دستور کودتای قانونی در اتاق

به گزارش جهان صنعت نیوز: مجیدرضا حریری‌ رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با خبرگزاری حکومتی گفته است: «وقتی فردی عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی می‌شود، با حضور در جلسات شورای پول و اعتبار، شورای عالی بورس، شورای عالی صادرات و غیره اطلاعات زیادی را کسب می‌کند که حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز این اطلاعات را ندارند. در حالی این افراد به این سطح از اطلاعات دسترسی دارند که بخشی از آنها دوتابعیتی هستند. وقتی این افراد پاسپورت کانادا و آمریکا را در جیب دارند، چطور دور یک میز می‌نشینند و درباره دور زدن تحریم‌ها صحبت می‌کنند؟ ساختار موجود اتاق بازرگانی، ایراد دارد و به دلیل مشکلات متعدد، مطابق قانون شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، حاکمیت می‌تواند به مدت سه ماه سرپرستی اتاق بازرگانی را برعهده گیرد که به مدت سه ماه دیگر نیز قابل تمدید است تا ۶ ماه دیگر انتخابات اتاق بازرگانی برگزار شود. اتاق بازرگانی باید اصلاح شود و تا دوره جدید اتاق بازرگانی، شورای نظارت بر اتاق آن را سرپرستی کند تا بر این اساس آقایان برکنار شوند و به تقصیرات آنها رسیدگی شود.» درباره دستور و توصیه به کودتا در اتاق چند نکته را یادآور می‌شویم:

یکم- به نظر می‌رسد مدیران میانی و رهبران برخی از حزب‌های سیاسی برای تسخیر اتاق‌های بازرگانی نقشه کشیده‌اند و قصد دارند با تخریب اعضای فعلی اتاق به این هدف برسند. اگر دولت سیزدهم آن‌طور که در حرف می‌گوید خواستار همکاری با بخش خصوصی است باید و می‌تواند به جای اینکه رسانه‌های تحت اختیارش تیرهای زهرآگین به سوی یک نهاد قانونی پرتاب کنند اجازه دهند هیات تحقیق و تفحص نتایج کار خود را به اطلاع برساند واگر ادعاها درست بود کار نقد ادامه یابد.

دوم- اگر افرادی هستند که در سپهر سیاسی کنونی و دولت سیزدهم جایی برای خود پیدا نکرده و سودای تسخیر اتاق بازرگانی را دارند بر آنها نمی‌توان اشکال گرفت. حزب  سیاسی و شخصیت سیاسی برای رسیدن به قدرت از هر سلاحی استفاده می‌کند و ترفندهای پیدا و پنهان علیه اتاق می‌تواند در همین مسیر باشد. اما اینکه یک یا چند بازرگان دارای اسم و رسم و سابقه تنها به این دلیل که در انتخابات پیشین نتوانسته‌اند رای کافی بیاورند به سیاست‌ورزان راه نشان دهند و پاس گل دهند شگفت‌انگیز است. این گروه کوچک توجه داشته باشند دیگر در میان بازرگانان و فعالان صنعتی جایی نخواهند داشت اگر بخواهند بازهم کودتا را تشویق کنند. کاش این گروه به جای تلاش برای تخریب می‌توانستند همراهان خود را گرد آورده و فعالیت انتخاباتی را سامان می‌دادند و با نقدهای کارشناسانه بر تصمیم‌ها و رفتار اتاق‌ها‌، خود را برای برنده شدن آماده می‌کردند. به نظر می‌رسد ناامیدی برای برنده شدن در انتخاباتی دموکراتیک آنها را به بیراهه کشانده است.

سوم- اعضای مجلس قانونگذاری هیاتی ۱۵نفره برای تحقیق و تفحص از کارنامه اتاق تشکیل داده‌اند و باید این هیات بتواند بدون فشارهای رسانه‌ای کار خود را انجام دهد. شاید دستور به کودتا به این جهت صادر شده است که می‌دانند این هیات اگر داوری کارشناسانه داشته باشد چیز دندان‌گیری برای خواسته‌ای مشوقان به کودتا ارائه نخواهند کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 281038
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا