مذاکرات در ایستگاه پایانی/ اولیانوف: پاسخ سازنده بود، توپ در زمین آمریکاست

به گزارش جهان صنعت نیوز: جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اروپا از دریافت پاسخ تهران خبر داده اما گفته که نمی‌تواند جزئیات این پاسخ را بگوید. ما نیز نمی‌دانیم که ایران دقیقا چه جوابی دارد اما می‌دانیم که انتظار دارد ظرف امروز و فردا پاسخ طرف مقابل را نیز بشنود.

رسانه‌ها اما طبیعتا منتظر اعلام شدن نتیجه نمانده و از همان دیروز شروع به گمانه‌زنی درباره پاسخ تهران و آینده مذاکرات کرده‌اند. مثلا روزنامه ایندیپندنت با نقل قول از یک مقام غربی مدعی شد که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای را به صورت مشروط پذیرفته است.

استفانی لیختنشاتین خبرنگار پولیتیکو نیز درباره پاسخ تهران نوشت: «یک منبع مطلع می‌گوید هیچ چیز بسیار تحریک‌برانگیز در آن وجود ندارد.» او افزوده که «ظاهرا چیزی در مورد بحث پادمان در پاسخ ایران وجود ندارد، بیشتر بر تحریم‌ها و تضمین‌ها متمرکز است.

خبرنگار وال‌استریت ژورنال هم نوشته که ایران در پاسخش به اتحادیه اروپا ایده‌هایی برای چگونگی رفع نگرانی‌هایش ارائه کرده است.

واکنش‌ها به پاسخ تهران در رسانه‌های داخلی اما قابل توجه‌تر بود چراکه برخی با اشاره به جملات مثبت امیرعبداللهیان در جلسه دوشنبه، از حصول توافق گفته‌اند و برخی دیگر نیز با در نظر گرفتن اما و اگرها و ملاحظاتی که مطرح شده، منتظر ادامه گفت‌وگوها شده‌اند.

کانال تلگرامی «عصر ما» بر همین اساس و با توجه به اینکه قرار بود طرفین اصلی مذاکره یعنی ایران و آمریکا به طرح جدید پاسخ بلی یا خیر بدهند، نوشته که گزاره «بیشتر گفت‌‌وگو کنیم» که دیروز امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران گفت، پررنگ شده است.

این درحالی است که محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده کشورمان در گفت‌وگو با الجزیره گفته که «با رسیدن به توافق فاصله چندانی نداریم». البته بعد نقل‌قول‌هایی که از مصاحبه‌اش با این رسانه شده را اصلاح کرده و گفته: «گفتم ایران در پاسخش‌، نگرانی‌های خود را مطرح کرده، اما حل مسائل باقی مانده چندان دشوار نیست.» مرندی تاکید کرده: «نمی‌توانم بگویم که توافق به دست خواهد آمد، اما از هر زمان دیگری به آن نزدیک‌تر هستیم.»

اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز از پاسخ تهران استقبال کرده و آن را سازنده خواند. او گفت: «پاسخ ایران به اروپایی‌ها درباره پیشنهاد بازگشت به توافق هسته‌ای سازنده توصیف شد و توپ اکنون در زمین آمریکاست.» به گفته او، «ایران پیشنهاد کرده در جریان اصلاح پیش‌نویس احیای توافق، تضمین‌های مربوط به حفظ آن در آینده تقویت شود.»

اولیانوف حتی این را هم گفت که «دیدار قریب‌الوقوع در سطح وزرای خارجه در خصوص توافق هسته‌ای بعید نیست.»

روزنامه «اعتماد» از جمله رسانه‌هایی است که حداقل تا دیروز خیلی به حصول توافق امید نداشت. این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «نمی‌توان از اختلاف فاحش میان رویکرد ایران و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها سخن گفت چراکه براساس آخرین وضعیت شطرنج مذاکرات وین دیگر امکان برگزاری یک دور کامل مذاکراتی وجود ندارد و شاید ضرورتی هم وجود نداشته باشد. اگر هم ایران اصلاحیه‌هایی داشته باشد می‌توان آن را از طریق واسطه‌ها به گوش و تایید احتمالی آمریکا رساند. باید دید که آیا در ساعات پیش رو پیام مکتوب تهران در اختیار اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد یا خیر و در این‌صورت اروپا چه پیامی خواهد داد؟»

«شرق» اما توافق را محتمل می‌داند و حتی معتقد است که اصولگرایان چون از پیش از تصمیمات اتخاذشده در راستای امضای توافق مطلع بوده‌اند، مواضعی گرفته‌اند که عباس عبدی آن را «سلام به برجام» تعبیر کرده است! این درحالی است که رسانه‌های اصولگرا نظر کاملا متفاوتی دارند. به عنوان نمونه روزنامه کیهان در گزارشی که دیروز تیتر یک کرده بود، به مسوولان هشدار داده که «توافق بدون تضمین و لغو تحریم‌ها یعنی تکرار خسارت محض». روزنامه وطن که پیش‌تر قاطعانه گفته بود «فعلا خبری نیست» نیز دیروز از «اشکالات جدی متن اروپا» بود. نکته قابل توجه دیگری که «نامه‌نیوز» در گزارش خود روی آن دست گذاشته این است که «روزنامه دولت یعنی «ایران» کمترین توجه را در صفحه یک امروز خود به موضوع برجام و پاسخ تهران کرده است که به نظر می‌رسد، رویکرد معناداری باشد.»

جدای از رویکرد همه این رسانه‌های داخلی و خارجی اما باید به «نورنیوز» و آنچه که گزارش کرده، توجه کنیم زیرا به هرحال رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی است و حرفش در این مواقع بیش از سایر رسانه‌ها جدی گرفته می‌شود. این رسانه اما بعد از ارائه پاسخ تهران به اروپا گزارش داد که «در ایده‌های طرح‌شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان به برخی دغدغه‌های ایران که ذیل سه محور اصلی در مذاکرات دنبال شده‌، پاسخ شفافی داده نشده و نظرات اعلام‌شده به اتحادیه اروپایی از سوی ایران نیز ناظر بر ضرورت تامین مطالبات قانونی کشورمان است.»

در ادامه این گزارش آمده بود: «هرچند طی روزهای اخیر و به‌ویژه پس از ارسال نظرات ایران به اتحادیه اروپایی گمانه‌زنی‌ها و اظهارات متعددی در مورد ماهیت پاسخ ایران و دیدگاه‌های ایالات‌متحده در این خصوص طرح شده اما تا زمان اظهارنظر رسمی از سوی طرف‌های حاضر در مذاکرات هیچ‌یک از اخبار و تحلیل‌های منتشر‌شده نمی‌تواند بازتاب‌دهنده واقعیت‌های جاری در خصوص فرجام مذاکرات رفع تحریم‌ها باشد. آنچه در مورد موضع ایران می‌توان با قطعیت از آن سخن گفت روز گذشته در اظهارات صریح حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بر آن تاکید شد که نمی‌توانیم از خط قرمز خود عبور کنیم و نمی‌توانیم توافقی را امضا کنیم که بعد از مدتی مثلا ۴۰ روز پس از توافق روی زمین هیچ اتفاقی رخ ندهد. ما به دنبال توافقی هستیم که مردم اثر آن را در زندگی خود ببینند.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 282306
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا