درگاه ملی خدمات دولت ماه آینده افتتاح میشود
به گزارش جهان صنعت نیوز: سامانه دولت همراه، بستر و زیرساخت واحدی برای ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمانهای دولتی جهت استفاده توسط اقشار مختلف جامعه میباشد. بهعبارتدیگر، این سامانه یک تحول و دگردیسی در سطح کلان است که متولی آن سازمان فناوری اطلاعات ایران بوده و با همراهی دستگاههای اجرایی به تسهیل در ارائه خدمات الکترونیکی دولتی بر بستر ارتباطات سیار و جلب مشارکت شهروندان میپردازد.
در همین راستا «عیسی زارع پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز گذشته درخصوص بهرهبرداری درگاه ملی خدمات دولت اظهار داشت: «هم اکنون ۴۰دستگاه دولتی کشور خدمات خود را از طریق این درگاه ارائه میکنند و تا پایان شهریورماه براساس تکلیف قانونی دستگاههای اجرایی باید به این درگاه متصل شوند.»
وزیر ارتباطات توضیح داد: براساس برنامه همه دستگاههای اجرایی باید همه خدمات خود را بر روی این بستر ارایه کنند.
همچنین زارعپور در خصوص نقش شرکتهای دانشبنیان و همکاری وزارت ارتباطات با این شرکتها افرود: «برای فعال کردن این درگاه از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان نیز استفاده شد.»
پیش از این وزیر ارتباطات با اشاره به رتبه ۸۹ توسعه دولت الکترونیک در دنیا و رتبه ۱۱۸ در میزان مشارکت مردم با استفاده از ابزارهای دیجیتال، اظهار داشت: «برنامه داریم تا پایان دولت سیزدهم این دو شاخص را ۳۰ رتبه ارتقا دهیم.»
وی دولت هوشمند را حذف تصمیمات انسانی و ارائه خدمات مبتنی بر دادهها عنوان کرد و افزود: «برای رسیدن به این هدف باید پایگاههای داده دستگاهها به هم متصل شوند و بهجای اینکه روزها، هفتهها و حتی ماهها وقت مردم تلف شود، تصمیمات بهسرعت بر مبنای اطلاعات واقعی گرفته و خدمات ارائه میشود.»
وزیر ارتباطات با اشاره به تجربه راهاندازی خدمت هوشمند احراز هویت از راه دور درگذشته، گفت: «شاهبیت دولت هوشمند ارائه خدمات مبتنی بر دادهها است و باید مداخلات انسانی به حداقل برسد و با سرعت و کیفیت مناسب در هر ساعت از شبانهروز در دسترس مردم باشد.»
وی در پاسخ به چرایی عدم اجرای مناسب دولت هوشمند تاکنون نیز افزود: «نبود ساختار سازمانی مناسب، عدم آمادگی سازمانها، کمبود نیروی انسانی متخصص، قرار نگرفتن در اولویت مدیران دستگاهها، نگاه سنتی و مقاومتهای موجود و عدم تعامل دستگاهها برای ارائه دادهها به یکدیگر از دلایل کندی توسعه دولت هوشمند است.»
زارع پور با اشاره به تأکید رئیسجمهوری بر ملی بودن دادهها، گفت: «رئیسجمهوری تأکید کردند که دادهها و اطلاعات مردم در دستگاهها متعلق به بیتالمال و همه دستگاهها است و باید از آنها برای ارائه خدمات بهتر به مردم استفاده شود.»
وی با اشاره به راهاندازی کمیته تعاملپذیری دولت الکترونیک از سال ۹۷، افزود: «این کار حرکت ارزشمندی برای تعامل دستگاهها در این حوزه بود اما ضمانت اجرایی برای اجرای مصوبات وجود نداشت که برای همین منظور طرحی در مجلس برای جرم انگاری عدم ارائه داده برای دستگاهها در حال پیگیری است که با تصویب آن، این حرکت سرعت بیشتری میگیرد.»
وزیر ارتباطات با اشاره به راهاندازی مرکز ملی تبادل سرویس، گفت: «در این مرکز بیش از ۲۰۰ سرویس ارائه میشود و در سال گذشته ۳ میلیارد بار از این سرویسها استفادهشده است.»
وی افزود: «این سرویسها از طرف دستگاههای دولتی به سایر دستگاههای دولتی، کسبوکارها و مردم ارائهشده است.»
وی همچنین به اختصاص اینترنت رایگان خبرنگاران در مرحله نخست اشاره کرد و افزود: «لیست دوم اختصاص اینترنت رایگان خبرنگاران تهیه شده و بزودی اختصاص مییابد.»
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوریلینک کوتاه :