برجام؛ ناجی بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نکته حائز اهمیت دیگر در معاملات روز گذشته بازار سرمایه نوسانات کاهشی نرخ دلار بوده است که در مقطعی به کمتر از ۳۰ هزار تومان نیز رسید. بدین‌ترتیب بازار دلار نیز سیگنال موثری را برای بازار سرمایه ارسال کرد که منجر به رشد گروه‌های ریالی بازار شد. روز گذشته به رغم رشد اندک شاخص کل اما شاخص هم‌وزن صعود مناسبی را تجربه کرد و بیش از هزار و ۷۰۰ واحد بالا رفت. روز گذشته همچنین بازار سهام  با خروج اندک پول حقیقی‌ها روبه‌رو بود و توانست معاملات خرد را برای سومین روز پیاپی در سطح سه هزار میلیارد تومانی حفظ کند.

در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص کل بورس ۴۴ واحد رشد کرد تا در پله یک میلیون و ۴۶۳ هزار و ۶۹۷ واحدی قرار گیرد. در همین حال شاخص هم‌وزن با یک هزار و ۷۷۹ واحد افزایش معادل ۴۵/۰ درصد به رقم ۳۹۷ هزار و ۲۲۷ واحد رسید. شاخص‌های آزاد شناور و بازار دوم هم به ترتیب ۲۹ و ۱۳۸۸ واحد بالا رفتند و شاخص بازار اول ۴۰۳ واحد منفی شد. روز گذشته نمادهای فولاد، فملی، فارس و کگل بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند اما نمادهای وبملت، اخابر و خودرو به رشد شاخص کل کمک کردند. در همین حال خودرو، خساپا، خگستر، وتجارت، وبملت، شستا و شپنا پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. بورس در این روز معاملاتی به ارزش چهار هزار و ۲۸۱ میلیارد تومان را تجربه کرد. در آن سوی بازار، روز گذشته شاخص کل فرابورس در مسیر نزولی قرار گرفت و ۲۰ واحد افت کرد. در این بازار نمادهای بپاس، فغدیر، بمپنا و فزر بیشترین تاثیر منفی و نمادهای زاگرس، خدیزل و صبا بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل فرابورس داشتند. در همین حال دی، فرابورس، کرمان، ددانا، فگستر، کایزد و فزر پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بوده‌اند. فرابورس در این روز معاملاتی به ارزش ۱۶۱ هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان بود که از این میزان تنها هزار و ۶۷ میلیارد تومان سهم معاملات سهام شرکت‌ها بوده است.

استقبال از احتمال توافق

در جریان سومین روز کاری هفته، بیش از ۷ میلیارد و ۳۷۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۶ هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد. گروه خودرو در جریان معاملات روز گذشته با ۷۴ هزار و ۸ معامله به ارزش ۷ هزار و ۶۱۹ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست. بررسی معاملات این گروه حاکی از آن است که همزمان با نشست سخنگوی وزارت امور خارجه و انتشار اظهارات وی درباره احتمال توافق برجام و موضع ایران در قبال متن توافق، ورود پول حقیقی به این گروه صورت گرفته و تا پایان ساعت معاملات نیز ادامه‌دار بوده است. گروه بانکی یکی دیگر از گروه‌های مهم متاثر از برجام نیز همین روند را طی کرده و در ساعات پایانی معاملات ورود پول حقیقی را تجربه کرده است. گروه بانک‌ها با ۲۳ هزار و ۵۵۴ معامله به ارزش ۲ هزار و ۱۱۵ میلیارد ریال جزو صدرنشین‌های معاملات در روز گذشته بوده است. گروه حمل‌ و نقل نیز به تبع این دو گروه با ورود پول حقیقی روبه‌رو بوده است. ضمن آنکه شاخص هر سه گروه خودرویی، بانکی و حمل‌و‌نقل رشد کرد؛ همچنین اغلب قریب به اتفاق تمامی نمادهای این سه گروه، روز گذشته در محدوده مثبت به کار خود پایان دادند.  گفتنی است همچنین روز گذشته در کنار دو گروه بانکی و خودرویی، گروه فلزات اساسی روز گذشته  با ۲۸ هزار و ۷۸۷ معامله به ارزش ۲ هزار و ۲۰۶ میلیارد ریال، گروه فرآورده‌های نفتی با ۲۲ هزار و ۹۸ معامله به ارزش یک هزار و ۶۲۳ میلیارد ریال و گروه شیمیایی با ۲۵ هزار و ۲۰۴ معامله به ارزش یک هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.

تداوم روند صعودی ارزش معاملات خرد

اگر چه روز گذشته شاخص کل بازار سرمایه در جا زد اما با رشد ارزش معاملات خرد نسبت به دو روز نخست هفته مواجه بود و توانست سطح سه هزار میلیارد تومانی را برای سومین روز پیاپی حفظ کند. بدین ترتیب روز گذشته بازار سرمایه معاملاتی به ارزش سه هزار  و ۶۶۴ میلیارد تومان را تجربه کرد. در همین حال روند خروج پول حقیقی نسبت به روز یکشنبه به شدت کاهش یافت و تنها ۱۷ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی اتفاق افتاد. این در حالی است که روز یکشنبه این عدد ۲۳۸ میلیارد تومان بوده است. تحلیلگران بازار سرمایه برای بررسی و تعیین وضعیت بازار،  بیش از رشد و افت شاخص‌های بازار سهام،‌ به ارزش معاملات خرد وزن می‌دهند. بر همین اساس برخی از کارشناسان بر این باورند که اگر بازار بتواند روند صعودی فعلی خود را هر چند به کندی حفظ کند و به تدریج به سطوح بالاتر برساند می‌توان گفت که از شرایط رکودی خارج شده است.

افت قیمت طلای سیاه

[  ] در کنار بازار سرمایه که چند روزی است به استقبال توافق برجام رفته‌، برخی بازارهای جهانی نیز تحت تاثیر اخبار مذاکرات ایران و طرف‌های غربی با برخی نوسانات مواجه شده‌اند. در این میان به دلیل نقش نفت ایران در بازار جهانی، بازار طلای سیاه همواره بیش از دیگر بازارها خبرهای خروج احتمالی ایران از حصار تحربم‌ها را پیگیری می‌کند. اگرچه به دلیل اعلام آمادگی آرامکوی عربستان برای افزایش تولید و صادرات نفت، نرخ نفت با کاهش قیمت روبه‌رو شده است اما تقویت احتمال توافق بر سر احیای برجام نیز یکی دیگر از عواملی بوده است که به ویژه روز گذشته و همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر رویکرد مثبت ایران نسبت به توافق، مسیر نزولی نفت را ادامه‌دار کرده است. به نحوی که همزمان با شروع معاملات در بازارهای جهانی، قیمت نفت WTI  افت را از سر گرفت تا ۸۲/۴ درصد ریزش را ثبت کرده باشد. دولت مدعی است طی ماه‌های اخیر توانسته است میزان زیادی از نفت خود را در بازارهای جهانی بفروشد اما با این حال بازار نفت جهانی به ویژه همزمان با تحریم نفتی روسیه و پس از شوک‌های اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین از ورود نفت ایران استقبال می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 281996
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا