علل توقف بیمه راهنمایان گردشگری

به گزارش جهان صنعت نیوز: برای بررسی بیشتر موضوع در این گزارش سعی کردیم ‌نظر محمدحسین یزدانی رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران را جویا شویم. وی ضمن تاکید بر این نکته که بیمه راهنمایان گردشگری قطع نشده بلکه توقف در واریز حق بیمه از سوی سازمان برنامه و بودجه روی داده، ناهماهنگی بین سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی را عامل این مشکل معرفی کرد.

ماجرای قطع بیمه راهنمایان گردشگری

در تیرماه ۱۴۰۱ مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی از قطع بیمه راهنمایان گردشگری و فعالان صنایع‌دستی خبر داد. مشکل اصلی ابهام در محل هزینه‌کرد بودجه در نظر گرفته شده برای بیمه این قشر بود. به گفته مهدی شکوری، برای سال ۱۴۰۱ حدود ۴۱۵۰ نفر مشمول بیمه بودند که برای استمرار بیمه آنها به رقمی بالغ بر ۴۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی همچنین از بدهی دولت برای پرداخت ۲۰ درصد حق کارفرما تا پایان سال ۱۴۰۰ به مبلغ بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان خبر داده و گفته بود که طبق قانون، از جمله ماده ۷۱ قانون احکام دائمی توسعه، اگر قرار باشد سرویس و خدماتی به بیمه‌شدگان ارائه شود که دولت بخشی از سهم حق بیمه را تقبل کرده باشد، باید حتما بودجه لازم برای آن در قوانین بودجه سنواتی درنظر گرفته شود. بر این اساس تا بار مالی تامین نشود اجرا برای صندوق‌های بازنشستگی، ممنوع است.
بنا بر توضیحات مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی، در حال حاضر محل ردیف و مصرف بودجه این بیمه، مورد بحث و ابهام است که قرار بود در سازمان برنامه و بودجه، تعیین‌تکلیف شود.

ناممکن بودن قطع بیمه راهنمایان به موجب قانون

براساس قوانین و تکالیف قانونی مشخص شده عملا امکان قطع بیمه راهنمایان گردشگری ممکن نیست و علی‌رغم شایعات مطرح شده در برخی رسانه‌ها، نهادهای مربوطه امکان قطع کامل این بیمه را ندارند. محمدحسین یزدانی رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران در خصوص صحت و سقم قطع بیمه راهنمایان گردشگری و شایعات مطرح شده پیرامون آن به «جهان صنعت» گفت: واقعیت این است که بیمه راهنمایان گردشگری قطع‌شدنی نیست چون در قانون پیش‌بینی شده و وظیفه سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی است که این کار را انجام دهد. بنابراین چیزی به نام قطع بیمه راهنمایان به این شکلی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود عملا امکان‌پذیر نیست.
وی ضمن اشاره به مشکلات به وجود آمده پیرامون بیمه راهنمایان گردشگری خاطرنشان ساخت: بعضا کارشکنی‌ها و بوروکراسی‌های اداری اتفاق می‌افتد و به همین سبب مرتبا واریز مبلغ بیمه این صنف که به موجب قانون تصویب شده و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است به تعویق می‌افتد.
از طرفی برای پرداخت حق بیمه طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی تا دو ماه پس از موعد پرداخت حق بیمه فرصت پرداخت هزینه وجود دارد. آخرین بیمه‌ای که راهنمایان گردشگری پرداخت کرده‌اند مربوط به خرداد ماه است و تا پایان مرداد ماه فرصت وجود دارد که حق بیمه تیرماه پرداخت شود. توجه داشته باشید که سازمان تامین اجتماعی با بهانه‌های مختلف اعلام می‌کند که منتظر واریز شدن مبلغ حق بیمه از سوی سازمان برنامه و بودجه است.

راه‌حل برطرف کردن مشکل

گذشته از تمام گلایه‌ها و نقدهای مطرح شده به نهادهای مختلف می‌بایست راه‌حل صحیحی برای رفع مشکل بیمه راهنمایان گردشگری که بخشی مهم از صنعت گردشگری کشور هستند اندیشیده شود.

یزدانی در خصوص رویه منطقی که برای حل این موضوع باید وجود داشته باشد به «جهان‌صنعت» گفت: روش منطقی این است که در مجموعه سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی پیگیر موضوع شوند.
این پیگیری می‌تواند از طریق اداری باشد که وزارت گردشگری این موضوع را پیگیری می‌کند و در مراجع صنفی نیز انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران خود راسا با مراجع مربوطه جلساتی را برگزار می‌کند تا بتوانیم این موضوع را حل کرده و سازمان تامین اجتماعی را مجاب کنیم که بیمه راهنمایان گردشگری را برقرار کند و اجازه بدهد تا پوشش دولتی حق بیمه خود را داشته باشند.
رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران در پاسخ به این پرسش که اگر کمک دولتی بیمه راهنمایان گردشگری قطع یا متوقف شود چه تبعاتی برای سابقه بیمه صنف به وجود می‌آید گفت: بیمه راهنمایان گردشگری در قانون تعیین و مشخص شده است اما اگر حتی به احتمال یک درصد هم کمک دولتی شامل حال صنف نشود و یا به هر دلیلی مبلغ به موقع واریز نشود و تامین اجتماعی نتواند کاری را که موظف به انجام آن است به موقع انجام دهد این بیمه قطع نمی‌شود. وی افزود: درواقع راهنمایان می‌توانند بدون کمک دولت برای یک ماهی که این اتفاق افتاده و بوروکراسی موجود و کارشکنی‌ها اتفاق افتاده، خود کل مبلغ ۲۷درصد بیمه را پرداخت کنند و در ادامه زمانی که کمک واریز شده و یا وصل شد می‌توانند با کمک دولت حق بیمه خود را پرداخت کنند.

توقعات صنفی راهنمایان در خصوص بیمه

در شرایط فعلی مطمئنا توقع راهنمایان گردشگری فعال کشور از مراجع مربوطه آن است که هرچه سریع‌تر بیمه آنها را وصل کرده و امکان بهره‌مندی از این خدمات را فراهم کنند.
یزدانی رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران در پاسخ به این پرسش که توقع انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران به عنوان نماینده راهنمایان گردشگری از وزارت گردشگری، سازمان برنامه بودجه و سازمان تامین اجتماعی چیست، به «جهان صنعت» گفت: حقیقت امر این است که از وزارت گردشگری توقع داریم که موضوع را در سطح دولت پیگیری کند، چون بعضی از موارد باید بین وزرا و روسای سازمان‌ها پیگیری شود. تا آنجایی که بنده اطلاع دارم در حال پیگیری این موضوع هستند و در این رابطه نامه‌نگاری‌ها و مذاکراتی انجام شده است تا بوروکراسی‌ها و موانع موجود برداشته شده و مسائل حل شوند و موضوع بیمه راهنمایان گردشگری را در دستور کار خود بگذارند.

یزدانی در خاتمه خاطرنشان ساخت: در حال حاضر وزارت گردشگری در حال تلاش برای برطرف کردن مشکلات بیمه راهنمایان صنفی است. با این وجود نگاه ما بیشتر معطوف به سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی است که به تبعیت از قانون گردن بگذارند و قانون را اجرا کنند. متاسفانه هر بار بهانه‌های مختلفی برای اجرای قانون مطرح می‌شود و این موضوعات را به وجود می‌آورند که امیدواریم حل شوند و سازمان تامین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه هم کاری را که می‌بایست انجام دهند به شکل درست و صحیح انجام دهند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 281708
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا