کلید صادرات صنایع‌دستی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وزارت میراث فرهنگی در همین یک ماه اخیر در جهت بهبود وضعیت صادرات با همکاری بخش خصوصی اقداماتی را در زمینه بهبود بسته‌بندی صنایع‌دستی صورت داد تا با بسته‌بندی شکیل‌تر هنرهای سنتی امکان فروش کالاهای فعالان صنف بهبود یابد. با این همه مشکل اصلی صنایع‌دستی از یکسو به بوروکراسی‌های دولتی برای صادرات و نبود مواد اولیه و از سوی دیگر به نبود نقشه راه جامع برای صادرات صنایع‌دستی بر‌می‌گردد.

بخش خصوصی انتظار دارد با توجه به اهمیت و جایگاه هنرهای سنتی کشور، دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با مشارکت بخش خصوصی برنامه‌ای مدون برای صادرات صنایع‌دستی ارائه کرده و به اجرا بگذارد.

در این یک سالی که از دولت جدید گذشته اما به دلیل جابه‌جایی‌های مدیریتی عملا امکان ارائه برنامه جامع و مدون برای صادرات هنرهای سنتی فراهم نشده و شاید ماه‌های پیش‌رو بهترین فرصت برای ایجاد برنامه و اقدام عملی برای توسعه صنایع‌دستی ایران باشد.

در این گزارش سعی کرده‌ایم ضمن گفت‌وگو با خاطره استادرضایی یکی از فعالان بخش خصوصی صنایع‌دستی که در اتاق تعاون نیز مسوولیت دارد الزامات و اقداماتی که باید از سوی دولت و بخش خصوصی برای تسهیل صادرات صنایع‌دستی در نظر گرفته شود را بررسی کنیم و ببینیم کلید راه توسعه صنایع‌دستی کشور چیست.

مشکلات در‌هم‌تنیده صنایع‌دستی

مشکلات مربوط به صادرات صنایع‌دستی مربوط به امروز و دیروز نیست. در واقع مجموعه‌ای از عوامل باعث شده که در سالیان گذشته عملا امکان شکل‌گیری حرکتی موثر برای صادرات این هنر- صنعت فراهم نشود.

خاطره استادرضایی عضو هیات‌مدیره شرکت تعاونی معرق‌کاران تهران و یکی از فعالان حوزه صنایع‌دستی با اشاره به اینکه مشکل صادرات صنایع‌دستی یکی از مجموعه مشکلات در‌هم‌تنیده هنرهای سنتی است به «جهان‌صنعت» گفت: معاونت پیشین صنایع‌دستی زحماتی را کشیدند و تلاش داشتند در حوزه بین‌الملل و صادرات صنایع‌دستی اقداماتی را انجام دهند و نقشه راهی نیز برای تحقق این امر وجود داشت. در این میان اما به وجود آمدن بحث کرونا و برخی علل دیگر باعث شده که روش مد نظر برای صادرات صنایع‌دستی چندان موفق نباشد.

استادرضایی با اشاره به فضای ایجاد شده در پساکرونا ابراز کرد: در این فضا که همه‌گیری کاهش پیدا کرده در صورتی که دیگر شاهد اوج‌گیری این بیماری نباشیم، تلاش بر این بوده و هست که امکان استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در حوزه صنایع‌دستی فراهم شود. تحقق این موضوع البته بسته به دیدگاه کلان مدیریتی در معاونت صنایع‌دستی وزارتخانه دارد. به عنوان بخشی از بخش خصوصی صنایع‌دستی که در تعاونی‌های صنایع‌دستی مشغول هستم عرض می‌کنم که در حوزه تعاون تلاش داریم برای ایجاد بازار و تعامل در حوزه بین‌الملل اقدامات عملی انجام دهیم.

عضو هیات‌مدیره تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم بازارهای مشترک بین‌المللی را در حوزه صنایع‌دستی ایجاد کنیم و تعامل و ارتباط لازم برقرار شود. تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط غیردولتی می‌توانند ارتباطات بین‌المللی در حوزه صنایع‌دستی را برقرار کنند و اگر به صورت یکپارچه در این خصوص عمل شود، فرصت بسیار مناسبی است تا بتوان به صادرات در حوزه صنایع‌دستی سرعت داد.

این فعال بخش خصوصی صنایع‌دستی ابراز کرد: در اتاق تعاون تهران در راستای عملکرد یکپارچه بخش خصوصی برای صادرات صنایع‌دستی، نشست مشترکی را در قالب کارگروه مشورتی توسعه کسب‌و‌کار تعاونی‌ها با حضور معاونت ریاست‌جمهوری سرکار خانم خزعلی و مدیر امور زنان و خانواده وزارت کشور شروع کردیم. اگر قرار باشد توسعه کسب‌و‌کار تعاونی‌ها را با گرایش‌های مختلف در حوزه صنایع‌دستی، فرش و مشاغل خانگی مد نظر قرار دهیم، به نظرم باید مسائل و مشکلات مربوط به بیمه و مالیات مورد توجه قرار گیرند. برای ایجاد زمینه صادرات همچنین باید تمام ابزارها کنار یکدیگر قرار گیرند و یک سیاستگذاری یکپارچه در زمینه‌های قانون، قانونگذاری، اجرا و بخش خصوصی صنایع‌دستی وجود داشته باشد.

لزوم نشست مشترک بخش خصوصی با معاونت

بی‌شک برگزاری نشست‌های مشترک بین بخش خصوصی فعال در حوزه صنایع‌دستی و معاون جدید صنایع‌دستی می‌تواند زمینه همکاری مشترک برای تسهیل صادرات را فراهم کند.

استادرضایی عضو هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی در خصوص اقداماتی که جهت هماهنگی بخش خصوصی و دولتی در دستور کار قرار دارد به «جهان‌صنعت» گفت: «در جهت نزدیک شدن دیدگاه‌های بخش خصوصی و دولتی برای تسهیل صادرات صنایع‌دستی منتظر برگزاری نشستی مشترک با دکتر مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی هستیم تا بتوانیم نکات پیشنهادی که از طرف اعضای اتحادیه تعاونی‌ها جمع‌آوری شده را در قالب یک طرح مشترک حداقل برای توسعه کسب‌و‌کار ارائه کنیم. به نظرم قبل از آنکه نقشه راه‌های غیرتخصصی و مغایر با چارچوب صنایع‌دستی جایگزین شود بهتر است بتوانیم به یک نقطه مشترک با معاونت صنایع‌دستی وزارتخانه برسیم.»

طبیعتا ایجاد تعامل مشترک و سازنده بین بخش خصوصی و دولتی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه صادرات صنایع‌دستی باشد و زمینه لازم را برای ایجاد ساز‌و‌کار مناسب صادراتی در حوزه هنرهای سنتی فراهم کند.

اهمیت صادرات صنایع‌دستی در بازار جهانی

بر اساس گزارشی که پایگاه خبری از Globe News Wire، از بازار جهانی هنرهای سنتی دست‌ساز منتشر کرده در سال ۲۰۲۰ ارزش این بازار به بیش از ۴۶۶ هزار و ۷۲۰ میلیون دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال ۲۰۲۷، ارزش بازار صنایع‌دستی در جهان، به رکورد جالب توجه ۸۴۷ هزار و ۷۳۰ میلیون دلار دست یابد.

این آمار به خوبی نشان می‌دهد که صنایع‌دستی نقشی تعیین‌کننده و مهم در بازارهای جهانی داشته و در صورت توجه و زمینه‌سازی برای صادرات می‌تواند نقشی کلیدی در توسعه و درآمدزایی ارزی برای کشورها داشته باشد.

نیاز به سرمایه‌گذاری کم در کنار قابلیت اشتغالزایی بالا از جمله شاخصه‌های مهم و تعیین‌کننده در حوزه صنایع‌دستی هستند. نباید از نظر دور داشت که با ایجاد و توسعه فروش آنلاین امکان عرضه مستقیم و فروش بین‌المللی صنایع‌دستی نیز تا حد زیادی تسهیل شده است.

در چنین شرایطی کشوری همچون ایران با برخورداری از صنایع‌دستی متنوع و متعدد (۲۹۹رشته رسمی ثبت شده) می‌تواند سهم قابل‌توجهی از بازار جهانی صنایع‌دستی را نصیب خود کند. این مهم البته نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر و توجه بیشتر به صنایع‌دستی در برنامه هفتم توسعه است.

باتوجه به فضای رقابت جهانی در حوزه صنایع‌دستی انتظار می‌رود مسوولان معاونت صنایع‌دستی و وزارت میراث فرهنگی برنامه‌ریزی لازم را صورت داده و زمینه صادرات صنایع‌دستی را هرچه سریع‌تر تسهیل و فراهم کنند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 282014
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا