بازگشت حقوق دولتی معادن به کرمان

به گزارش جهان صنعت نیوز: طبق قانون معادن کشور، دولت به واسطه بهره‌برداری معادن که به اشخاص می‌دهد می‌تواند از آنها حقوق دولتی دریافت کند اما در مقابل باید ۱۵ درصد از این حقوق دولتی را نیز به استان مورد نظر برگرداند در حالی که متاسفانه نه تنها در ارتباط با استان کرمان این اقدام انجام نمی‌شود بلکه در ارتباط با دیگر استان‌ها نیز شاهد عدم برگشت این سهم ۱۵ درصدی هستیم. در همین خصوص رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اخیرا با بیان اینکه ۲۰ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی از استان کرمان به خزانه وصول شده است، اعلام کرد: اما سهم ۱۵ درصدی که باید به استان برمی‌گشته، برنگشته است. همچنین مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه ۷۰ درصد حقوق دولتی کشور از طریق معادن استان کرمان جذب می‌شود که از بهره‌برداران معادن تامین و به خزانه کشور واریز می‌شود، گفت: با بررسی‌های انجام شده در ۱۰ سال اخیر مشخص شد که فقط پنج صدم درصد این حقوق، به استان کرمان برمی‌گردد.

این در حالی است که به دنبال سفر استانی دولت به استان کرمان، رییس‌جمهور به سازمان برنامه و بودجه دستور داد سهم ۱۵ درصدی مسوولیت‌های اجتماعی معادن استان کرمان، اختصاص یابد و در توسعه و پیشرفت استان مورد استفاده قرار گیرد.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه شورای‌ عالی معادن با فوریت، علت استفاده نشدن از ۲۰۰ معدن در استان کرمان را بررسی کند، به سازمان برنامه و بودجه دستور داد سهم ۱۵ درصدی مسوولیت‌های اجتماعی معادن این استان، اختصاص یابد.

ابراهیم رییسی در نشست شورای اداری استان کرمان، تحقق اهداف دولت در استان کرمان را نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای استفاده از ظرفیت‌های این استان دانست و با انتقاد از بی‌استفاده ماندن بخش بزرگی از ظرفیت‌های معدنی کرمان، گفت: چرا ۲۰۰ معدن استان، همچنان غیرفعال مانده است؟ شورای عالی معدن باید با فوریت، علت را بررسی کند واگر اشکال از بهره‌بردار است، باید از او خلع ید و به افراد دارای صلاحیت، واگذار شود.

رییس قوه مجریه افزود: این موضوع حتی یک روز هم نباید به تاخیر بیفتد و مسوولان استان باید با فعال کردن این معادن، زمینه را برای اشتغال و رونق اقتصادی فراهم کنند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه فقر و محرومیت موجود زیبنده استان کرمان نیست، خطاب به مدیران استان تصریح کرد: دولت برای تغییر این شرایط، مصمم است و شما مدیران وظیفه دارید در این مسیر، نیرو‌های باانگیزه و تحول‌گرا را به‌کار بگیرید و راه را برای حل مشکلات مردم باز کنید.

رییس‌جمهور در ادامه با یادآوری سیل جیرفت، برنامه‌ریزی برای پیشگیری از حوادث مشابه را یکی از موضوعات اولویت‌دار استان کرمان عنوان کرد و گفت: باران، رحمت و برکت است و نباید به‌دلیل کم‌توجهی به زیرساخت‌ها تبدیل به تهدید شود، لذا ضروری است مسوولان این حوزه، موضوع ساخت سیل‌بند‌ها به‌ویژه در این بخش از استان را با جدیت دنبال کنند.

تاکید بر اجرای طرح انتقال آن از خلیج‌فارس

وی همچنین تسریع در حل مشکل آب کرمان با اجرای طرح انتقال آن از خلیج‌فارس را مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از اهداف در سفر‌های استانی، ایجاد روحیه و انگیزه برای کار و سرعت‌ بخشیدن به رفع مشکلات است.

رییسی درباره موضوع مهاجران و اتباع خارجی نیز اظهار کرد: این افراد مهمان ما هستند، اما با شناسه‌دار کردن، موضوعات مختلف‌ آنها، از تردد تا کسب‌و‌کار، تحصیل و ازدواج، در یک سامانه ثبت خواهد شد و در مرحله دوم با تشکیل سازمان مهاجران، کار ساماندهی اتباع خارجی تکمیل خواهد شد.
وی در ادامه، به مشکل حاشیه‌نشینی در استان کرمان اشاره کرد و گفت: امروز تقریبا همه روستا‌های ما دارای جاده، آب و برق و خانه بهداشت هستند، اما به دلیل نداشتن صرفه کشاورزی، کشاورزان در روستا نمی‌مانند و به حاشیه شهر‌ها مهاجرت می‌کنند. دولت با اصلاح الگوی کشت، تضمین خرید محصول کشاورزان و تشویق آنها به کشت محصولات راهبردی، اقتصاد روستا را فعال می‌کند و مشکل حاشیه‌نشینی را کاهش خواهد داد. رییس‌جمهور، خطاب به مدیران استانی نیز اظهار کرد: امروز وظیفه همه ما خدمت خالصانه به مردم است. با گذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی و با وجود کار‌های بزرگی که انجام شده است، هنوز کاستی‌ وجود دارد و مردم از ما توقع دارند کار‌های بر زمین‌‍ مانده را به‌طور جهادی به نتیجه برسانیم.

رییس‌جمهور کاغذبازی پیچیده اداری را آفت رونق تولید و توسعه استان دانست و گفت: خواسته‌ام از شما این است که پس از ابلاغ مصوبات، با تلاش جهادی خود، زمینه را برای اجرای آنها فراهم کنید و معطل موانع اداری و ساختاری نمانید. دوره مسوولیت بنده و شما محدود است و باید از آن به بهترین وجه برای گره‌گشایی از مشکلات مردم استفاده کنیم.

منابع در اختیار توسعه پایدار استان نبوده است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این خصوص گفت: در جلسه نمایندگان استان کرمان با رییس‌جمهور تاکید شد که ۲۰ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن به کرمان برگردد.

محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: کرمان استان مهم صنعتی و معدنی و اقتصادی است و سال قبل ۲۰ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن استان کرمان از خزانه وصول شده و از ۱۵ درصدی که باید به استان برمی‌گشته، عدد بسیار کمی اختصاص یافته است.

او افزود: با چالش‌ها و مشکلاتی در سال‌های قبل روبه‌رو بودیم که در شرایط کنونی با اصلاح رویکرد‌ها در دولت کنونی این مسائل حل شود. نمونه آن مسدودی حساب فعالان اقتصادی است که برخی از آنها جزو افراد متدین هستند، اما نحوه تصمیم به شکل غیرکارشناسی است که هزاران حساب بسته شده و افرادی که حسابشان درست است، دچار مشکل شوند و باید وزیر اقدامات مهمی در این زمینه انجام دهد.

پورابراهیمی گفت: در بحث صادرات و برگشت ارز ناشی از صادرات و تسویه تعهدات ارزی سنوات گذشته مشکلاتی داریم، همچنین بحث مالیات بر ارزش‌افزوده مشکلاتی در اجرا دارد. او در ادامه گفت: خوشبختانه روند مسیر توسعه استان کرمان متوقف نشده و با وجود همه مشکلات، رو به جلو می‌رود و از همه فعالان اقصادی استان تشکر می‌کنم که با وجود سختی‌ها، پای تولید و تلاش در کشور مانده‌اند و ما در مجلس آماده همکاری با دولت برای پشتیبانی از فعالان اقتصادی هستیم تا به حل مشکلات کمک کنیم.

سیدمهدی طبیب‌زاده رییس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در این باره اظهار کرد: خزانه از استان کرمان وصولی‌هایی دارد که قرار است بخشی از آن به استان برگردد و ۱۵ درصد حقوق دولتی استان باید به کرمان برگردد و امسال این عدد ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان است که برنمی‌گردد. ظاهر استان کرمان توسعه‌یافته است، اما در عمق، منابع در اختیار توسعه پایدار استان نبوده و شاخص‌های توسعه پایدار استان عقب است و درخواست داریم ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به داخل استان کرمان برگردد.

لزوم جبران عقب‌ماندگی‌ها در بخش مس

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در سفر به استان کرمان و نشست با بخش خصوصی با اشاره به موضوع ظرفیت معادن این استان، گفت: در این جلسه نکات مهمی مطرح شد. اولین بحثی که در کرمان بررسی شد معادن بود که در معدن ما باید در چهار سطح ورود کنیم. یکی از خطاها در معدن نوع اولویت‌گذاری بوده است. ما یک درصد جمعیت دنیا و یک درصد سنگ‌آهن دنیا را داریم اما در مقابل آن هفت درصد مس دنیا برای ماست.

سیدرضا فاطمی‌امین افزود: هم‌اکنون در کشور۳۰ میلیون تن فولاد نیاز داریم که برای الان ۱۰۰ میلیون تن جواز صادر شده در حالی که قیمت یک تن شمش فولاد ۱۲میلیون تومان بوده ولی قیمت یک تن مس ۲۰۰ میلیون تومان است و ۷۰ تا ۸۰ درصد سود دارد. با یک حساب متوجه می‌شویم که این خطای بسیار راهبردی است. وزیر صمت گفت: اولین کاری که در معادن باید انجام دهیم جبران عقب‌ماندگی‌ها از جمله در مس است. در مس عقب‌ماندگی بسیار زیادی داریم، برای تولید یک میلیون تن از این محصول برنامه‌ریزی شده که بخش بزرگی از آن در استان کرمان خواهد بود. سرمایه‌گذاری بیش از ۲۳۰ تا ۲۴۰ همت که ۳۵ هزار اشتغال ایجاد می‌کند در استان کرمان پیش‌بینی شده است.

اکتشافات جدید معدنی به زودی اعلام می‌شوند

فاطمی‌امین بیان کرد: موضوع بعدی بحث اکتشاف است که عقب هستیم. به نوعی باید گفت ما شبیه پولداری هستیم که نمی‌داند چه کند. در بحث شناسایی ذخایر طرح بزرگی از استان خراسان جنوبی آغاز شد که نتایج آن به زودی اعلام می‌شود. وی با اشاره به اینکه در ۱۸ کشور دنیا رایزن بازرگانی داریم، اظهار کرد: در برخی کشورها به دو مرکز تجاری مجوز داده‌ایم که برخی از آنها نیز ایرانی نیستند، به طور مثال در قطر یک تاجر قطری-عمانی مرکز تجاری ایران در قطر را راه‌اندازی کرده است. اگر استان کرمان هم در این قضیه علاقه دارد می‌تواند پیشگام باشد. در اقدام بعدی بین استان‌های ایران و استان‌های دیگر کشورها ارتباط برقرار کردیم. مثلا بین سنت‌پترزبورگ و اصفهان و آذربایجان شرقی ارتباط برقرار شده است. اگر کرمان تمایل داشته باشد با همکاری رییس سازمان توسعه تجارت این ارتباط برقرار می‌شود. فاطمی‌امین همچنین گفت: در مورد رفع تعهد ارزی کارگروه داریم ولی وعده ندادیم که تعهد ارزی کشاورزان را برمی‌داریم بلکه گفتیم امیدواریم تراز تجاری آنقدر بالا برود که بحث تعهد ارزی معضل نباشد. جلسات متعددی با بانک مرکزی داریم که در مراحل مختلف ساده‌تر می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسیصنعت و معدن
شناسه : 281404
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا