عملیات انتحاری ناسا با فضاپیمای ۳۳۰ میلیون دلاری!

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ناسا در چند هفته آینده به عمد فضاپیمای «دارت روبات» را به یک سیارک می‌کوبد. این فضاپیمای نیم‌تنی هنگام برخورد با سیارک سرعتی معادل ۶ کیلومتر بر ثانیه خواهد داشت.

هدف این عملیات انتحاری علمی خیلی ساده است. مهندسان می‌خواهند شیوه منحرف کردن سیارک‌ها را یاد بگیرند تا اگر روزی سیارک به سمت زمین آمد قادر باشند از برخورد جلوگیری کنند.

بررسی نتایج برخورد دارت روبات با این سیارک داده‌های مهمی فراهم خواهد کرد و نشان می‌دهد که فرضیه منحرف کردن سیارک چقدر کارآمد است.

آلن فیتزسیمونز اخترشناس دانشگاه بلفاست در این باره می‌گوید: «می‌دانیم که سیارک‌ها در گذشته به زمین برخورد کرده‌اند. این برخوردها در آینده نیز رخ خواهند داد. ما می‌خواهیم جلوی برخوردهای مرگبار را بگیریم. مشکل این است که تا کنون فناوری موجود برای این کار را آزمایش نکرده‌ایم. هدف این آزمایش همین است.»

سیارکی که برای این آزمایش انتخاب شده است، ۱۶۰ متر قطر دارد و هر ۱۲ ساعت دور سیارکی بزرگتر می‌گردد. به بیان دیگر این سیارک، قمر سیارکی دیگر است.

فضاپیمای دارت روبات حامل فضاپیمای کوچکی به ابعاد یک کیف دستی است که ۲ دوربین دارد و پیش از برخورد از آن جدا می‌شود و تصاویر برخورد را به مرکز کنترل ناسا ارسال خواهد کرد.

اخبار برگزیدهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 286786
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا