تصویر تیره شبکه ملی اطلاعات

به گزارش جهان صنعت نیوز: فضای مجازی امروزه نقش پررنگی در زندگی روزمره افراد پیدا کرده و خیلی از مردم کسب‌وکار دیجیتالی را به عنوان شغل خود برگزیده‌اند و بر این اساس اقتصاد دیجیتالی را فعال کردنه‌اد؛ همه ما یا مشتری این فضا هستیم یا فردی از خانواده ما ارائه‌دهنده خدمات در این فضاست. ارتباطات در عصر جدید یکی از حقوق اساسی انسان‌ها و جزو حقوق عمومی مردم محسوب می‌شود بنابراین ارتباطات دیگر امتیاز نیست و تبدیل به حق شده و باید عدالت در این حوزه را رقم بزنیم.

در همین رابطه عیسی زارع‌پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در هفته دولت در دیدار با فعالان بخش خصوصی گزارشی از آخرین اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات ارائه کرد. بر این اساس ظرف ۱۰ ماه گذشته، بیش از ۲۰۰۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و در هفته دولت هم نزدیک به ۴۰۰ روستای جدید متصل شدند و همانطور که وعده داده شده قرار است تا پایان شهریور ماه سال آینده همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

فراهم کردن زیرساخت ارتباطی در کشور، یکی از اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم اعلام شده است؛ اقدامی که البته از دولت گذشته آغاز شده بود. عیسی زارع‌پور چندی پیش نیز با انتشار تصویری در صفحه اینستاگرام خود بیان کرد که از ابتدای امسال تا ۲۲ فروردین ماه علی رغم تعطیلی فضای عمومی کشور، ۳۶ روستا در ۱۱ استان، از شمال غربی تا جنوب شرقی ایران به شبکه ملی اطلاعات پیوستند، به این واسطه، در مجموع ۳۹۱۹ خانوار با حدود ۱۴ هزار نفر جمعیت از ارتباطات پایدار و پرسرعت برخوردار شده‌اند.

با این حال ۴۵۰۰ روستای کشور نیز هیچ نوع دسترسی ندارند و حتی از شبکه برق و جاده هم برخوردار نیستند؛ در بودجه پیشنهادی سال جاری این موضوع مطرح شده که وزارت نیرو اولویت را برای برق‌رسانی به این روستاها بگذارد و دسترسی ویژه برای آنتن‌های BTS فراهم شود. بنابراین زارع‌پور در اینستاگرام خود ویدئویی قرار داد که از اتصال ۱۹۰۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم خبر داد. بر این اساس در ابتدای دولت ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل بودند و اکنون ۸۸ درصد روستاها متصل هستند و تا پایان سال، این را به ۹۵ درصد خواهیم رساند و تا هفته دولت سال بعد، کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد. طبق این گزارش از ابتدای خرداد تا انتهای مرداد سال جاری، ۳۵۸ روستای جدید در اقصی نقاط ایران که عموما دارای مسیر صعب‌العبور و فاقد زیرساخت مناسب هستند، به شبکه ملی اطلاعات پیوستند که در مجموع آنها ۳۴ هزار و ۲۹۲ خانوار با حدود ۱۱۷ هزار نفر جمعیت از ارتباطات پایدار و پرسرعت برخوردار شده‌اند.

توسعه ICT روستایی طرح جدیدی نیست

مشاور پیشین شبکه ملی اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت این پروژه به «جهان صنعت» گفت: توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد دسترسی عموم در کشور به ذات اتفاق بسیار خوبی است، اما اگر نگاه صرفا شبکه ملی اطلاعات است. یعنی اگر قرار است به شکل پایلوت روستاییان مورد بررسی و زیر بار شبکه ملی اطلاعات قرار بگیرند که بعدا توسعه آن برای کل کشور اتفاق بیفتد، به نظر می‌رسد که می‌تواند مورد انتقاد قرار بگیرد.

کیوان نقره‌کار در ادامه خاطرنشان کرد: البته در کل ارائه خدمات فناورانه به هر شکلی که مناطق روستایی تا به حال دسترسی به اینترنت نداشته‌اند، ناقص و یا خوب نبوده، جای تقدیر دارد. به طور کلی، کلیات این ماجرا به این شکل است و باید منتظر باشیم که وزارت ارتباطات چگونه این وعده را عملی می‌کند. این کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه گفت: همچنین طرح توسعه ICT روستایی طرح جدیدی نیست و سال‌هاست که وزارت ارتباطات از زمانی که خدمات خود را برای روستاییان ارائه می‌کرده، مورد بررسی قرار داده و در گذشته هم شاهد فناوری اطلاعات در روستاها بودیم.

جلب اعتماد مردم مهم‌ترین مساله است

همچنین دکتر علی‌اصغر کیا رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص چالش‌های‌ پیش‌روی پروژه شبکه ملی اطلاعات به «جهان‌صنعت» گفت: این وعده جز ضرورت‌های وزارت ارتباطات بوده و در دولت‌های قبل هم پیش‌بینی شده تا این کار انجام شود. اینکه تا چه اندازه این پروژه محقق شود به شرایط بستگی دارد. دولت هم از گذشته در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و اینکه تا چه حد این وعده محقق می‌شود برمی‌گردد به میزان بودجه و امکانات، شرایط فنی و مسائل ساختاری و از همه مهم‌تر آموزش است که چقدر افراد آموزش دیده‌اند تا بتوانند از این سیستم استفاده کنند. همچنین در این پروژه هم بحث زیرساختی و هم اقتصادی آن برای دولت بسیار حائز اهمیت است و اگر بتواند موانع پیش‌رو را حل کند قطعا می‌تواند این وعده را عملی کند.

استاد ارتباطات دانشگاه طباطبائی در ادامه گفت: مهم‌ترین مساله این حوزه اعتماد مردم است. این پروژه باید در مسیری قرار بگیرد که اعتماد کاربران، تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را جلب کند. اینکه این افراد بدانند با راه‌اندازی این سرویس، کسب‌وکارشان مشکلی پیدا نمی‌کند و سرعت کاهش نمی‌یابد، سعی می‌کنند تمام فعالیت‌هایی را که در بستر اینترنت انجام می‌دهند با استفاده از شبکه ملی اطلاعات محقق شود.

علی‌اصغر کیا در ادامه خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم که بحث شبکه ملی اطلاعات جزو ضرورت‌هایی است که از سال‌های قبل دولت به دنبال آن بوده ولی موانعی وجود داشته که سرعت این پروژه را کاهش داده است. اگر کارایی شبکه ملی اطلاعات حفظ شود و کیفیت بالایی داشته باشد قطعا مردم اعتماد پیدا می‌کنند. این مشکلات در نهایت باید حل شود و اگر عملکرد آن به خوبی اجرا شود، قطعا می‌توانیم در این پروژه موفق باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 286880
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا