تب گوجه‌ای یا آنفلوآنزای گوجه‌ای

دکتر فرخنده بهاران *

 
پروفسور آنتونی فائوچی می‌گوید: باید آنقدر بار ویروسی ناشی از کرونا را کاهش بدهیم که یک اختلال اجتماعی محسوب نشود. بنابراین نمی‌توانیم آن را از بین ببریم یا ریشه‌کن کنیم ولی می‌توانیم آن را به حدی کاهش دهیم که زندگی به حالت نرمال برگردد ولی هنوز به مرحله‌ای نرسیدیم که بگوییم زندگی کردن با کرونا مشکلی ندارد. باید ایمنی کلی در سراسر دنیا ایجاد شود.

پس از کووید، اصطلاحات جدیدی از بیماری‌های نوپدید را می‌شنویم، یکی از آنها تب گوجه‌ای یا آنفلوآنزای گوجه‌ای است. یک عفونت ویروسی است که تهدیدکننده حیات محسوب نمی‌شود و یک بیماری بسیار شایع در کودکان است. جدیدا این بیماری عفونی و تب‌زا از مناطق کرالا، تامیل نادو، ‌هاریانا و اودیشا هندوستان گزارش شده است. روز سه‌شنبه اول شهریور وزارت بهداشت هندوستان نیز دستورالعمل‌هایی را در مورد این بیماری منتشر کرد. در این بیماری، بثورات گرد، مانند گوجه‌فرنگی روی بدن ایجاد می‌شود. تب و درد مفاصل مختلف وجود دارد و اسهال نیز رخ می‌دهد. سایر علائم عبارتند از: کم‌آبی بدن، حالت تهوع، استفراغ و خستگی. آنفلوآنزای گوجه‌فرنگی معمولا به نام HFMD به معنای بیماری (‌دهان، دست و پا) نامیده می‌شود. عامل این بیماری نوعی انتروویروس است که اساسا از طریق گوارشی و همین‌طور تنفسی منتقل می‌شود. تصور می‌شود که آنفلوآنزای گوجه‌فرنگی توسط ویروس کوکساکی
۶-A و ۱۶-A ایجاد می‌شود.
بسیاری از انواع عفونت‌های ویروسی در کودکان رخ می‌دهد. همه نمونه‌ها را نمی‌توان در آزمایشگاه آزمایش کرد، زیرا نیازی هم نیست. اما در چند سال گذشته، با توجه به تاثیر بیماری همه‌گیر، تعداد آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه‌های ویروس‌شناسی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و سطح نظارت و آزمایش بسیار بالا رفته است. البته بیماری HFMD به راحتی با علائم تشخیص داده می‌شود. عفونت با این ویروس می‌تواند باعث ایجاد برخی علائم عصبی شود. انسفالیت (عفونت مغزی) نیز ممکن است رخ بدهد. در ۹/۹۹% موارد، بیماری‌ خود‌به‌خود برطرف می‌شود و در برخی موارد باعث مشکلات سیستم عصبی می‌شود. بثورات گوجه‌فرنگی روی زبان، لثه‌ها، داخل گونه‌ها، کف دست و کف پا ایجاد می‌شود. بسیاری از افراد آن را نیز زیر ناخن‌ها دارند.
آیا ممکن است آنفلوآنزای گوجه‌فرنگی را با آبله میمون اشتباه گرفت؟
بثورات آبله میمون عمیق‌تر است، گسترش بثورات، روی بدن نیز متفاوت است. مانند آبله میمون، درمان خاصی برای آنفلوآنزای گوجه‌فرنگی وجود ندارد. داروها براساس علائم، تجویز می‌شوند. براساس دستورالعمل‌ها، بیماران مبتلا باید ۷-۵ روز ایزوله شوند. باید به دیگران آموزش داد که کودک مبتلا به این بیماری را در آغوش نگیرند و لمس نکنند. نظافت باید حفظ شود. باید مراقب بود که کودکان انگشتان خود را نمکند، مکیدن انگشتان ممنوع است! افراد سالمند و افراد دچار ضعف ایمنی هم، ممکن است در معرض خطر ابتلا به تب گوجه‌فرنگی باشند.
تاکنون هیچ واکسن و یادآوری اختصاصی برای این بیماری تولید نشده است و کودکان مبتلا برای کاهش تب باید از استامینوفن استفاده کنند و مایعات زیاد بنوشند. برخی از محققان معتقدند این تب ناشی از تحریکات غیراختصاصی سیستم ایمنی بیماران در اثر ابتلا به تب دانگ یا Chikungunya است. تا مشخص شدن نتایج این فرضیه باید منتظر انتشار اطلاعات علمی جدید بود.
* متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 286362
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا