ترامپ زیر تیغ نقض قانون جاسوسی

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر اساس گزارشی جدید از روزنامه پولتیکو، مجوز بازرسی اف‌بی‌آی از مارالاگو، محل سکونت دونالد ترامپ نشان می‌دهد که مقامات اجرای قانون آمریکا در حال بازجویی از ترامپ هستند تا ببینند آیا او در اتهامات خارج کردن یا نابود کردن سوابق، مانع شدن در برابر پیشرفت تحقیقات و نقض قانون جاسوسی آمریکا متهم است یا خیر.

ماموران اف‌بی‌آی در جریان بازرسی عمارت مارآلاگو، ملک شخصی ترامپ در ایالت فلوریدا، اسناد با مهر کاملا محرمانه کشف کردند. براساس گزارش قاضی تحقیق، در مجموع ۱۱ سند و مدرک محرمانه در این عملیات کشف و ضبط شده است.

بخشی از این اسناد در طیف «اطلاعات مجزای حساس» طبقه‌بندی شده‌اند، داده‌هایی که افشای آنها می‌تواند «منافع ملی» ایالات متحده را در خطر قرار دهد. ماموران اف‌بی‌آی با حکم دادگستری مامور تحقیق درباره نقض احتمالی سه قانون فدرال ایالات متحده آمریکا بودند. مهم‌ترین قانون‌شکنی که ترامپ متهم به آن است، نقض ممنوعیت‌های قانون جاسوسی است. ماموران اف‌بی‌آی دوشنبه هفته گذشته و در زمانی که رییس‌جمهوری پیشین آمریکا در برج ترامپ در نیویورک به سر می‌برد، به خانه وی در فلوریدا یورش برده و آنجا را تفتیش کردند. دونالد ترامپ و هم‌قطارانش در حزب جمهوریخواه این بازرسی را «سیاسی‌کاری» خوانده و دموکرات‌ها را به تلاش برای ممانعت از حضور رییس‌جمهوری پیشین در انتخابات آینده توصیف کردند. دولت دموکرات جو بایدن این اتهام را رد می‌کند. در این میان، روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده که این اسناد شامل ۲۰ جعبه، پوشه‌های عکس و نامه درخواست عفوی است که از طرف راجر استون، استراتژیست و متحد دیرین ترامپ نوشته شده است.

این روزنامه نوشته که اطلاعاتی نیز درباره رییس‌جمهوری فرانسه به دست آمده اما جزئیات بیشتری مشخص نشده است. فهرستی که برخی رسانه‌های آمریکایی به آن دسترسی پیدا کرده‌اند نشان می‌دهد که دست‌کم یکی از مجموعه اسناد مهر فوق محرمانه دارد.

در بیانیه‌ای که ترامپ در شبکه اجتماعی خود منتشر کرده آمده: اسناد ضبط شده همه در مکانی امن قرار داشته‌اند و او مشکلی با باز پس دادن اسناد بدون حکم بازرسی نداشته است. او نوشته «هر وقت می‌خواستند می‌توانستند اسناد را بگیرند. کافی بود بپرسند.»

ترامپ و بسیاری از متحدان جمهوریخواه او می‌گویند این کار با انگیزه سیاسی صورت گرفته است. استدلال حقوقی حامیان ترامپ، این است که او به عنوان رییس‌جمهوری اختیار داشته، این اسناد را از طبقه‌بندی محرمانه خارج کند. اما کارشناسان حقوقی به رسانه‌های آمریکا گفته‌اند که مشخص نیست دادگاه چنین استدلالی را بپذیرد. به گفته وکلا، برای چنین کاری باید فرم پر می‌شده و مجوزهای خاص صادر شود. نمی‌توانند صرفا بگویند که اسناد را از طبقه‌بندی محرمانه خارج کرده‌اند. جمهوریخواهان می‌گویند این عملیات با انگیزه سیاسی انجام شده و لازم است تا دادستان کل کشور برای توضیح در باره این موضوع حاضر شود.

حمایت تلویحی رییس سابق سیا از اعدام ترامپ

پس از آنکه گزارشی به دست رسید مبنی بر اینکه ماموران پلیس فدرال آمریکا منزل دونالد ترامپ را برای پیدا کردن اسناد محرمانه جست‌وجو کرده‌اند، رییس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تلویحا از اعدام ترامپ حمایت کرد.

مایکل ‌هایدن به توئیتی درباره اعدام دو فرد آمریکایی متهم به جاسوسی برای روسیه- و قرار دادن اسناد هسته‌ای آمریکا در اختیار مسکو- در سال ۱۹۵۳ واکنش نشان داد.‌ هایدن که سابقا به عنوان رییس آژانس امنیت ملی و رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دولت‌های بیل کلینتون، جورج بوش و باراک اوباما فعالیت می‌کرد، در پاسخ به توئیت مایکل بشلوس، تاریخ‌نگار ریاست‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه نوشت: به نظر (اعدام آن‌ها) کار خوبی بود.

تحلیلگران محافظه‌کار توئیت نوشته‌شده توسط مایکل بشلوس را پیشنهادی آشکار برای اعدام دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق آمریکا به خاطر انتشار آن بلافاصله پس از اعلام کشف اسناد فوق محرمانه از منزل ترامپ قلمداد کردند.

گرچه این توئیت‌ها اشاره‌ مستقیمی به دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا ندارند، اما در حالی مطرح می‌شوند که واشنگتن‌پست اعلام کرد که در میان اسنادی که پلیس فدرال آمریکا در محل سکونت دونالد ترامپ به دنبال آنها می‌گشته، اسناد هسته‌ای هم وجود دارند. هنوز مشخص نیست که آیا چنین اسنادی در منزل ترامپ پیدا شده یا نه.

کریستینا باب، وکیل دونالد ترامپ روز پنجشنبه گفت: من در این مورد به خصوص با ترامپ صحبت نکرده‌ام که آیا اسناد هسته‌ای در آنجا نگهداری می‌کند یا نه. اما فکر نمی‌کنم چنین چیزی در خانه ترامپ باشد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 281399
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا