کاهش تغییر کاربری‌های غیرمجاز/سنددار شدن اراضی کشاورزی به‌نفع کشاورزان است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طبق قانون منع تغییر کاربری اراضی کشاورزی مصوب سال ۷۴ و اصلاحی بعدی آن هرگونه تغییر اراضی کشاورزی ممنوع است اما به دلیل اینکه فقط چهار درصد زمین‌های کشاورزی دارای سند است که مشکل دریافت تسهیلات بانکی و داشتن ضامن را به دنبال دارد، شاهد معضلاتی همچون زمین‌خواری؛ کوه‌خواری و جنگل‌خواری هستیم. از این رو گفته می‌شود تغییر کاربری اراضی کشاورزی یک دغدغه مهم است که با سنددار شدن زمین‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی رفع شود. به عبارتی یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی در شرایط فعلی از اهمیت بالایی برخوردار است.
تعریف تغییر کاربری به این معناست که مالک یک ملک به دلیل ایجاد منافع بهتر نسبت به استفاده از ملک خارج از نوعیت مجاز آن اقدام کند؛ برای مثال زمین زراعی را تبدیل به مسکونی‌ کند؛ بنابراین قانونگذار برای حفاظت از باغ‌ها و زمین‌های زراعتی و جلوگیری از تبدیل آنها به اماکن مسکونی یا غیرآن، قوانین را وضع کرده و با جرم‌انگاری این عمل، سعی کرده است تا از کاربری اراضی جلوگیری کند. این در حالی است که در این زمینه موفقیتی حاصل نشده است.
در این خصوص کارشناسان اعلام می‌کنند سنددار شدن اراضی کشاورزی علاوه بر قانونی شدن حق مالکیت کشاورزان، آثار مثبت دیگری چون جلوگیری‌ از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، حل اختلاف بین کشاورزان با هم و با دولت را به حداقل می‌رساند. اختلاف بین مالکیت زمین‌های کشاورزی و ملی موانعی را به‌ویژه برای کشاورزان ایجاد می‌کند و در برخی موارد کشاورز به دلیل نداشتن سند و ناتوانی در اثبات مالکیت، قادر نیست در زمین آبا و اجدادی خود به کشت و زرع بپردازد.
اما سنددار شدن زمین‌های کشاورزی (کاداستر) انگیزه فعالیت کشاورزان را بیشتر می‌کند و از سوی دیگر، آنها می‌توانند با سند زمین خود از تسهیلات بانکی برای توسعه کشت و زرع نیز بهره‌مند شوند. در واقع سنددار شدن اراضی کشاورزی به‌نفع کشاورزان است. همچنین هوشمندسازی در بخش کشاورزی یکی از اهداف صدور سند برای اراضی کشاورزی است. با هوشمندسازی کشاورزی علاوه بر رصد محصولات کشاورزی از مزرعه تا تحویل به مصرف‌کننده محصول موجب بهبود کیفیت محصولات زراعی خواهد شد.

تمام زمین‌های کشاورزی کشور تا پایان دولت سیزدهم سنددار می‌شوند

در همین خصوص وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: تا پایان دولت سیزدهم شاهد سنددار شدن زمین‌های کشاورزی هستیم که بهترین راهکار برای کاهش تغییر کاربری غیرمجاز است. سیدجواد ساداتی‌نژاد با تاکید بر این موضوع که تغییر کاربری اراضی کشاورزی یک دغدغه مهم است، گفت: ۱۴ هزار حکم اجرا نشده در تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در کل کشور وجود دارد و لازم است برای مدیریت این وضعیت از راه‌های هوشمند نظارتی استفاده کنیم و با پهپاد تغییر کاربری را رصد کنیم. وزیر جهاد کشاورزی گفت: سنددار کردن اراضی کشاورزی تا پایان کار دولت سیزدهم در دستور کار این وزارتخانه است و تحقق این مهم تغییر کاربری‌های غیرمجاز را کاهش می‌دهد. این در حالی است که استان قزوین به عنوان پایلوت در انجام این اقدام پیشگام است.

بررسی موضوع اسناد زمین‌های زراعی در ۲ کمیسیون

در این خصوص همچنین سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: مشکلات اسناد زمین‌های زراعی که منجر به زمین‌خواری‌ها شده در کمیسیون‌های اجتماعی و کشاورزی مجلس بررسی می‌شود.
ذبیح‌الله اعظمی اظهار کرد: یکی از مشکلات در حوزه کشاورزی بحث اسناد است و حدود ۱۰ درصد از آنها سند دارند و کشاورزان رغبتی برای سنددار کردن زمین‌ها و اراضی‌شان ندارند.

وی افزود: از علل زمین‌خواری؛ کوه‌خواری و جنگل‌خواری‌هایی که انجام می‌گیرد همین موضوع اسناد است. این موضوع در کمیسیون کشاورزی در حال بررسی است و مقرر شد سازمان منابع طبیعی و سازمان امور اراضی در جلسه‌ای این موضوع را حل و فصل کنند.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: بحث دیگر وضعیت خرد شدن اراضی است. برای باغ‌ها ۵/۴ هکتار و برای زراعت ۵/۳ هکتار سند صادر می‌شود و زمین‌های از این خردتر سنددار نمی‌شوند.
اعظمی اظهار کرد: مقرر شد کمیسیون کشاورزی و اجتماعی به همراه سازمان منابع طبیعی و سازمان امور اراضی در جلسه‌ای این موضوع را بررسی کنند و کشاورزان درباره میزان تعرفه برای سنددار شدن اراضی‌شان گلایه‌مند بودند که این نکته هم مورد توجه قرار گرفت.

تمام‌قد از سرمایه‌گذاران صنایع غذایی و حمایت می‌کنیم

وزیر جهاد کشاورزی همچنین پنجشنبه سوم شهریور ۱۴۰۱ در بازدید از طرح توسعه یک شرکت در زمینه صنایع دام در شهرستان بوئین‌زهرا اظهار کرد: تمام قد از سرمایه‌‎گذاران صنایع غذایی و تولیدکنندگان غذا حمایت می‌کنیم و سیاست دولت سیزدهم نیز پشتیبانی از سرمایه‌گذاری در این بخش است.
ساداتی‌نژاد گفت از ظرفیت‌های منطقه بوئین‌زهرا در حوزه‌های صنایع دام و کشاورزی استان قزوین آن‌طور که باید استفاده نشده است، در حالی که این منطقه ظرفیت و قابلیت بالایی در زمینه تولید خوراک دام با کیفیت دارد که تقاضا دارم هلدینگ‌های قزوین در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری کنند. وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت غذا از ارزش بسیار بالایی برخوردار است، افزود: شاید سرمایه‌گذاری در بسیاری از بخش‌های صنعتی سودمندتر باشد اما فعالان صنایع دامی با ورود به این حوزه جهاد کرده و به تامین امنیت غذایی کمک قابل‌توجهی کرده‌اند.
ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: تمام قد از سرمایه‌گذاران صنایع غذایی و تولیدکنندگان غذا حمایت می‌کنیم و سیاست دولت سیزدهم نیز پشتیبانی از سرمایه‌گذاری در این بخش است.

وی ادامه داد: تامین امنیت غذایی توسط تولیدکنندگان یک روی سکه است و روی دیگر سکه، کاهش قیمت‌هاست، بنابراین انتظار داریم تولیدکنندگان در مناسبت‌های مذهبی و ملی مانند ماه رمضان و نوروز قیمت‌ها را متعادل کنند و کاهش دهند.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه در زمان این رویدادهای ملی و مذهبی با مباحثی چون دلالی، واسطه‌گری و افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شویم؛ در این شرایط از سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی بزرگ تقاضا داریم در کاهش قیمت‌ها حتی به قیمت ضرر کوتاه‌مدت، پیشگام باشند.

ابلاغ شیوه‌نامه صادرات دام زنده از امروز

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از ابلاغ شیوه‌نامه صادرات دام زنده از روز شنبه خبر داد. چندی پیش شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی صادرات دام زنده را آزاد کرد. وزیر جهاد کشاورزی نیز در این خصوص اعلام کرده که شیوه‌نامه صادرات دام زنده از شنبه اعلام می‌شود، بنابراین مسیر برای صادرات باز است تا تولید پایدار باشد.

وی همچنین عنوان کرده است که صادرات دام زنده هیچ خللی در بازار ایجاد نخواهد کرد و با توجه به اینکه در صادرات دام از اتحادیه‌ها استفاده می‌شود، تعهدات لازم داده شده که با توجه به وضع بازار حوزه صادرات کنترل شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 284473
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا