تولید فولاد طبق برنامه پیش نرفت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از دلایل بی‌برقی و مشکل تامین برق صنایع فولادی که بگذریم، می‌توان به سیاست‌های غلط و ضعف مدیریت در این عرصه اشاره کرد. کارشناسان باور دارند در شرایطی که کشورهای همسایه از فرصت‌های پیش آمده برای رونق صنایع خود بهره می‌گیرند اما ما یا آنها را نادیده گرفته‌ایم و یا آمادگی لازم برای بهره از فرصت‌ها را نداریم. به طور مثال با اینکه سال ۱۴۰۰ بهترین دوران برای صادرات فولاد کشور بود اما دیدیم که ترکیه از ما پیشی گرفت و با افزایش تولید خود از ۳۰ به ۳۶ میلیون تن عرصه را از ما ربود. مورد دیگر حمله روسیه به اوکراین بود. با اینکه کارشناسان یک صدا باور داشتند که باید سیاست‌های تشویقی در جهت توسعه صادرات اعمال شود اما به ناگهان شاهد شدیم که عوارض صادراتی برای محصولات معدنی افزایش قابل‌توجهی یافت.

اما پیش‌بینی می‌شود با این روند از سیاست‌های دولت در ادامه سال‌جاری تولید فولاد بیشتر از یک میلیون تن نسبت به سال قبل کمتر شود. در این بین کارشناسان باور دارند اگر بتوانیم تولید فولاد را به ۲۶ میلیون تن برسانیم شاهکار کرده‌ایم؛ عددی که رسیدن به آن بعید به نظر می‌رسد. گفته می‌شود اگر دولت سیزدهم همین روند را در پیش بگیرد شاهد این خواهیم بود که ۷۰ درصد کل صنایع کشور رو به ورشکستگی رفته یا با مشقت قادر خواهند بود دست به ادامه فعالیت بزنند.

بر اساس برنامه پیش نرفتیم

در این خصوص سیدرضا شهرستانی عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد به «جهان‌صنعت» گفت: آمار تولید فولاد ایران از قبل از انقلاب تا سال ۹۹ به صورت افزایشی بوده است. در این سال‌ها مشاهده کرده‌ایم که این روند سال به سال بهبود یافته تا اینکه در نهایت به ۳۰ میلیون تن رسید.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: با اینکه سال ۱۴۰۰ قرار شد تولید فولاد به ۳۴ میلیون تن برسد و شاهد بودیم که در ۳ ماه اول سال (در زمان دولت حسن روحانی) طبق برنامه ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹رشد داشت و همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود اما متاسفانه در ۹ ماه بعدی که سیدابراهیم رییسی بر سر کار آمد، نه تنها ۳۴ میلیون تن تحقق نیافت بلکه آمار تولید ‌به ۳۰ میلیون تن هم نرسید و در نهایت شاهد تولید ۲۷ میلیون تن تولید در بخش فولاد کشور بودیم. به این معنی که متاسفانه ۳ میلیون تن کمتر از سال ۹۹ تولید شد.

فرصت‌هایی که از دست می‌روند!

شهرستانی با اشاره به سخن حضرت علی (ع) که فرصت‌ها مثل ابرهایی هستند که اگر از دست بدهیم باید صبر کنیم تا بعدی بیاید،‌ گفت: سال ۱۴۰۰ بهترین دوران برای صادرات فولاد ایران بود اما شاهد بودیم که این فرصت را از دست دادیم و در مقابل ترک‌ها از فرصت استفاده کرده و تولید خود را از ۳۰ میلیون تن به ۳۶ میلیون تن تولید رساندند. به این ترتیب با سیاست‌های مناسب، کشور همسایه ما توانست ۶ میلیون تن مازاد تولید کند.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با ابراز تاسف از اینکه ایران فرصت‌های سال ۱۴۰۰ را از دست داد، تصریح کرد: کمبود برق یکی از دلایلی بود که باعث شد فرصت‌های سال قبل را از دست بدهیم. او ادامه داد: در حال حاضر هم شاهد عدم رفع مشکل کمبود برق هستیم. متاسفانه امسال هم برق فولادی‌ها همچون سال گذشته قطع شد.

شهرستانی با اشاره به پیامدهای این امر تصریح کرد: امسال با توجه به اینکه هم با رکود و کاهش قیمت و هم با کاهش تقاضا در بازار روبه‌رو بودیم در نتیجه اکثریت شرکت‌های خصوصی بالادستی تعطیل شده و با توجه به این شرایط، پیش‌بینی می‌شود که در ادامه سال‌جاری تولید بیش از یک میلیون تن نسبت به سال قبل کاهش یابد.

او تاکید کرد: اگر بتوانیم تولید فولاد را به ۲۶ میلیون تن برسانیم شاهکار کرده‌ایم که البته رسیدن به این عدد بعید است.

ضعف مدیریت و کاهش تولید

مورد دیگری که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند، بحث سوء‌مدیریت است. عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در این رابطه خاطرنشان کرد: متاسفانه مسوولان با تمرکز بر کالاهای بالادستی از جمله شمش و میلگرد که در آن مازاد تولید داریم، روند کار را برای دیگران تخریب کردند.

شهرستانی توضیح داد: مسوولان با این کار عملا به برخی از تولیدات چوب حراج زده و واحدهایی را با ضرر و زیان روبه‌رو کردند. در این روند شاهد بودیم که به صورت مهندسی‌شده برخی پایین‌دستی‌ها مثل آهن اسفنجی مورد حمایت قرار گرفته و قیمتشان را بالا نگه داشته‌اند و دیگر بخش‌ها را رها کرده‌اند.
او با اشاره به افزایش عوارض صادراتی در اردیبهشت سال‌جاری نیز گفت: در شرایطی که به واسطه حمله روسیه به اوکراین برای فولادسازان کشور فرصتی به وجود آمد تا دست به فروش و صادرات فولاد کشور که با قیمت‌های جهانی افزایش یافت، بزنند اما شاهد بودیم که از طرف دولت تعرفه سنگینی وضع شد. در نتیجه این سیاست دیدیم که یک شبه صادرات ما به شدت کاهش یافت و بدتر از همه اینکه روس‌ها با تخفیف‌های سنگینی توانستند نیاز بازار را تامین کنند.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: اگر دولت سیزدهم همین روند را پیش بگیرد شاهد این خواهیم بود که ۷۰ درصد کل صنایع کشور رو به تعطیلی و ورشکستگی خواهند رفت یا با مشقت و زیان کارشان را به پیش خواهند برد.

توقف ارزآوری کشور با وضع عوارض صادراتی

در همین رابطه همچنین به تازگی معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفته است: دلیل روند نزولی فولادی‌ها در چند ماه اخیر، تصویب عوارض صادراتی در کشور است، با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت‌های جهانی به کف خود رسیده، نمی‌توان همانند گذشته ارزآوری مناسبی را انتظار داشت.
وحید یعقوبی اظهار کرد: در حال حاضر یک رقیب جدی در منطقه به نام روسیه در صنعت فولادی وجود دارد که با دامپینگ در بازار جهانی توانسته با قیمت‌های بسیار پایین وارد صادرات شود.

وی درباره کاهش صادرات فولادی بیان کرد: دلیل روند نزولی فولادی‌ها در چند ماه اخیر، تصویب عوارض صادراتی در کشور است. در واقع این مصوبه در فروردین و اردیبهشت‌ سال‌جاری موجب از دست رفتن انگیزه فولادی‌ها در زمینه صادرات شد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد اضافه کرد: همچنین لازم به ذکر است عمده کاهش صادرات فولاد در مقاطع طویل صورت گرفته که در این راستا ۳۵ درصد کاهش صادرات به ثبت رسیده، چراکه این مقاطع به صورت سفارشی صادر نشده و معمولا به طور روزانه و نهایتا هفتگی صادرات آن صورت می‌گیرد. در واقع فاصله زیادی بین انعقاد قرارداد، حمل بار و اظهار گمرک وجود ندارد که در نتیجه این مصوبه توانست تاثیر سریعی از خود نشان دهد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: از سوی دیگر، اثرات این عوارض در سایر محصولات فولادی به خصوص مقاطع فولادهای میانی در تیر و مرداد نمایان می‌شود چراکه فاصله بین عقد قرارداد با مشتری و اظهار این محصولات در گمرک، حدود ۳ ماه به طول می‌انجامد و در نهایت پس از چند ماه در بازار تاثیر می‌گذارد. در این راستا می‌توان گفت کاهش صادرات فولاد در این زمان کاملا قابل پیش‌بینی بود.

یعقوبی با اشاره به وضعیت بازار جهانی افزود: علاوه بر این، لازم به ذکر بوده زمانی که مصوبه عوارض صادراتی وضع شد، فولادی‌ها می‌توانستند با هزینه مناسبی محصولات خود را صادر کنند، چراکه در پیک قیمت بازار جهانی قرار گرفته بود. البته با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت‌های جهانی به کف خود رسیده، نمی‌توان همانند گذشته ارزآوری مناسبی را انتظار داشت.

وی از رقیب اصلی ایران در زمینه فولاد گفت: در حال حاضر یک رقیب جدی در منطقه به نام روسیه در صنعت فولادی وجود دارد که با دامپینگ در بازار جهانی توانسته با قیمت‌های بسیار پایین وارد صادرات شود که منجر به توقف رشد قیمت شده است. بنابراین ارزی که می‌توانست در سه ماهه ابتدایی سال نصیب کشور شود، متاسفانه با تصویب عوارض صادراتی از دریافت آن محروم شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن

شناسه : 280354
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا