نقش اساسی احمدزاده‌هروی در اکتشاف و توسعه معادن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  احمدزاده‌هروی علاوه بر فعالیت در خارج از دانشگاه، در سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۹ به عنوان دستیار گروه مهندسی معدن دانشکده فنی و از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۵ به عنوان استادیار دانشکده و از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۰ نیز به عنوان دانشیار گروه مهندسی معدن فعالیت کرد. همچنین طی دهه‌های ۵۰ و ۶۰ نیز به عنوان مدیر گروه آموزشی مهندسی معدن دانشکده و عضو هیات علمی گروه مهندسی معدن مشغول به فعالیت بود.
برگی از خاطرات
در بخشی از خاطرات ایشان که سال ۱۳۹۶ از زبان ایشان در مراسمی در سازمان ایمیدرو بیان شده، می‌خوانیم: پلایای معدنی در خور و بیابانک پیش از احداث کارخانه، یک روستا با جمعیت کم بود. برای بررسی چگونگی فرآوری مواد معدنی از شورابه‌های پتاس خور و بیابانک، اقدام کردم و پس از سفرهای متعدد سرانجام توانستم راهکارهای فرآوری آن را به دست آورم. در حالی که کسی انجام هزینه برای اکتشاف در این منطقه را قبول نداشت، من کار را شروع کردم و با تلاش فراوان، زیرسازی‌های مورد نیاز ساخت کارخانه را با کمک شهردار انجام دادم و در نهایت کارخانه احداث شد. اغلب نیروی انسانی مورد نیاز کارخانه نیز از افراد بومی انتخاب شد. این کارخانه اکنون تولید مستمر دارد.
زندگینامه
نخستین وزیر صنایع و معادن در سال ۱۳۱۲ در شهر هرات افغانستان که پدر و مادرش در آنجا مسافر بودند به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در مشهد گذراند و برای ادامه تحصیل به تهران آمد.
در امتحان ورودی دانشکده فنی و علوم دانشگاه تهران شرکت کرد و در هر دو دانشکده قبول شد اما درس را در دانشکده فنی ادامه داد. پس از اتمام سال اول تحصیلی، باید انتخاب رشته می‌کرد و به همین سبب رشته معدن را انتخاب کرد. فوق لیسانس مهندسی معدن را نیز در همین دانشکده گذراند. در آلمان به سختی فوق لیسانس را می‌پذیرفتند اما با این حال برای تحصیل دکتری پذیرفته شد و طی ۵/۲ سال، دکترای زمین‌شناسی را از دانشگاه فنی کلاوستال گرفت. در طول تحصیل در آلمان، ۸ ماه در سازمان زمین‌شناسی آلمان کار کرد. همچنین در شرکت سهامی فلزات یزد، مسوول فنی بود و چون حقوقش را به دلار می‌گرفت، توانست هزینه‌های زندگی را تامین کند. احمدزاده‌هروی درباره نحوه ورود به کار حین و پس از اتمام تحصیل اعلام کرده بود: هنگام تحصیل در دانشکده فنی، حدود ۳ سال در وزارت صنایع به عنوان کارمند کار کردم. پس از بازگشت از آلمان، در دانشگاه تهران به تدریس رشته معدن مشغول شدم. در ابتدا چون دستیار بودم هر کاری اعم از فعالیت در آزمایشگاه سنگ‌شناسی، کانی‌شناسی و… را می‌گفتند انجام می‌دادم. از سال ۴۱ تا سال ۸۱ در دانشگاه تهران تدریس کردم که مراحل استادیاری و دانشیاری را طی کرده و بازنشسته شدم.
وزارت و سفارت
در بخشی دیگر از صحبت‌های او می‌خوانیم: طی سال‌های ۵۷ تا ۵۹ به عنوان وزیر صنایع در دولت موقت مهدی بازرگان بودم. همچنین به عنوان مشاور وزیر و سرپرست شرکت ملی فولاد ایران فعالیت می‌کردم. در دوره وزارت آقای دکتر ولایتی نیز،‌ ایشان پیشنهاد داد هر کجا که خواستید (به عنوان سفیر) انتخاب کنید. در آن دوره ۴ سال سفیر ایران در یوگسلاوی بودم. پس از بازنشستگی، کار دولتی را رها نکردم و چون در کار اکتشاف تخصص داشتم، هر ساله از سوی دولت مصوب می‌شد که به کارم ادامه دهم. از جمله آن‌ها، فعالیت در طرح پتاس خور و بیابانک بود.
پیام تسلیت رییس سازمان زمین‌شناسی
در همین راستا علیرضا شهیدی رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در پیام تسلیتى اعلام کرد: همه از اوییم و به سوی او می‌رویم‌‌. نام دکتر احمدزاده‌هروی با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور عجین شده است. خدمات این مرد بزرگ در لابه‌لای صفحات تاریخ این سازمان می‌درخشد و میراث بزرگ‌او نسل به نسل به یادگار رسیده است. من و تمامی همکارانم در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، یادش را در قلوب و نامش را در تاریخ این سازمان روشن می‌داریم؛ بر مشیت الهی گردن نهاده و برای بازماندگان ایشان، صبر جمیل طلب می‌کنیم.
پیام تسلیت مرکز ارتباطات وزارت صمت
همچنین مرکز ارتباطات وزارت صمت در پیام تسلیتی اعلام کرد: خبر درگذشت محمود احمدزاده‌هروی موجب تاسف بسیار شد. وی که در نخستین سال‌های پیروزی انقلاب در کسوت نخستین وزیر صنایع و معادن در دولت موقت خدمت کرد، خدمات شایان ‌و ارزنده‌ای در تاریخ این کشور به ثبت رسانده و همواره در مسوولیت‌های اجرایی و سیاسی در کسوت سفیر ایران و ریاست سازمان زمین‌شناسی منشاء خیر و برکت بود. بدین منظور از درگاه حضرت حق برای آن خدمتگزار پرتلاش کشور و نظام مقدس ایران رحمت واسعه الهی و برای خانواده داغدار و دوستان و همکاران آن مرحوم صبر مسالت می‌کنیم.
همچنین مهدی کرباسیان رییس سابق هیات عامل ایمیدرو در این خصوص به «جهان‌صنعت» گفت: مرحوم دکتر احمدزاده اولین وزیر معادن و فلزات دولت جمهوری اسلامی ایران بود که در بنیانگذاری پروژه مهم پتاس خور موثر بود و در اکتشاف و توسعه معادن دیگر کشور نیز نقش اساسی داشت. در سال ۱۳۹۶ افتخار ما در ایمیدرو تقدیر از ایشان با عنوان پیشکسوت معدن بود. خداوند روح این مرد بزرگ عاشق ایران را شاد کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 286589
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا