استان‌های درگیر سیل و برآورد اولیه خسارت‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز: آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد در پی بارش های موسمی درگیر سیلاب بودند و ضرر و زیان های فراوانی به زیرساخت ها از جمله آب، برق، منازل مسکونی و بافت شهری و روستایی وارد کرد.

هر چند با تلاش مسوولان و حضور میدانی شخص رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزرای کشور، نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و مدیریت صحیح برخی از مشکلات مرتفع و آب و برق نقاط سیل زده وصل شد و مردم این مناطق در محل های امن اسکان یافتند اما جبران خرابی سیل به زمان و بودجه زیادی نیاز دارد.

بنابر اعلام سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی میزان خسارت به بخش کشاورزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و البته با توجه به شرایط جوی و تداوم بارش ها احتمال می‌رود این رقم افزایش یابد.

در این سیل ویرانگر باغات و محصولات کشاورزی حاصل دسترنج یک سال کشاورزان در زیر آب ماند و اینک دولتمردان تلاش دارند با برنامه ریزی درست و در نظر گرفتن تسهیلات تا حدود زیادی این خسارت ها را جبران کنند.

طبق اعلام معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران در مجموع ۱۳۶ شهر و یک هزار و ۳۴۴ روستا در قالب ۹۵۸ بخش و ۱۳۳ شهرستان کشور از سیلاب ناشی از توده بارشی مونسون متاثر شدند.

محمدحسن نامی افزود: سیلاب همچنین خسارت‌های گسترده‌ای به بار آورده است که در حال ارزیابی کارشناسی این خسارت‌ها هستیم اما اگر اطلاع‌رسانی به موقع و تدبیر جهادی مدیران دولت سیزدهم نبود خسارت‌ مالی و جانی بیشتری را متحمل می‌شدیم و اکنون بنا بر توصیه رییس‌جمهور تلاش می‌شود تا کفه ترازو در ارزیابی خسارت‌ها به نفع مردم سنگینی کند.

وی یادآور شد: همچنین بنا بر تاکید وزیر کشور بنا داریم تا با نگاه مثبت خسارت‌های مردم در سیلاب اخیر ارزیابی شود تا بتوان از این طریق در نوسازی و بهسازی خانه‌هایی که بیشتر در مناطق روستایی است اقدامات بیشتری انجام داد.

در تصویر زیر برآورد اولیه میزان خسارت بارش های موسمی به تعدادی از استان ها ارائه شده و برخی دیگر از استان ها نیز هنوز در حال ارزیابی هستند و این آمار طی روزهای آینده احتمال افزایش دارد.

 

 

اخبار برگزیده
شناسه : 279629
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا