مشمولان سهام عدالت در انتظار دستور مجلس

جهان صنعت نیوز | سیدجعفر سبحانی در خصوص وضعیت سهام عدالت در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» عنوان کرد: تمام مشمولان سهام عدالت سراسر کشور در پایان ۱۰ سال رقمی بالغ بر ۵۳۲ تومان سهام داشتند. در همین حال، ۶ ماه فرصت قانونی به مشمولان داده شد تا در صورت امکان رقم ۵۳۲ تومان را تا سقف یک میلیون تومان افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون با فرض آزادسازی سهام عدالت افرادی که یک میلیون تومان سهام دارند، این سهام در بازار (۴٫۸ برابر ارزش سهم هر مشمول) حدود ۴ میلیون و۸۰۰ هزار تومان ،۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت خواهد داشت.

به گفته این مقام مسئول ارزش هر سهم برای هر فرد متفاوت است و با ورود به بخش مربوطه در سامانه سهام عدالت در صورت حساب مشمولان، رقم ارزش سهام کاملا مشخص است.

بنابراین، در صورتی که مشمول سهام عدالت سهمی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان دراختیار داشته باشد به میزان ۴٫۸ این رقم که بالغ بر ۲ میلیون ۴۰۰ هزار تومان برآورد می شود در بازار قیمت خواهد داشت.

تعلل مجلسی ها 

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی درخصوص لایحه ای که طی یک سال و نیم گذشته دولت به مجلس ارایه کرد نیز گفت: کمیسیون اقتصادی و کمیسیون اصل ۴۴ در حال پیگیری این مهم هستند به طوری که بار ها با سازمان خصوصی سازی، سازمان بورس و سایر نهاد های مرتبط جلساتی در این خصوص برگزار شده است.

سیدجعفر سبحانی بیان کرد: چندین بارها از سوی رؤسای کمیسیون ها شنیده شده است که لایحه دولت به زودی وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

بر این اساس، سازمان خصوصی سازی در انتظار بررسی مجلس شورای اسلامی و تبدیل این مهم به قانون است تا در این راستا بتواند آزادسازی سهام عدالت را انجام دهد.

گفتنی است پیشنهاد دولت در لایحه ارسالی، ایجاد صندوق های ETF بوده که عمده اقتصاددانان نیز معتقدند این روش مناسب ترین راه حل خواهد بود.

برنامه ای برای ثبت نام از مشمولان جدید نداریم

این مقام مسئول در خصوص ثبت نام جدید سهام عدالت نیز عنوان کرد: برنامه ای برای ثبت نام جدید در دستور کار سازمان خصوصی سازی وجود ندارد. در صورتی که جایگزینی برای برخی از مشمولین وجود داشته باشد، این مهم نیاز به مصوبه شورای اصل ۴۴ خواهد داشت.

به عنوان مثال ممکن است برخی از وراث متوفیان برای ثبت نام مراجعه ای نداشته باشند، بر این اساس بلاتکلیفی این افراد تا ابد نخواهد بود.

 در همین حال، احتمال این که شورای اصل ۴۴ طی چند ماه آینده اعلام کند که وراث متوفیان تا یک تاریخ مشخص اقدامات لازم را انجام دهند وجود دارد.

از طرفی، اگر اقدماتی در این راستا صورت نگیرد جایگزینی این افراد لغو و احتمالا از سایر افراد و گروه ها ثبت نام صورت بگیرد.

پرداخت سود به مشمولان

سیدجعفر سبحانی در باره پرداخت ها نیز ابراز کرد: پرداخت های سال ۱۳۹۵ برای تمام گروه ها انجام شده است.

پرداخت های سال مالی ۱۳۹۶ برای شرکت های سرمایه  پذیر از ۵ گروه عمده شامل ۴ گروه که نخست شامل مشمولان تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام و بهزیستی، گروه دوم روستاییان و عشایر، گروه سوم کارگران فصلی و ساختمانی و سایر مشمولین همانند طلاب، خدام مساجد و… همچنین گروه پنجم گروه کارمندان دستگاه اجرایی و بازنشستگان می شود.

وی تاکید کرد: برای ۴ گروه اولیه بدون استثنا تمام پرداخت ها صورت گرفت اما برای گروه پنجم از ۳۵ بانک، ۳۳ بانک به طور کامل پرداخت ها انجام شده است.

بنابراین، در صورتی که شماره شبای مشمولان صرفا مرتبط با ۲ بانک اعم از ملت و رفاه کارگران (مخصوص گروه کارمندان اجرایی، شاغلین و بازنشستگان صندوق های کشوری، لشکری و تامین اجتماعی) باشد، تا کنون این بانک ها دریافت و پرداختی نداشته اند. بر این اساس پیش بینی می شود که طی چند روز آتی پرداخت ها صورت بگیرد.

پرداخت سود ۱۳۹۷ سهام عدالتی ها

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره پرداخت های آینده نیز تصریح کرد: هر سال سود سال مالی گذشته آن با توجه به برگزاری مجامع پرداخت می شود. به طوری که سود سال مالی ۱۳۹۷ پس از برگزاری مجامع این شرکت ها که عمدتا ۳۱ تیر ماه و برخی دیگر ۳۰ مهر ماه هستند، صورت خواهد گرفت.

وی افزود: از مهم ترین شرکت ها هلدینگ خلیج فارس با سوددهی بالا در ۳۰ مهر ماه و یا اوایل آبان ماه خواهد بود اما تا این زمان نمی توان میزان سود دهی سال مالی ۱۳۹۷ این دست از شرکت ها را تعیین کرد.

به گفته سیدجعفر سبحانی احتمالا سود سال مالی ۱۳۹۷ را بتوان از اواخر پاییز و یا اوایل زمستان سال جاری پرداخت کرد.

خبرنگار: مسعود کریمی

اقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 28423
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا