مسوولیت خطیر وزیر کار آینده

به گزارش جهان صنعت نیوز:  لازم به ذکر است زاهدی‌وفا از خرداد ماه سال جاری و در پی استعفای حجت عبدالملکی عهده‌دار سرپرستی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و هر چند که دولت تاکنون هم در معرفی وزیر پیشنهادی دچار تاخیر شده، اما به گفته کارشناسان به احتمال زیاد از نمایندگان رای اعتماد خواهد گرفت. زاهدی‌وفای ۵۹ ساله از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق است که گفته می‌شود مدرک دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه اتاوا در کانادا دریافت کرده است. وی همچنین در طول سال‌های گذشته عضویت در هیات‌مدیره شستا، رییس هیات‌مدیره هلدینگ صنایع نوین، رییس هیات‌مدیره رایتل و عضو شورای عالی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت را در کارنامه خود دارد. از دیگر سوابق مدیریتی او می‌توان به معاونت وزارت اقتصاد در دولت اول احمدی‌نژاد، نماینده وزارت اقتصاد در شوراها و کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی تحقیقات و فناوری، شورای اقتصاد، کمیسیون اقتصادی دولت، شورای پول و اعتبار و شورای عالی انرژی اشاره کرد.

دو چالش مهم زاهدی‌وفا

به گفته کارشناسان زاهدی‌وفا در صورت تایید و رای اعتماد نمایندگان مجلس با دو چالش مهم روبه‌رو است. نخست اینکه وی میراث وزیر قبلی و چالش‌های انباشت‌شده سال‌های قبل را بر دوش خواهد داشت و دومین موضوع این است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واسطه گستردگی و اهمیتش تقریبا با تمامی آحاد جامعه مواجه بوده و هرگونه سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در آن می‌تواند بر سرنوشت اقتصادی و اجتماعی میلیون‌ها نفر تاثیر مستقیم و حتی غیرمستقیم داشته باشد. در واقع این وزارتخانه از آنجا که عهده‌دار کار، روابط کار و نیز بخش رفاهی کشور بوده و بیشترین بودجه دولت را به خود اختصاص می‌دهد به واسطه زیر‌مجموعه‌های گسترده که برخی از آنها قطب‌های اقتصادی و اجتماعی کشور محسوب می‌شوند هم از جایگاه نهادی قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و هم در معرض اعمال سلیقه‌های گروهی و جناحی قرار دارد.

میراث‌دار عبدالملکی

در همین رابطه، علی ظفرزاده عضو سابق هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» در مورد اهمیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مسوولیت مهم وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی این وزارتخانه، توضیح می‌دهد: پیش از این در مصاحبه‌های مختلف به اهمیت و نقش مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جنبه‌های گوناکون اشاره و تاکید کرده‌ام، انتخاب اشتباه وزیر قبلی که تجربه، دانش و تخصص لازم را برای مدیریت این وزارتخانه مهم نداشت، چه تبعات و هزینه‌هایی برای کشور ایجاد کرد. در واقع میراث آقای عبدالملکی برای وزارت کار، توام با چالش مالی است که نمونه آن را می‌توان در مصوبه جنجالی دستمزدها مشاهده کرد؛ امری که هنوز هم دولت با مشکلات و چالش‌های آن درگیر است.

چنین مساله‌ای نشان می‌دهد که متاسفانه مسوولان دولت شناخت لازم را برای معرفی و انتخاب وزیر کار نداشتند. با این حال امیدوارم مسوولان دولت از تجربه گذشته درس گرفته و وزیر پیشنهادی فعلی با شناخت کامل از وزارتخانه و سازمان‌های زیر‌مجموعه آن پا به عرصه چنین مسوولیت خطیری بگذارد.

فرصت آزمون و خطا نیست

ظفرزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه اگر زاهدی‌وفا از مجلس رای اعتماد بگیرد که احتمالش هم زیاد است، می‌افزاید: به شخصه شناخت کافی از توانایی فنی و مدیریتی ایشان ندارم، ولی هر شخصی که سکان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در دست بگیرد بار مسوولیتی به دوشش است که اگر خدای نخواسته توان تصمیم‌گیری درستی نداشته باشد، چالش‌ها و مشکلات بیشتری را از جنبه‌های مختلف بر کشور تحمیل خواهد کرد. به عنوان مثال اگر همین سازمان تامین اجتماعی دچار مشکل شود، هیچ دولتی قادر به مهار و مدیریت آن نیست. این سازمان در سال ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه دارد و قطعا مسائل و مشکلات آن نیز به همین نسبت بزرگ و وسیع خواهد بود. در واقع سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بسیار مهم، حرفه‌ای، تخصصی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی است که تنها یک بخش از حیطه کار و مسوولیت وزیر آینده را در بر می‌گیرد. علاوه بر این مجموعه‌های دیگری مانند صندوق‌های بازنشستگی، سازمان فنی و حرفه‌ای و شرکت‌های بزرگ اقتصادی مانند شستا و زیر‌مجموعه‌های آن نیز در زمره مسوولیت‌های وزیر کار قرار دارند. بنابراین با چنین مجموعه‌ای نمی‌توان با آزمون و خطا رفتار کرده و آن را به چشم یک حیاط خلوت دید. زیرا اگر قرار باشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به یک حیاط‌خلوت برای گروه‌ها و جناح‌های سیاسی تبدیل شود، بسیار خطرناک بوده و تبعات سنگینی برای کشور و دولت به همراه خواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 286562
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا