سانتریفیوژهای نسل جدید در پاسخ به تحریم‌های اخیر

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این راستا، ایران همچنان که از بررسی طرح بورل خبر داده و آمادگی خود برای گفت‌وگو را اعلام کرده است، به صورتی معنادار بر توانایی خود برای ساخت بمب هسته‌ای مانور می‌دهد و شاهدش اظهارات اخیر محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی است.

در طرف مقابل نیز آمریکایی‌ها ضمن اشاره به اینکه پیش‌نویس جدید را شبیه پیش‌نویس ماه مارس می‌دانند و با آن پیش‌نویس هم مخالفتی نداشته‌اند، دست به تحریم‌های جدید می‌زنند.

روز دوشنبه بود که دفتر اموال خارجی وزارت دارایی آمریکا شش شرکت خارجی و یک نفتکش را  به اتهام ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ایران، تحریم کرد.  وزارت دارایی آمریکا، شرکت «فرول کانیون» در هنگ‌کنگ، شرکت کشتیرانی «گلدن واریور» در چین، شرکت «بلو کاکتوس» مستقر در امارات، نفتکش «گلوری‌هاروست» با پرچم پاناما، شرکت کشتیرانی «پایونیر» در سنگاپور، شرکت تجاری بین‌المللی «شکوفی» در چین، شرکت تجارت «زنفر»، مستقر در مالزی و شرکت تجاری «PZNFR» فعال در آسیای شرقی را تحریم کرده است.

در همین راستا، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی با اشاره به تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران در بیانیه‌ای نوشت: ایالات‌متحده به دنبال کردن مسیر دیپلماسی جهت رسیدن به بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه خواهد داد.

این اقدام البته همزمان شد با اینکه سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که روز گذشته دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید صادر شد. به گفته کمالوندی، این کار در راستای قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها، صیانت از منافع ایران  و رسیدن به حداقل میزان غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو است و با این کار راه‌اندازی ۱۰۰۰ ماشین IR6 هم به مرحله پایانی می‌رسد. کمالوندی همچنین افزود: این سانتریفیوژها از انواع ماشین‌های پیشرفته هستند و قبلا هم این موضوع به اطلاع آژانس رسیده است.

حسن امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز دیروز و در حاشیه مراسم هفتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، به این تحریم‌ها واکنش نشان داد.

او گفت: «به یاد دارید که در هفته‌های گذشته در حالی‌ که برای مرحله جدیدی از مذاکرات آماده می‌شدیم، به یکباره طرف آمریکایی با هدف امتیاز گرفتن در میز مذاکره طرح قطعنامه‌ای را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد.»

وی افزود: «ما متعجب شدیم از اینکه در همان زمان و مکرر در این ایام از طرف جو بایدن پیام‌هایی با واسطه دریافت می‌کنیم که آمریکا حسن‌نیت دارد و در بازگشت به توافق جدی است.»

امیرعبداللهیان گفت: «در هفته جاری نیز هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا، ابتکاری را ارائه داد و متنی را برای همه طرف‌های مذاکره ارسال کرد و ما در پایتخت‌ها در حال بررسی این متن هستیم.»

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه «شاهد صدور قطعنامه جدید از سوی آمریکا بودیم» گفت: «این اقدامات غیرمنطقی و این جنون تحریم‌های بی‌اثر مثل تحریم‌های حداکثری ترامپ شکست خورده است.»

وی تاکید کرد: «در پاسخ به این اقدام آمریکا، ایران نسبت به گازدهی صدها سانتریفیوژ نسل جدید از شب گذشته بر اساس تصمیمی که گرفته شد اقدام کرد.»

گفتنی است، پیش از امیرعبداللهیان نیز سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان به این تحریم‌های تازه واکنش نشان داده و گفته بود: «اعتیاد کاخ سفید به تحریم‌ها و استفاده ابزاری از آنها، شاخصی از نظام سلطه آمریکا است و تغییر دولت‌ها در این کشور، در رویکرد آن فرقی ایجاد نمی‌کند‌.»

گفتنی است این رویکرد طرف غربی در فضای مجازی و بین اهالی رسانه نیز واکنش‌هایی داشت. مثلا عبدالله گنجی توییت کرد: «همزمان با اعلام آمادگی ایران برای ادامه مذاکرات برجامی، آمریکا در راستای سیاست چماق و هویج ۶ شرکت و کشتی ایران را تحریم کرد. ایران نیز بلافاصله پس از آن اقدام راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید و پیشرفته را آغاز کرد. «بزن و در رو تمام شد» فقط منحصر به حوزه نظامی نیست.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 279727
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا