نظارت بیشتر کسب و کارها را محدود می کند

جهان صنعت نیوزسید محمد فتحی لو – خبرها حاکی از آن است که شهرداری تهران تصمیم گرفته تا آیین‌نامه نظارت بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی را تدوین کرده و به تصویب برساند.

این نخستین باری نیست که شهرداری تهران چنین تصمیمی اتخاذ می کند، البته دفعات پیشین شهرداری در تصویب چنین آیین نامه ای موفق نبوده است.

به هر روی این موضوع ابعاد مختلفی دارد و نمی توان به راحتی آن را تجزیه و تحلیل کرد. این موضوع را می توان از ۳ جنبه بررسی کرد؛ بخش کاربران، بخش مدیریت کسب و کار و بخش نظارت یا حکومتی.

هرکدام از این بخش ها ابعاد مختلفی دارند، به عنوان مثال اگر اسنپ اپلیکیشن مورد استفاده من باشد؛ این شرکت به تازگی به وضوح قوانین تجربه کاربری را نقض کرده و بدترین تجربه ممکن را برای کاربر خود ایجاد کرده است.

اما اگر در بخش مدیریت کسب و کار به ماجرا نگاه کنیم مدیرعامل اسنپ در آن شرایط چه اقدامی می بایست انجام می داد؟ اگر ما جای او بودیم چه کار می کردیم؟

رخنه نهادهای نظارتی در استارتاپ ها

بخش نظارت نیز مواره منتظر چنین فرصت هایی است تا نظارت های بیشتری اعمال کرده و در کسب و کارهای اینترنتی بیشتر رخنه کند. اگر حوزه های نظارتی تخصص لازم در کسب و کارهای مورد نظارت خود را نداشته باشند آفت بزرگی برای این کسب و کارها می شود.

در مجموع آیین نامه نظارتی تاکسی‌های اینترنتی نیز مانند هر آیین نامه دیگری می تواند منجر به محدود کردن بسیاری از کسب و کارها در ایران شود.

به طور کلی ابعاد چنین بحث هایی بسیار بزرگ است و باید به طور موشکافانه مورد بررسی قرار بگیرد؛ از نظر حقوقی، از دیدگاه متخصصان تجربه کاربری، نظارتی و بسیاری از موارد دیگر.

در رابطه با تاکسی های اینترنتی همین تجربه بدی که یکی از آنها برای کاربر خود ایجاد کرد موجب شد واکنش ها در توئیتر به شدت علیه آن شود و منجر به حذف نرم افزار اسنپ شد. این امر ممکن است در کوتاه مدت نتواند آسیبی وارد کند چراکه ناوگان بزرگی دارد اما در بلند مدت این نوع از محدودیت ها و تفکرات می تواند خطرات بسیاری را برای اکوسیستم کسب و کارهای اینترنتی ایران به همراه داشته باشد.

فاندر و متخصص uiux در کسب و کارهای مجازی 

دانش و فناوری
شناسه : 28137
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا