آتش‌بس شکننده در غزه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نخست‌‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی بعدازظهر روز یکشنبه و هم‌زمان با تلاش برای توافق بر سر آتش‌بس با جنبش جهاد اسلامی، خطاب به مسوولان صهیونیست حاضر در شهرک‌های مجاور غزه اذعان کرده بود که اهداف صهیونیست‌ها از تجاوز به غزه، محقق شده است و تداوم عملیات، سودی ندارد. پس از اعلام آتش‌بس میان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و رژیم صهیونیستی، رسانه‌های عبری از سیاست تل‌آویو در قبال غزه انتقاد کرده و خواهان در پیش گرفتن اصل «اقتصاد در ازای امنیت» از سوی اشغالگران شدند.

روزنامه «هاآرتص» در گزارشی، سیاست‌های کنونی تل‌آویو در قبال غزه را احمقانه توصیف کرد و آنها را نشان از شکست کامل رژیم صهیونیستی در روند سیاستگذاری‌ها خواند.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، روزنامه «هاآرتص» در سرمقاله دیروز خود نوشت: «این عملیات نظامی، ابعاد دیگری از شکست کامل سیاست رژیم صهیونیستی در قبال غزه را نشان داد؛ زیرا دورهای خشونت‌آمیز درگیری‌ها بیشتر تکرار شد و روال زندگی شهرک‌نشینان را بارها و بارها بر هم زد.»

هاآرتص ضمن اولویت دادن به نوار غزه در منافع رژیم صهیونیستی نوشت: «برای جلوگیری از این روند احمقانه رژیم صهیونیستی ، با اشاره به سیاست تل‌آویو در قبال غزه، باید در مرحله اول برای «بازسازی غزه و گسترش مجوزهای ورود مصالح و کالاهای ساختمانی، علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی در این نوار، کار کرد.» این روزنامه اسراییلی در توضیح راهبرد خود افزود: «تغییر راهبردی که قبلا تل‌آویو در قبال غزه اتخاذ کرده بود، بسیار مهم است. ابتدا باید ابتکار ارائه‌شده توسط یائیر لاپید، نخست‌وزیر کنونی که در سپتامبر ۲۰۲۱ ارائه شد، دنبال شود؛ ابتکاری که اصل اقتصاد را در مقابل امنیت قرار می‌داد.»

واکنش‌ها

تور وینسلند هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه با استقبال از این توافق تاکید کرد که نقش مصر در دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه بین جنبش جهاد اسلامی و رژیم صهیونیستی که دقایقی پیش لازم‌الاجرا شد، حیاتی است.

وی در بیانیه‌ای گفت: من از آتش‌بس در غزه و اسراییل پس از روزها درگیری استقبال می‌کنم. من از جان باختن و جراحات غیرنظامیان از جمله کودکان بسیار متاسفم. من مصر را به خاطر نقش حیاتی‌اش در برقراری آتش‌بس ستایش می‌کنم. وضعیت همچنان بسیار شکننده است و من از همه طرف‌ها می‌خواهم که به آتش‌بس احترام بگذارند.

از سوی دیگر جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا در اظهاراتی از اعلام آتش‌بس میان اسراییل و جنبش جهاد اسلامی در غزه استقبال کرد.

وی گفت: طی ساعات گذشته، ما با مقامات اسراییل، تشکیلات خودگردان فلسطین، مصر، قطر و اردن برای یک راه‌حل سریع کار کرده‌ایم. من از رییس‌جمهور مصر و امیر قطر بابت کمک به پایان دادن به درگیری‌ها در نوار غزه تشکر می‌کنم و از طرفین می‌خواهیم آتش‌بس را به طور کامل اجرا کنند. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که با توقف جنگ، از جریان سوخت و کمک‌های بشردوستانه به غزه اطمینان حاصل کنند.

بایدن در عین حال بار دیگر به جانبداری از رژیم صهیونیستی و مواضع کشورش در حمایت از جنایات این رژیم اشاره کرد و گفت: حمایت من از امنیت اسراییل‌، از جمله «حق اسراییل برای دفاع از خود در برابر حملات طولانی‌مدت و تزلزل‌ناپذیر است. ما به حمایت خود از گنبد آهنین اسراییل افتخار می‌کنیم. وی در ادامه گفت که آمریکا از تحقیقات جامع در مورد کشته‌های غیرنظامی جنگ سه روزه اخیر در غزه حمایت می‌کند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم از اعلام آتش‌بس در نوار غزه استقبال کرد. وی در پیامی از طرفین درگیر خواست به آتش‌بس اعلام شده احترام بگذارند.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین هم از تلاش‌های مصر که منجر به توقف تشدید تنش‌ها در نوار غزه و اراضی اشغالی شد، تشکر کرد. وی گفت: ما برای ادامه مواضع عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر در حمایت از مردم فلسطین و آرمان عادلانه آنها ارزش قائل هستیم و تاکید می‌کنیم که این تلاش‌ها به آرام شدن اوضاع و کاهش رنجی که مردم فلسطین در اثر این تجاوز در معرض آن قرار دارند، چه در قدس شرقی و چه غزه و چه در بقیه سرزمین‌های فلسطینی کمک می‌کند.

یائیر لاپید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز از تلاش‌های مصر که منجر به این توافق شد، تشکر کرد.

عادل بن عبدالرحمن العسومی، رییس پارلمان عربی هم تلاش‌های مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی برای دستیابی به آتش‌بس میان اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها را ارزشمند دانست. وی در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه توافق حاصل شده گامی در راه نجات خون مردم فلسطین و پایان دادن به خشونت است، تاکید کرد که دستیابی به صلح و ثبات پایدار در منطقه نیازمند تلاش‌های هماهنگ بین‌المللی بیشتر برای ازسرگیری صلح است.

شمار شهدا

از سوی دیگر منابع پزشکی در غزه از شهادت ۴۴ فلسطینی طی ۳ روز حمله رژیم صهیونیستی به غزه خبر دادند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که ماحصل ۳ روز حمله ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه شهادت ۴۴ فلسطینی و زخمی شدن ۳۶۰ تن دیگر است. همچنین گزارش شده که ۱۵ تن از شهدا کودک و ۴ تن نیز زن هستند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 280336
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا