاری‌ها جان می‌گیرد. در همین راستا دکتر فریبرز ناطقی‌الهی استاد مدیریت بحران نیز اعلام کرده است: «در حالی شاهد مرگ و مفقودی بسیاری از شهروندان هستیم که ما کارشناسان قبل از سازمان هواشناسی چنین وضعیت جوی‌ای را هشدار داده بودیم و بهانه‌های مدیران و دولتمردان در این خسارت‌های پیش‌آمده، پذیرفتنی نیست.»

وی افزود: «این در حالی است که سازمان هواشناسی و سازمان مدیریت بحران کشور وظیفه داشتند به شهروندان در موارد سیل در یزد، زاهدان، فیروزکوه، طالقان و امامزاده داوود و دیگر موارد خیلی زودتر هشدار دهند و متاسفانه انگار این سازمان‌ها در تعطیلی به سر می‌برند که حتی هیچ اقدامی برای مدیریت وضعیت بحران پیش از واقعه انجام ندادند.»

متاسفانه کاملا روشن است که مسوولان و مدیران نهادهای مربوطه، هشدارهای کارشناسان و متخصصان امر در مسائل مختلف را جدی نمی‌گیرند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 278501
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا