راه فرار از اقتصاد جزیره‌ای

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بنابراین گسترش شرکای تجاری و افزایش تعامل با دنیا برای توسعه تجارت و رشد اقتصادی از موضوعاتی است که با ادامه روند مذاکرات هر چه بیشتر جدی شده است. در این باره صاحب‌نظران اقتصادی می‌گویند که احیای برجام، حجم تجاری ایران را افزون می‌کند. این موضوع می‌تواند راه تجارت تمام شرکای جهانی با ایران را باز کند و در نتیجه بین اروپا و آمریکا و چین و ژاپن و غیره، رقابتی تجاری به نفع دولت و ملت ایران اتفاق بیفتد. در این تباره سیدمحمد غرضی وزیر اسبق نفت با بیان اینکه ایران همواره مرکز و محل تجارت جهانی بوده و نمی‌تواند از این قانون تخطی کند، اعلام کرد: مفهوم تجارت بدین معنا است که جنس بهتر با قیمت ارزان‌تر عرضه شود. اگر این مفهوم را بپذیریم، پس دخالت قدرت سیاسی در شکل تجارت مردود بوده و به نفع اقتصاد کشور نیست. در این میان اما دولت باید قیمت دلار را در بازار آزاد و بانک مرکزی یکسان کند تا شرکای تجاری اعم از اروپا و آمریکا و همسایگان و غیره، بتوانند مبنای مقایسه‌ای داشته باشند.

دستیابی به گشایش‌هایی به مرور زمان

در این خصوص همچنین فعالان بخش خصوصی اعلام می‌کنند که اگر توافق انجام نشود، شرایط سخت‌تر می‌شود و اقتصاد کشور از این جزیره‌ای که الان هستیم، اقتصاد جزیره‌ای‌تری می‌شود و طرف‌های مقابل نیز سخت‌تر خواهند گرفت. البته با به نتیجه رسیدن توافقات نیز گشایش‌هایی به مرور زمان اتفاق می‌افتد اما تجارت و اقتصاد ایران را از حالت جزیره‌ای خارج خواهد کرد. البته در این میان نباید از یاد برد که حل مشکلات و چالش‌های داخلی نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است به طوری که حتی اگر تحریم‌های خارجی هم رفع شود اما تحریم‌های داخلی تداوم داشته باشد، نمی‌توان هیچ گامی در جهت توسعه تجارت و اقتصاد برداشت.
بر همین اساس عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، دستیابی به توافق در برجام را مثبت تلقی کرد و گفت: اگر برجام امضا شود، نباید توقع رخ دادن اتفاقات خوب و سریع را داشته باشیم. به نظرم اتفاقات خوب برای کشور ما در کوتاه‌مدت شاید بعید باشد اما با امضای برجام، به گشایش‌هایی به مرور زمان می‌رسیم چون ما بر سر FATF هم بحث‌هایی داریم. مباحث بانکی از مهم‌ترین مشکلات حاصل از تحریم‌هاست، از همین روی مساله اف‌ای‌تی‌اف هم باید تعیین‌تکلیف شود و از سوی دیگر مطابق اخباری که می‌شنویم، به یکباره اتفاقی قرار نیست رخ دهد و مثل دفعه قبل احتمالا برجام گام به گام جلو می‌رود و تحریم‌ها برداشته و مزیت‌های اقتصادی برای ایران حاصل می‌شود.
مهراد عباد ادامه داد: به همین دلیل شاید در گام اول شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی بتوانند مسائل را حل کنند، خریدها را راحت‌تر انجام داده و بتوانند با قیمت‌های مناسبت‌تر خرید و فروش انجام دهند و از واسطه‌ها دیگر خریداری نکنند. از سویی شاید شرکت‌های حمل‌و‌نقل و کشتیرانی با قیمت‌های کمتری بتوانند کار کنند چون به واسطه تحریم‌ها این شرکت‌ها نیز باید تحریم‌ها را دور بزنند. در انتها نیز شرکت‌های دولتی می‌توانند به امور بین‌المللی برسند؛ اما با تمام این اوصاف باید دید قضیه چگونه پیش می‌رود.

وام‌های بین‌المللی با تحریم‌ها از بین رفت

عضو نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در خصوص مهم‌ترین مساله تحریم‌ها گفت: شاید مهم‌ترین مساله، امور بانکی بوده باشد که از ابتدای تحریم‌ها، اعتبارات اسنادی به نوعی از ایران حذف شد و شرکت‌های خارجی پس از تحریم‌ها دیگر با ایران ارتباط نگرفتند؛ البته اوایل کشورهای کوچک‌تر خرید و فروش و مبادله داشتند اما آن‌ها نیز از دور خارج شدند. به عنوان مثال چینی‌ها پاسخ درخواست ایرانی‌ها را به دلیل تحریم‌ها نمی‌دهند و از آنجایی که ما مراودات بسیار خوبی با چین داریم اما در عین حال با تحریم روبه‌رو هستیم، و در انتقال‌های مالی پول‌ها بلوکه شده و برگشت داده می‌شود و شکایت‌های بسیاری از آن صورت گرفته که تمام اینها به خاطر تحریم‌ها بود.
عباد در خصوص از بین رفتن وام‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: بحث وام‌های بین‌المللی نیز با تحریم‌ها از بین رفت و سال‌هاست که هیچ شرکت ایرانی نتوانسته وام بین‌المللی بگیرد که در صورت برطرف شدن تحریم‌ها و مورد قبول شدن اف‌ای‌تی‌اف، ما می‌توانیم مزیت‌های ارتباطات خوب و سالم بین‌المللی را برای شرکت‌هایمان متصور شویم؛ البته فاینانس را شرکت‌های بزرگ‌تر در سطح کلان می‌توانند استفاده کنند. این قضیه که بتوانیم یک ارتباط نرمال با جهان داشته باشیم، باعث پیشرفت ما می‌شود و امیدواریم این قضیه زودتر اتفاق بیفتد.

تشدید اقتصاد جزیره‌ای‌

وی با پیش‌بینی احتمال دست نیافتن به توافق بین‌المللی، گفت: در صورت عدم توافق، شرایط سخت‌تر می‌شود و از این جزیره‌ای که الان هستیم، اقتصاد جزیره‌ای‌تری پیدا می‌کنیم و طرف‌های مقابل نیز سخت‌تر خواهند گرفت‌. در واقع نمی‌توان گفت تحریم‌ها هیچ تاثیری ندارد و ما خودکفا هستیم چون به نظر من این‌ها واقعیت ندارد. اینکه ما بتوانیم ارتباط عادی با دنیا داشته باشیم، مقدمه توسعه است. به عبارتی نمی‌توانیم برای توسعه با دنیا سر جنگ داشته باشیم و توقع توسعه هم داشته باشیم.
عباد در خصوص لزوم سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه گفت: یکی از الزامات پیشرفت و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری خارجی است زیرا همه چیز با سرمایه‌گذاری داخلی ایجاد نمی‌شود و بزرگ‌ترین کشورها هم روی سرمایه‌گذاری خارجی حساب ویژه‌ای باز می‌کنند زیرا سرمایه‌گذاری خارجی یکی از ملاک‌های توسعه شاید باشد که متاسفانه در ایران به کل حذف شده و عملا به صفر رسیده که مهم‌ترین دلیل آن، تحریم‌هاست‌. اما بعد از تحریم‌ها، سرمایه کشورهایی که با ایران ارتباط مناسب‌تری دارند را شاید راحت‌تر بتوانیم جذب کنیم؛ از جمله این کشورها عمان است که همیشه با ما دوست بودند و می‌توانیم باعث جذب و استفاده آن‌ها در صنایع مادر شویم.
وی در خصوص توافقات ۲۵ ساله گفت: اگر قرار باشد توافقات انجام نشود و تحریم‌ها ادامه پیدا کند، باید سیاست گسترش روابط با چین و روسیه را پیگیری کنیم و تجارت را به روسیه و چین و همسایگان بسنده کنیم. من همواره با قراردادهای مشارکتی موافق بودم و چندان تفاوتی ندارد که چه کشوری باشد و ما باید بتوانیم از این قراردادهای بلندمدت و کوتاه‌مدت با تمام کشورهای توسعه‌یافته داشته باشیم که بتوانیم باعث توسعه کشور شویم. شعار نه غربی نه شرقی اینجا برای اقتصاد ما بسیار لازم است و باید آن را اجرا کنیم و بتوانیم با همه دنیا ارتباط داشته باشیم.

بازار آفریقا برای ایران بسیار خوب است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در خصوص متناسب بودن کالاهای عرضه شده ساخت داخل با نیازهای جهانی گفت: ما با رفع نیاز بازارهای تخصصی فاصله داشتیم؛ به عنوان مثال با بازار غذای حلال می‌توانستیم در آن سهم بزرگی داشته باشیم که نداریم و از سویی بازار کشورهای اسلامی هم در خاورمیانه و شمال آفریقا بسیار بزرگ است و می‌توانستیم از مسائل مذهبی-فرهنگی خود برای گرفتن این بازارها استفاده کنیم و کشورهای حوزه خلیج فارس به جز امارات با ما رابطه خوبی نداشتند.

وی اظهار کرد: با این حال بازار آفریقا در صورت رسیدن به توافق یا ادامه تحریم‌ها برای ایران بسیار خوب است زیرا در این بازار می‌توانیم روی محصولاتمان مانور دهیم چون متاسفانه در ایران بحث و معضل کیفیت بسته‌بندی وجود دارد که در تمام محصولات است که در زمینه صادرات، در کنار سایر مشکلات به عنوان یک مانع جدی در جهت کاهش صادرات عنوان می‌شود اما در کشورهای آفریقایی به این عوامل چندان اهمیت نمی‌دهند و کیفیت مناسب و قیمت مناسب مهم‌تر است.

عباد افزود: ۸۰ درصد صادرات ما به کشورهای همسایه اختصاص پیدا کرده و از سویی آفریقایی‌ها چندان مانند اروپایی‌ها و اعراب توجه به تحریم‌ها ندارند که باید به این موضوع توجه کرد.

باید بتوانیم عمده مشکلات را در درون کشور حل کنیم

در این باره همچنین نماینده آبادان در مجلس گفت: احیای برجام و توافقات، قطعا بر اقتصاد کشور اثرگذار خواهد بود اما باید بتوانیم عمده مشکلات را در درون کشور حل کنیم.

سیدمحمد مولوی با اشاره به نزدیک شدن به توافقات احیای برجام اظهار کرد: اگر کشور بتواند به داشته‌های خود متکی باشد و این داشته‌ها را در همه بخش‌ها به خوبی مدیریت کند، قطعا بیش از ۸۰ درصد مشکلاتش حل خواهد شد.

وی با تاکید بر حذف مفاسد اقتصادی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم افزود: ما باید بتوانیم اقتصاد ایران را از تکانه‌ها و آسیب‌ها در امان نگه داریم و بازار را کنترل کنیم و این مساله نیازمند مدیریت صحیح است.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: احیای برجام و توافق در این زمینه قطعا بر اقتصاد کشور اثرگذار خواهد بود اما باید بتوانیم عمده مشکلات را در درون کشور حل کنیم و مشکلاتی که در زمینه مدیریت، آیین‌نامه‌ها، مبارزه با فساد و… وجود دارد را از پیش پای اقتصاد برداریم.
مولوی با بیان اینکه برجام حداقل اثرگذاری را در اقتصاد کشور خواهد داشت، عنوان کرد: باید تلاش کرد با مدیریت صحیح، وضعیت بازار در کشور کنترل را کرد تا مردم با مشکلات معیشتی و اقتصادی کمتری مواجه شوند. در این زمینه اگر اقدامات درستی در حوزه اقتصاد کشور انجام شود قطعا شاهد حل بسیاری از مشکلات خواهیم بود.

وی با اشاره به نزدیک شدن به توافقات احیای برجام و اثرگذاری این توافق بر وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم ادامه داد: احیای برجام قطعا می‌تواند به حل مشکلات اقتصادی کشور کمک کند و ما نیز موافق این اتفاق هستیم.

نماینده آبادان در مجلس گفت: احیای برجام و توافقات به سیستم بانکی و تسهیل روابط اقتصادی و بانکی با کشورها کمک خواهد کرد و همچنین زمینه‌ساز توسعه تجارت خواهد بود. علی‌رغم همه مزیت‌هایی که برجام دارد اما کشور نباید همه نگاه خود را به برجام معطوف کند و از کارهای اصلی خود باز بماند. مولوی گفت: از نظر اقتصادی نباید چندان به برجام وابسته باشیم و باید به داشته‌های خودمان تکیه کنیم و با مدیریت صحیح در بخش‌های مختلف زمینه‌ساز رشد و توسعه اقتصادی شویم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 283467
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا