کشف اسناد فوق‌سری در عمارت ترامپ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در اطلاعیه ۳۲ صفحه‌ای که به بهانه محافظت از شهود و مقامات مجری قانون و یکپارچگی تحقیقات در حال انجام به شدت جرح و تعدیل شده است، جزئیات بیشتری از مخفی‌سازی سوابق دولتی، مدت‌ها پس از پایان دوره مسوولیت ترامپ، در املاک مارالاگو فاش شده است. این سند روشن می‌کند که چگونه نگهداری سوابق دولتی فوق‌سری، باوجود ماه‌ها درخواست مقامات آمریکایی، ترامپ را در معرض خطر قانونی جدیدی قرار داده است؛ درست زمانی که او زمینه را برای نامزدی احتمالی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ فراهم می‌کند.

اف‌بی‌آی در این سند تاکید کرده است: «دولت در حال انجام تحقیقات جنایی در مورد حذف و ذخیره‌سازی نامناسب اطلاعات طبقه‌بندی شده در فضاهای غیرمجاز و همچنین پنهان‌سازی یا حذف غیرقانونی سوابق دولتی توسط ترامپ است. اسنادی که قبلا علنی شده بود نشان می‌دهد که ماموران فدرال آمریکا در حال بررسی نقض احتمالی چندین قانون فدرال، از جمله قانونی که بر جمع‌آوری، انتقال یا از دست دادن اطلاعات دفاعی تحت قانون جاسوسی حاکم است، هستند. سایر قوانین مربوط به پنهان کردن، چندپاره کردن یا حذف سوابق و تخریب، تغییر یا جعل سوابق در تحقیقات فدرال است.

مقامات اف‌بی‌آی برای تفتیش منزل ترامپ در اوایل ماه جاری، ابتدا باید دادگستری آمریکا را مجاب می‌کردند که دست‌خالی از این تفتیش باز نخواهند گشت. آنها باید ادله خود را برای ورود و جست‌وجوی عمارت مارالاگوی ترامپ، در سندی تحت عنوان «سوگندنامه» به قاضی ارائه می‌کردند. از این رو، سوگندنامه اف‌بی‌آی حاوی اطلاعاتی حساس و مهم درباره روند تحقیقات جاری این سازمان است و به همین دلیل، تنها نسخه سانسورشده‌ای از آن منتشر شده است.

اف‌بی‌آی به قاضی بروس راینهارت گفت که احتمالا در تفتیش مارالاگو مدارکی مبنی بر ممانعت از پیشروی تحقیقات یافت خواهد شد. ماموران اف‌بی‌آی همچنین به دادگاه گفتند که ادله کافی در دست دارند که نشان می‌دهد اسناد مربوط به امنیت ملی آمریکا به شکل غیرقانونی به مکان‌هایی غیرمجاز در این استراحتگاه ترامپ منتقل شده‌اند.

کشف ۱۸۴ سند از ۱۵ جعبه

در این سوگندنامه آمده است که وقتی ماموران اف‌بی‌آی اسنادی را که دفتر ملی بایگانی آمریکا در ماه ژانویه از مارالاگو خارج کرده بود، بررسی کردند، ۱۸۴ سند منحصر‌به‌فرد یافتند که برچسب محرمانه داشت. در این سوگندنامه آمده است: ۶۷ سند دارای برچسب «طبقه‌بندی‌شده» و ۹۲ سند دارای برچسب «محرمانه» بوده و همچنین ۲۵ سند عنوان «فوق‌محرمانه» داشتند. نویسنده این سوگندنامه که یک مامور اف‌بی‌آی است، در این سند به دادگاه گفته است که چندین سند کشف‌شده از عمارت ترامپ دارای سطوح مختلفی از دسترسی امنیتی بودند و «من بر اساس تجربیات و آموزش‌هایم می‌دانم که اسنادی از این جنس، معمولا حاوی» اطلاعات دفاعی ملی هستند. همچنین در این اسناد دست‌نوشته‌هایی از این رییس‌جمهوری سابق آمریکا پیدا شد.

باز شدن پای وزارت دادگستری آمریکا به ماجرا

سوگندنامه اف‌بی‌آی دیدگاه جدیدی درباره آغاز این تحقیقات می‌دهد. این تحقیقات با یک «ارجاع جنایی» به وزارت دادگستری در ۹ فوریه توسط دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا آغاز شد. این دفتر به وزارت دادگستری گفت که جعبه‌هایی که در ماه ژانویه از خانه ترامپ خارج شده حاوی «روزنامه، مجله، اخبار، مقالات، تصاویر، برگه‌های چاپی گوناگون، یادداشت‌ها، مکاتبات رییس‌جمهوری، سوابق ریاست‌جمهوری و پساریاست‌جمهوری و همچنین سوابق محرمانه زیادی هستند.»

در آن زمان مقامات بایگانی ملی آمریکا به شدت ابراز نگرانی کردند که شاید «سوابق فوق محرمانه با دیگر سوابق آمیخته شده» و به‌خوبی شناسایی نشده باشند. پس از دستیابی به این اطلاعات، وزارت دادگستری و ماموران اف‌بی‌آی تحقیقاتی را در این باره آغاز کردند که به احضاریه ماه ژوئن برای اسناد محرمانه و نهایتا تفتیش مارالاگو در ماه میلادی جاری شد.

مدارک ممانعت ترامپ از پیشروی تحقیقات فعلا محرمانه است

یکی از بخش‌های سانسورنشده این سوگندنامه نشان می‌دهد که اف‌بی‌آی ادله کافی داشت تا باور داشته باشد که اسناد دفاعی محرمانه و سوابق ریاست‌جمهوری در مارالاگو مخفی شده است. بیشتر قسمت‌های این فصل از سوگندنامه سانسور شده، اما یک زیرتیتر که سانسور نشده، با دو بند کیفری ذکر شده در ابتدای سوگندنامه تطابق دارد.

اما در سوگندنامه هیچ‌ اشاره‌ای به سومین اتهام ترامپ، یعنی اخلال در روند تحقیقات که در مجوز تفتیش آمده، ذکر نشده است. قطعا اف‌بی‌آی باید برای دادگاه توضیح می‌داده که چرا تفتیش عمارت ترامپ، ممکن است این اتهام را اثبات کند، پس وقتی خبری از ادله اف‌بی‌آی برای مجاب کردن قاضی در این نسخه منتشرشده از سوگندنامه نیست، می‌توان فهمید که این بخش از اف‌بی‌آی تا چه حد نسبت به جنبه‌های تحقیقاتش حساس است. این سوگندنامه در اشاره به اسنادی که در ماه ژانویه از عمارت ترامپ خارج شده، از حروف اختصاری استفاده کرده است. این ملغمه حروف انگلیسی که در سوگندنامه آمده، احتمالا اکثر مردم عادی آمریکا را گیج می‌کند، اما متخصصان امنیت ملی می‌گویند که این نشانه‌های اختصاری نشان‌دهنده مقیاس عظیم نشت اطلاعاتی است.

واکنش تند ترامپ

دونالد ترامپ به انتشار مدارکی مربوط به تفتیش عمارتش در ایالت فلوریدا واکنشی تند نشان داد و بار دیگر به قاضی صادرکننده مجوز تفتیش عمارتش تاخت. ترامپ در شبکه اجتماعی خود مدعی شد که در این سوگندنامه هیچ اشاره‌ای به اسناد «هسته‌ای» نشده است. این در حالی است که پیش‌تر گزارش شده بود که برخی از اسناد خارج شده از عمارت ترامپ، حاوی اسناد هسته‌ای بوده‌اند. او در تروث سوشال نوشت: «سوگندنامه به شدت سانسور شده! هیچ اشاره‌ای به عبارت «هسته‌ای» که یک حیله روابط عمومی از سوی اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری است، نشده. به همکاری‌های نزدیک ما در خصوص بازگرداندن این اسناد هم اشاره‌ای نشده است؛ بیش از حد به آنها دادیم!»

او همچنین درباره قاضی بروس راینهارت که مجوز تفتیش مارالاگو را صادر کرد، نوشت: «او هرگز نباید اجازه ورود به منزل من را می‌داد. راینهارت دو ماه پیش به دلیل خصومت و نفرت از رییس‌جمهوری مورد علاقه شما، یعنی من، خود را از یکی از پرونده‌های من کنار گذاشت. چه چیزی تغییر کرد؟ چرا از این پرونده هم کنار نکشیده است؟ حتما اوباما حالا خیلی به او افتخار می‌کند!»

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 284775
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا