حرکت بورس با سوخت نفت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر این اساس شاخص کل بورس هفته جدید را با رشد بیش از هفت هزار واحدی آغاز کرد. شاخص هم‌وزن نیز وضعیت مناسبی داشت و رشد بیش از دو هزار واحدی را ثبت کرد. در این میان نکته با‌اهمیت‌تر، ارزش معاملات خرد بود که برای دومین روز معاملاتی متوالی، سطح چهار هزار میلیارد تومان را حفظ کرد. گفتنی است در حالی بازار سرمایه چند روزی است سبزپوش شده که متغیرهای موثر بر آن یا همچنان بلاتکلیف هستند و یا تغییر خاصی در آنها مشاهده نشده است. برجام همچنان در بیم و امید به سر می‌برد و در این میان نرخ بهره بین‌بانکی نیز برای دومین هفته متوالی صعودی بوده است. خبرهای خودرویی هم همچنان در حد حواشی خبری مانده‌اند و به عینیت در نیامده‌اند. بر همین اساس برخی تحلیلگران، رشد این روزهای شاخص کل را به همزمانی با هفته دولت ربط می‌دهند! با این حال اما نفت در بازار جهانی نوسانات مثبتی داشته و نرخ دلار نیز اندکی افزایشی شده است. بررسی ارزش معاملات خرد نشان می‌دهد بازار تا حدی به حرکت درآمده و طی هفته‌های اخیر کانال سه هزار میلیارد تومانی را فتح کرده است. اکنون نیز دو روز پیاپی است که به کانال بالاتر صعود کرده است. باید منتظر ماند و دید آیا بازار می‌تواند این روند را به صورت پایدار حفظ کند یا دوباره به مسیر نزولی بازخواهد گشت.

روز گذشته شاخص کل بورس هفت هزار و ۶۷۱ پله بالا رفت تا با صعود ۵۳/۰ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۴۵۰ هزار و ۴۵ واحدی قرار گیرد. شاخص هم‌وزن نیز همزمان توانست رشد دو هزار و ۷۷ واحدی را تجربه کند و صعود ۵۱/۰ درصدی را ثبت کرد. در همین حال شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب معادل ۴۶/۰ درصد، ۷۲/۰ درصد و ۳۲/۰ درصد بالا رفتند. در این روز نمادهای شپدیس، کچاد، شبندر، کگل، پارسان، شپنا و وغدیر بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل بورس داشتند. در همین حال خساپا، خودرو، شپنا، خگستر، شستا، شبندر و بورس پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. بورس در این روز معاملاتی به ارزش ۵ هزار و ۲۹۲ میلیارد تومان را ثبت کرد. در آن سوی بازار در فرابورس نیز شاخص کل ۶۹ واحد بالا رفت. در این بازار نمادهای آریا، شراز، زاگرس، شگویا، شاوان و بمپنا بیشترین تاثیر مثبت و نماد دماوند بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشت. در همین حال دی، فرابورس، کرمان،‌ مادیرا، فزر، ددانا و تلیسه پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. فرابورس در روز گذشته شاهد معاملاتی به ارزش ۵ هزار و ۲۴۶ میلیارد تومان بود که از این میزان هزار و ۱۶۹ میلیارد تومان به معاملات سهام اختصاص داشت.

سبقت دلاری‌ها از نمادهای ریالی

روز گذشته در حالی که نمادهای بانکی، خودرویی و حمل‌و‌نقل در مدار نزولی قرار داشتند، این نمادهای معدنی، نفتی و شیمیایی بودند که توانستند بازار را در مسیر سبز قرار دهند. در این روز اغلب نمادهای پالایشی و نفتی سبزپوش بودند اما در مقابل،‌ نمادهای خودرویی، بانکی و حمل‌و‌نقل که از گروه‌های خوش‌بین به توافق برجام به شمار می‌روند، نزول کردند. بر این اساس نمادهای «خساپا»، «وبملت»، «وتجارت»، «وبصادر» و «خودرو» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل داشته‌اند. روز گذشته بیشترین ارزش معاملات خرد به نمادهای پالایش و دارایکم اختصاص داشت. در همین حال نمادهای شپنا، شپدیس، کالا، طلا و بورس هم قرار داشتند. در همین حال نمادهای خودرویی خساپا، خودرو و خگستر در میان بیست نماد باارزش معاملات خرد بالا در روز گذشته قرار داشتند. بیشترین ارزش معاملات خرد در روز گذشته همچنین به گروه‌های صندوق‌های سهامی، خودرو و فرآورده‌های نفتی اختصاص داشت.

خروج حقیقی‌ها از نمادهای کوچک

طی سه روز معاملاتی از ابتدای شهریورماه تاکنون، بازار سرمایه تنها در یک روز شاهد ورود پول حقیقی معادل ۹۳ میلیارد تومان بوده و در دو روز دیگر خروج پول حقیقی را تجربه کرده است. بر این اساس در حالی که روز چهارشنبه تنها دو میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی رقم خورده بود اما روز گذشته شاهد خروج ۱۰۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بوده‌ایم. این ادامه روند خروج پول طی مرداد ماه است که اکنون در ماه جدید هم پیگیری شده است. گفتنی است روز گذشته حقیقی‌ها ۸۳ درصد از خریدها را انجام داده‌اند و در سمت فروش هم ۸۶ درصد فروش‌ها را برعهده داشته‌اند. نکته بااهمیت اینکه روز گذشته تمامی خروج پول حقیقی یعنی ۱۰۹ میلیارد تومان از نمادهایی با ارزش کمتر از ۴۰ هزار تومان صورت گرفته و نمادهای با ارزش بازار بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان شاهد ورود ۱ میلیارد تومان پول حقیقی بوده است. به هر روی اما در نهایت معامله‌گران خرد بازار چهار هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان داد و ستد انجام دادند تا برای دومین روز پیاپی ارزش معاملات خرد را در سطح بالاتری نسبت به هفته‌های گذشته نگاه دارند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 284754
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا