وضعیت آشفته کرونایی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آمار قربانیان کرونا درحال افزایش و سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال کاهش است. وضعیت فعلی نگرانی‌هایی را ایجاد کرده که اگر جلوی آنها گرفته نشود، مجددا کشور ما دچار بحران‌های سابق می‌شود.

ایمنی واکسن دائمی نیست

در همین خصوص دکتر حمید سوری رییس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» ضمن اشاره به اینکه میزان اثربخشی واکسن‌های کرونا موجود در سبد واکسیناسیون کشور حدود ۷۰ درصد است، هشدار داد: «تقریبا نیمی از مردم کشور ما دارای سطح ایمنی پایینی هستند به طوری که امکان ابتلا به ویروس کرونا در آنها بالا است. بنابراین اکنون شاهد افرادی هستیم که واکسن زده‌اند ولی تاثیری نداشته و افرادی دیگر که واکسن نزده‌اند که در معرض خطر بیشتری هستند و گروهی دیگر از افراد کامل واکسینه شده‌اند. درخصوص گروه‌های واکسینه‌شده نیز باید توجه داشته باشیم که مدت زمانی که واکسن می‌تواند در افراد ایمنی ایجاد کند دائمی نیست و حداکثر حدود ۶ ماه ایمنی در بدن فرد باقی می‌ماند و به مرور زمان میزان ایمنی فرد کاهش می‌یابد و نیازمند تزریق واکسن بوستر یا یادآور است. بنابراین افراد واکسینه شده که ۶ ماه از تزریق واکسن‌شان می‌گذرد نیز در معرض خطر هستند.»

وی افزود: «بنابراین جامعه ما یک جامعه آسیب‌پذیر و حساس است و این ویروس نیز با ایجاد تغییرات ژنتیکی در خود برای ادامه حیات به دنبال جوامع حساس است که این جمعیت حساس در کشور ما به اندازه کافی برای اپیدمی و گسترش پیک‌های بعدی و یا خیزش اپیدمی وجود دارد.»

سوری با بیان اینکه کاهش مرگ‌ومیرها و بستری‌ها به دلیل کاهش شدت بیماری‌زایی ویروس است ادامه داد: «تضمینی وجود ندارد که جهش بعدی از شدت بیماری‌زایی کافی برخوردار نباشد. بنابراین برای اینکه بتوانیم جامعه را مصون نگه داریم باید اقدامات تکمیلی مقابله با اپیدمی را انجام دهیم که یکی از آنها واکسیناسیون است. همچنین باید اقدامات مدیریتی برای بیماری‌ها و طغیان‌ها انجام شود مانند کنترل انتشار در مرزها، افزایش تست‌ها، رصد رهگیری، شناسایی طغیان‌ها و واکنش سریع برای کنترل طغیان‌ها. نکته مهم درباره این اقدامات به موقع بودن آنها است چراکه ارزش زمان در چنین اپیدمی‌هایی بسیار بالا است. متاسفانه کشور ما در میان کشورهای جهان وضعیت خوبی ندارد. همچنین در جامعه شاهد این‌گونه رفتارهایی که انتظار می‌رود برای مدیریت اپیدمی توسط مسوولان و متولیان سلامت جامعه صورت بگیرد، نیستیم، به همین دلیل شرایط نگران‌کننده می‌شود.»

رییس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: «همه این موضوعات معضلاتی است که اگر در آسیب‌شناسی مدیریت اپیدمی کووید ۱۹ به آن توجهی نشود، دوباره مجبور می‌شویم تجربیات تلخ گذشته را تکرار کنیم. امیدواریم متولیان محترم به حرف متخصصان کشور گوش دهند تا به نقطه قبلی بازنگردیم.»

دولت باید تهدیدها علیه مردم را به نمایش بگذارد

دکتر ایرج خسرونیا رییس انجمن متخصصان داخلی ایران نیز درخصوص تبعات واکسن نزدن به «جهان‌صنعت» گفت: «بسیاری از افراد در کشورهای مختلف یا واکسن نزده‌اند و یا به طور کامل واکسن تزریق کرده‌اند چراکه اعتقادی به این مساله ندارند. با اینکه در آمارها گاهی شاهد ابتلای افراد واکسینه‌شده و ابتلا نشدن افراد واکسینه‌نشده نیز هستیم ولی به طور کلی کسانی که واکسن را دریافت نمی‌کنند در معرض ابتلا به این ویروس هستند؛ به خصوص اگر بیماری زمینه‌ای نیز مانند دیابت، بیماری‌های ریوی و یا کهولت سن داشته باشند که محکوم به مرگ می‌شوند. در نتیجه معتقدیم که برای جلوگیری از ایجاد خطر برای سایر افراد باید واکسن را به طور کامل تزریق کنند.»

وی ادامه داد: «ما توصیه می‌کنیم که افراد واکسن نزده حتما واکسن تزریق کنند. نوع واکسن فرقی ندارد و هر فردی باید هر واکسنی که می‌خواهد را دریافت کند.»

متخصص داخلی ضمن واکسینه شدن افراد درباره اقدامات لازم دولت بیان کرد: «به نظر من بهتر است جلوی بسیاری از مسافرت‌ها را بگیرند. به طور مثال افرادی که به سفرهای گروهی زیارتی و سیاحتی می‌روند آلودگی بسیاری وارد می‌کنند. بنابراین این افراد نیز همچون افراد واکسینه‌نشده پرخطر هستند که بهتر است جلوی آن گرفته شود. در این خصوص دولت نیز باید مردم را توسط وسایل ارتباط جمعی ترغیب و تبلیغ کند و تبعات و خطراتی که مردم را تهدید می‌کند، به نمایش بگذارد.»

خطر در کمین است

دکتر داوود امی معاون پیشین درمان بیمارستان شهدای تجریش در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» بیان کرد: «از نظر آماری نمی‌توان به طور قطعی گفت که اگر فرد واکسن‌نزده‌ای به ویروس کرونا مبتلا شود، چند درصد برای جامعه اطراف خود خطرناک است ولی بدیهی است که همه در معرض خطر هستیم حالا افراد واکسینه‌شده کمتر و واکسینه‌نشده بیشتر. بنابراین پرواضح است که همه افراد جامعه در چنین همه‌گیری‌هایی باید احساس مسوولیت کرده و همکاری کنند.»

وی ادامه داد: «به طور کلی جلب کردن نظرات همه مردم و اتفاق نظر کردن در چنین مسائلی در تمامی جوامع حتی کشورهای پیشرفته نیز سخت است. اکنون در بسیاری از کشورها حتی اروپا و آمریکا نیز ممکن است بخش قابل‌توجهی از جامعه‌شان هنوز واکسن تزریق نکرده باشند ولی به هر حال مدیران و دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و سلامت همگی تلاش می‌کنند و به دنبال واکسینه کردن همه افراد هستند.»

امی در پایان بیان کرد: «طبیعی است که به دلیل شرایط مطلوبی که در چند وقت اخیر داشتیم، سهل‌انگاری و ساده‌انگاری بیشتر شود. شاید بسیاری معتقدند که بیماری کرونا پایان یافته و واکسن زدن لزومی ندارد ولی اکنون که دوباره شاهد افزایش مبتلایان به این ویروس هستیم باید همکاری‌های گذشته تکرار شود و امیدواریم که این شرایط به تدریج بهبود یابد.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 280335
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا