تاثیر احیای برجام بر توسعه صنعت سیمان/خلاصی از هزینه‌های تحریم

به گزارش جهان صنعت نیوز:   این در حالی است که انتظار می‌رود برجام موجب ایجاد ارتباط بین‌المللی، کاهش دخالت دولت در قیمت‌گذاری، دستیابی به تکنولوژی روز و توسعه صادرات شود. به طور خاص در مورد صنعت سیمان باید گفت که در حالی که این صنعت خاکستری در دنیا با قیمت تقریبا ۸۰ دلاری به دست مصرف‌کننده می‌رسد اما در ایران با مبلغی بسیار کمتر یعنی چیزی حدود ۱۶ دلار است، موضوعی که انتقاد برخی از فعالان این عرصه را در پی داشته است. به این ترتیب کارشناسان باور دارند برجام می‌تواند صنعت سیمان را از فشارهای بسیاری رها کرده و فرصتی برای توسعه اقتصاد باشد.

متاسفانه تحریم هزینه‌های زیادی را برای صنایع ایجاد کرده که صنعت سیمان هم از این حوزه مستثنی نبوده است. به طور مثال موانع باعث شد که از تکنولوژی‌ روز دنیا عقب بمانیم و این مهم روی کیفیت محصول تولیدی اثر بگذارد. به طور مثال در مورد سیمان باید گفت که تکنولوژی آنالایزر به تولید‌کنندگان این امکان را می‌داد به صورت آنلاین، کیفیت محصول تولیدیشان را کنترل کنند. در حالی که تجهیزات مورد نیاز برای این کار توسط شرکت‌های سیمانی با هر دشواری‌ای خریداری شده، اما به دلیل تحریم‌ها دسترسی به منابع رادیواکتیو صورت نگرفت و امکان استفاده از این تکنولوژی عملا از بین رفت.

اما یکی دیگر از پیامدهای تحریم‌ برای صنعت سیمان، صادرات کالای نیمه‌ساخته به جای محصول نهایی بوده است. آمار صادرات صنعت سیمان در مدت تحریم‌ها نشان می‌دهد همواره صادرات سیمان کاهشی بوده و در مقابل صادرات کلینکر افزایشی. این در حالی است که گفته می‌شود احیای برجام صنعت سیمان را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دشواری پرداخت‌های نقدی

در خصوص تاثیر احیای برجام بر صنعت سیمان، یک کارشناس صنعت سیمان بیان کرد: یقین دارم که احیای برجام روی کل اقتصاد ایران تاثیر مثبتی بر جای می‌گذارد و هزینه‌هایی که در مدت تحریم به اقتصاد تحمیل شده به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت. البته که نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه‌مدت به شرایط قبل از تحریم بازگردیم؛ اما در میان‌مدت احتمالا این تاثیر ایجاد خواهد شد.

محمدرضا احسانفر ادامه داد: اقتصاد از رنجی که در شرایط تحریم می‌برد، خلاصی خواهد یافت. صنعت سیمان هم خارج از کلیت اقتصاد نیست. تامین قطعات، ماشین‌آلات و همین‌طور بخش‌هایی از مواد اولیه مورد استفاده در صنعت سیمان، تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت. از آنجا که در حال حاضر بسیاری از قطعات و ماشین‌آلات به طور مستقیم خریداری می‌شود و امکان حواله وجه به طور مستقیم و گشایش اعتبار از طریق سیستم بانکی LC وجود ندارد، پرداخت‌ها باید به صورت نقدی صورت گیرد.

احسانفر تاکید کرد: با احیای برجام در این حوزه می‌توان صرفه‌جویی‌هایی در هزینه‌ها داشت و بالطبع موجب افزایش سود کارخانجات سیمانی شد. اگر دخالت‌های دولت در حوزه قیمت‌گذاری هم همزمان با احیای برجام و گشایش‌های بین‌المللی کاهش یابد، به طور حتم اتفاقات خوشایندی در صنعت سیمان رقم خواهد خورد. علاوه بر آنکه احیای برجام موجب کاهش هزینه‌های تامین قطعات ماشین‌آلات می‌شود، در حوزه تامین مواد اولیه و سایر حوزه‌هایی که صنعت سیمان برای حفظ بازار‌های خود باید در آنها اقدام به سرمایه‌گذاری و صرف هزینه کند نیز تاثیرگذار خواهد بود.

او با اشاره به بازارهای صادراتی نیز گفت: در بازار‌های صادراتی هم مشتریان معمولا ترجیح می‌دهند خرید‌های خود را از طریق LC انجام دهند تا ریسک کمتری متوجه معاملات باشد. حال آنکه در شرایط تحریمی از چنین امکانی هم برخوردار نبودیم و در صورت احیای برجام در بازار‌های صادراتی هم با فراغ‌بال بیشتری حضور خواهیم داشت.

بهره از تکنولوژی روز

این کارشناس سیمان افزود: علاوه بر این در شرایط تحریم از تکنولوژی‌های روز دنیا هم عقب مانده‌ایم. از جمله تکنولوژی «آنالایزر» که به تولید‌کنندگان این امکان را می‌دهد که به صورت آنلاین، کیفیت محصول تولیدی را کنترل کنند. با وجود آنکه تجهیزات مورد نیاز برای این کار توسط شرکت‌های سیمانی خریداری شده، اما به سبب تحریم‌ها دسترسی به منابع رادیواکتیو نداریم و عملا امکان استفاده از این تکنولوژی وجود ندارد.

احسانفر ضمن تاکید بر محدودیت‌ها و عوارض تحریم‌ها برای صنعت سیمان اظهار کرد: یکی از معایب تحریم‌ برای صنعت سیمان، صادرات کالای نیمه‌ساخته به جای محصول ساخته شده است. آمار صادرات صنعت سیمان در چند سال گذشته نشان می‌دهد در این سال‌ها همواره صادرات سیمان کاهش داشته و در مقابل صادرات کلینیر افزایش یافته است. این شرایط موجب شده سود صنعت سیمان به خارج از کشور منتقل شده و به عبارتی دیگر یارانه انرژی را صادر کرده‌ایم و این کار، خدمت به کشور نبوده است.

او با اشاره به اینکه این شرایط ناشی از سیاست‌های دولت در بازار داخل بوده است، ادامه داد: در نظر داشته باشید که قیمت سیمان ما قیمت واقعی نیست و قیمت‌های صادراتی هم از قیمت‌های داخلی تاثیر پذیرفته‌اند. سیمان در سایر کشور‌ها با قیمت تقریبا ۸۰ دلاری به دست مصرف‌کننده می‌رسد، حال آنکه سیمان در کشور ما حدود ۱۶ دلار قیمت دارد! امیدوارم با احیای برجام و ایجاد ارتباط مطلوب بین‌المللی و همچنین کاهش مداخله‌های دولت در قیمت‌گذاری سیمان داخلی، صنعت سیمان از فشار‌ها خلاصی یافته و فرصتی برای رشد داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 284769
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا