افزایش سودآوری یک شرکت بورسی
جهان صنعت نیوز | حسین زارعی در نشست خبری که در محل این شرکت برگزار شد در خصوص مهمترین موضوعی که ظرف مدت واگذاری شرکت تایدواتر خاورمیانه به بخش خصوصی انجام گرفته است، عنوان کرد: در حال حاضر افزایش سودآوری از اهداف اصلی شرکت است. وی گفت: این شرکت نیرو انسانی محور است و با حدود ۴ هزار و ۳۰۰ پرسنل در تمام بنادر ایران حضور دارد به طوری که ۵۰ درصد از فعالیت های بندری را انجام میدهد. این مقام مسئول با اشاره به مشکلات ۱۰ ساله بیمه و مالیات این شرکت گفت: در سال جاری موضوع بیمه و مالیات تا سال ۹۶ حل شده است. مسئله دوم مشکل مدیریت هزینههاست که در راستای این موضوع تمامی قراردادهای پیمانکاری موردبازنگری قرار گرفت.
زارعی با بیان اینکه خریدهای خارجی این شرکت زیر ۲۰ درصد رسیده است، افزود: یکی از کارهای بزرگی که در مجموعه صورت گرفت موضوع مدیریت امور یخچالی است. تجهیزات بسیار مناسبی در بنادر کشور در حوزه امور یخچالی در راستای واردات و صادرات کالاهای فاسد شدنی ایجاد شده است از همینرو سهامداران نیز به این بخش ورود کردهاند. این مقام مسئول در شرکت تاید واتر، اظهار داشت: در راستای دورن سپاری که صورت گرفت، سودی که در گذشته بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان از شرکت خارج شد مجدد به مجموعه بازگردانده می شود.
زارعی با بیان اینکه واسطه در قراردادهای حوزه بندری کاملاً حذف شده است، بیان کرد: افزایش سرمایه صددرصدی در دستور کار شرکت قرار گرفته است که همراه با مجمع عمومی عادی طی بیست روز آینده برگزار خواهد شد و این مهم از محل وجه نقد است.گفتنی است در این راستا سهامداران پولی نمیدهند چراکه رقم سود شرکت زیاد است.
افزایش سرمایه تا ۲۰ روز آتی
وی گفت: افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل وجه نقد و دریافتی سهامداران تا ۲۰ روز آینده عملیاتی می شود. مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه از ۱۰ هزار سهامدار فعال ۸ هزار نفر آنها از مجموع شرکت هستند و ۲۰ درصد دیگر نیز از طریق بورس وارد شده اند، توضیح داد: پس از تحویل این شرکت در سال ۹۶ متوجه شدیم که تایدواتر مطالبات بسیاری دارد و ما از طریق تعامل، دادگاه، شکایت و … توانستیم ۸۵ میلیارد تومان از ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبات خود را یعنی حدود ۴۰ درصد را به شرکت بازگردانیم. زارعی به موضوع خروج کشتیهای مغروقه از اروند و آبراههای خورموسی اشاره کرد و گفت: تاکنون توانستهایم هفت کشتی را خارج کنیم و قرارداد خارجسازی سه مغروقه را برای سال ۹۸ امضا کردیم این در حالی است که ۴۸ کشتی مغروقه در اروند وجود دارد که میتوانیم نسبت به رهاسازی آنها اقدام کنیم.
وی با اشاره به این که عراقیها هم برای خارجسازی ۲۴ کشتی مغروقه در اروند با تایدواتر مذاکراه کردهاند؛ گفت: در سال جاری ۳۰ درصد از درآمدهای تایدواتر دریایی خواهد بود چرا که درآمدهای دریایی ارزی و روزانه است و یک درآمد مستمر برای شرکت محسوب میشود، زارعی بیان کرد: این شرکت دارای هشت شناور و یک شناور در حال ساخت است که در تمام این سالها درآمد شناورها صفر بوده است و هیچ درآمدی را برای شرکت نداشتند.
توقیف بی دلیل کشتی
این مقام مسئول درباره جزئیات کشتی متعلق به شرکت تاید واتر که توسط کویت توقیف شده است، گفت: تقریبا هشت ماه گذشته یکی از شناورهای تخصصی تاید واتر که در آبهای کویت مشغول به کار بود توقیف شد و برای اطلاع از علت توقیف این کشتی پیگیریهای بسیار طولانی و متعدد با نهادهای داخلی و بینالمللی انجام دادهایم. وی افزود: این شناور با توجه به ویژگیهایش که توانایی حمل و بلند کردن ۲۵۰۰ تن را دارد یکی از منحصربه فردترین شناورهای تایدواتر و شرکتهای دریایی محسوب میشود و در آن دورهای که در آبهای کویت مشغول به کار بود، درآمد قابل توجهی را هم برای شرکت کسب کرد.
مدیرعامل این شرکت ادامه داد: این شناور با مدیریت پیمانکار کرهای در بندر کویت مشغول به کار بود که پس از اتمام دوره قرارداد مجوز خروج دریافت میکند و قصد بازگشت به کشور را داشت اما به دلایل نامعلوم پلیس کویت این کشتی را توقیف میکند. زارعی با تاکید بر اینکه در بیش از هشت ماه گذشته دولت کویت، دادگاه این کشور و سایر نهادهای مرتبط حتی یک خط توضیح درباره علت توقیف این شناور ارائه نکردهاند، گفت: از طریق راههای رسمی برای آزادسازی این شناور و علت توقیف آن پیگیریهای متعددی صورت گرفت که به نتیجه نرسید اما از منابع غیررسمی به ما اعلام شد که پرچم این شناور تغییر کرده است که اگر همین اتفاق افتاده باشد به ما ارتباطی ندارد چرا که این شناور به طور چارتر پارتی در اختیار پیمانکار کرهای قرار داشت و ما با پرچم ایرانی شناور را تحویل دادیم و با پرچم ایرانی مجوز خروج گرفتیم.
وی گفت: بعد از مدتی مجددا منابع غیررسمی به ما اعلام کردند موضوع، جعل پرچم نبوده است و این کشتی آشغال به دریا ریخته است و آلودگی محیط زیستی برای آبهای کویت ایجاد کرده است. البته این موضوع را هم هنوز منابع رسمی به ما اعلام نکردهاند که اگر ایجاد آلودگی محیط زیست هم صحت داشته باشد توقیف شناور بر اساس قوانین بینالمللی منطقی نیست و میتوان جریمه آن را پرداخت کرد. زارعی تاکید کرد: در این مدت اجازه ندادند که غذا و سوخت به این شناور ارسال کنیم و دو روز گذشته اجازه دادند برای کارکنان و خدمه این کشتی بتوانیم غذا ارسال کنیم، البته در این مدت هفت ماه یک بار خدمه این کشتی را توانستیم تغییر دهیم.
وی با اشاره به پیچیدگیهای قوانین بین المللی در حوزه دریایی گفت: بر اساس قوانین بین المللی برای پیگیری این موضوع باید از کشور کویت وکیل انتخاب کنیم اما تاکنون دولت کویت با درخواست ویزا موافقت نکرده است و ما تاکنون نتوانستهایم نیرویی را به صورت رسمی، غیررسمی، رفاقتی و … به این کشور برای پیگیریهای مورد نیاز اعزام کنیم. وی تاکید کرد: در ابتدا تصور ما این بود اگر دولت و نیروهای نظامی از موضوع توقیف شناور تایدواتر مطلع شوند خاک آن کشور را به توبره میکشند اما تاکنون شش بار به وزارت امور خارجه مراجعه کردیم تا موضوع درخواست ویزای کویت را پیگیری کند اما نتیجهای حاصل نشده است.
اقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
لینک کوتاه :