بحران مسکن در کلانشهرهای ترکیه

دکتر سیدجلال ابراهیمی *

افزایش بی‌رویه و خارج از اصول اجاره‌بها و مسکن در ترکیه مشکلات اساسی برای خانواده‌های ساکن کلانشهرها به وجود آورده است. اجاره‌بها در بعضی مناطق به دو برابر و در برخی از شهرها تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

در مورد هزینه ساخت مسکن قیمت‌های مصالح ساختمانی در هر نوع و کیفیت از عصر تا صبح متفاوت است، در حالی که میانگین قیمت ساخت در حوزه انبوه‌سازی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ رقمی برابر با ۲ هزار ۵۰۰ لیر بود، در حال حاضر بالاتر از ۱۰ هزار و ۵۰۰ لیر است. البته این قیمت‌ها مربوط به مسکن‌های پروژه‌ای و انبوه‌سازی با در نظر گرفتن واگذاری زمین و پشتیبانی دولت و بانک‌ها است؛ یعنی قریب سیصد میلیون ریال در هر متر مربع.

در خرداد ماه امسال قیمت مسکن نسبت به سال مشابه به بیش از ۱۶۰ درصد افزایش داشت. این در حالی است که بانک مرکزی افزایش قیمت مسکن را ۹ درصد اعلام می‌کند و به صورت رسمی ۱۶۰ درصد و به صورت میانگین با در نظر گرفتن مناطق و نواحی شهری و ساختمان‌های نوساز و کهنه (نه قدیمی) و به صورت واقعی قیمت مسکن ۴۷ درصد افزایش یافته است.

افزایش قیمت مسکن در کلانشهر استانبول به ۱۸۴/۹ درصد رسیده است و در ساختمان‌های نو به ۲۰۸ درصد؛ یعنی سه برابر قیمت واقعی.

افزایش قیمت مسکن در آنکارا به طور نرمال به ۱۶۵ درصد و در ساختمان‌های نو به ۱۷۶ درصد رسیده است. در ازمیر افزایش بهای واحدهای مسکونی در ساختمان‌های نو به ۱۶۰ درصد رسیده است.

افزایش قیمت واحدهای مسکونی و اجاری و به دنبال آن فشار برای تخلیه منازل باعث شده که خیلی از ساکنین شهرهای بزرگ به حومه شهرها و حتی روستاهای اطراف نقل مکان کنند؛ امری که معضل اجتماعی خاصی در ترکیه ایجاد کرده است.

وزیر محیط‌زیست و شهرسازی ترکیه اعلام کرد که برای کاهش قیمت مسکن مصمم بوده و برای پایین آمدن سریع قیمت مسکن ۵۰ هزار واحد تجاری را با تغییر کاربری به اقامتگاه و خانه مسکونی تبدیل می‌کنیم. مخصوصا دفاتر تجاری که قابل اجاره یا فروش نیستند.

با این اقدام ۱۰ هزار واحد مسکونی جدید در استانبول و ۴۰ هزار واحد مسکونی در کشور ترکیه ایجاد و ۸۰ درصد از واحدهای تجاری به واحد مسکونی و خانه تبدیل خواهند شد.

* رییس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 283965
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا