احیای پادگان «۰۷» خرم‌آباد

به گزارش جهان صنعت نیوز: این پادگان که از دوران پهلوی اول باقی مانده یادگار تاریخ معاصر ایران و شهر خرم‌آباد است که باتوجه به وسعت بالا و آثار ثبت شده در آن، نیازمند تغییر کاربری برای حفظ و ادامه حیات است.

سودای ساخت و ساز و ایجاد پاساژ و مراکز تجاری از یک سو و قرارداد ارتش با یک پیمانکار برای واگذاری زمین‌های پادگان از سوی دیگر وضعیت پادگان ۰۷ را بحرانی کرده و خطر تخریب این اثر تاریخی را افزایش داده است.

اگرچه پیش از این صحبت‌های مطرح‌شده برای حفظ پادگان در حد حرف باقی مانده بود اما در یک ماه اخیر با انتصاب مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان لرستان بار دیگر امیدها برای احیای این پادگان تاریخی زنده شده است.

امید به احیای پادگان تاریخی

آن‌طور که یکی از فعالان حوزه میراث فرهنگی به “جهان‌صنعت” گفته است بهترین اتفاقی که در حوزه میراث فرهنگی افتاده شاید همین انتصاب مدیر جدید میراث فرهنگی استان لرستان باشد که امیدها را برای احیای پادگان۰۷ خرم‌آباد زنده کرده است.

«عطا حسن‌پور» مدیرکل جدید میراث فرهنگی لرستان در مصاحبه‌ای با “جهان‌صنعت” در مورد اهمیت پادگان ۰۷ صحبت‌هایی را مطرح کرده که مشخص می‌کند به خوبی به ارزش و اهمیت این اثر تاریخی واقف است.

وی در خصوص اهمیت پادگان ۰۷ خرم‌آباد به “جهان‌صنعت” گفت: در خصوص اهمیت پادگان ۰۷ خرم‌آباد همین بس که مطالبه مردم خرم‌آباد و شاید(تمام) استان لرستان است و این موضوع نشان‌دهنده اهمیتِ جایگاه اجتماعی پادگان تاریخی خرم‌آباد است.

حسن‌پور ادامه داد: به لحاظ جایگاه فرهنگی نیز این پادگان اهمیت دارد چراکه یازده بنای ۸۰ تا ۹۰ساله در مجموعه این پادگان قرار دارند که متاسفانه می‌توان گفت بی‌صاحب مانده‌اند. در واقع میراث فرهنگی استان لرستان به وظیفه ذاتی خود که نگهداری از این بناها بوده عمل نکرده است.

وی افزود: در گذشته ۱۳ بنای تاریخی در پادگان ۰۷ وجود داشته که دو بنا خراب شده و مابقی بناها سر پا هستند. توجه داشته باشید که نه تنها بناها بلکه محوطه پادگان هم در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

پادگان۰۷ از ثبت تا واگذاری به پیمانکار

پادگان تاریخی ۰۷ خرم‌آباد در این سال‌ها فراز‌و‌نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است.

دکتر عبدالرضا مهاجری‌نژاد مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان که از نزدیک با مسائل مربوط به این پادگان تاریخی درگیر بوده در خصوص وضعیت ملکیت آن به «جهان‌صنعت» گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم ارتش برای پرداخت بدهی به یک پیمانکار، پادگان۰۷ را در اختیار آن گذاشته است.

وی افزود: زمانی که من مدیر میراث فرهنگی لرستان بودم پادگان۰۷ خرم‌آباد را ثبت کردم. آن موقع هم استاندار وقت درخواست ساخت و ساز در پادگان را داشتند که به آنها اعلام کردیم ساخت و ساز باید براساس قوانین موجود صورت گیرد. قانون می‌گوید برای تبدیل و خروج پادگان‌ها به خارج از شهر ۴۰درصد فضای موجود باید به فضای فرهنگی اختصاص یابد. صحبت‌ها در این خصوص (در آن زمان) با چالش‌هایی همراه شد و در نهایت به آنها پیشنهاد دادیم حداقل ۱۰درصد را به فضای فرهنگی اختصاص داده و مابقی را براساس ضوابط عمومی و اختصاصی بسازند. ضوابط عمومی مربوط به بحث تراکم‌های شهرداری است و ضوابط اختصاصی را نیز وزارت میراث فرهنگی در نظر گرفته و اعلام می‌کند که نما و بنای ساخته شده باید به چه شکلی باشد. پیشنهاد ما براین مبنا بود که بناهای تاریخی پادگان ثبت و حفظ شوند.

این باستان‌شناس افزود: توجه داشته باشید که زمین‌های بالای ۱۰هکتار در داخل شهرها در حوزه وزارت مسکن و شهرسازی قرار می‌گیرند که مسوولان مربوطه به این موضوع توجه نکردند و ما هم در میراث فرهنگی اجازه مربوطه را صادر نکردیم. باتوجه به شرایط آن زمان از بناهای داخل پادگان عکاسی و مستندسازی کرده و بنا را ثبت کردیم. با این وجود متاسفانه پس از ثبت نیز همان رویه قبلی را از یک کانال دیگر در پیش گرفته‌اند.

پیشنهادهای متعدد برای تغییر کاربری

پیشنهادات متعدد و جالب توجهی در ماه‌های اخیر برای تغییر کاربری پادگان۰۷ مطرح شده است که اجرای هر یک از آنها در صورت برنامه‌ریزی دقیق و به کارگیری توسط مدیران عملگرا می‌تواند دستاوردهای قابل‌توجهی برای شهر خرم‌آباد و استان لرستان به همراه داشته باشد.

حسن‌پور مدیرکل میراث فرهنگی لرستان در پاسخ به این پرسش که پیشنهادش برای تغییر کاربری پادگان۰۷ چیست به “جهان‌صنعت” گفت: کاربری که می‌توان برای این محوطه ۱۵ هکتاری تعریف کرد کاربری به عنوان یک مجموعه بزرگ فرهنگی، هنری و اجتماعی است. می‌توان در خصوص آن بحث گردشگری را فعال کرد و در آن بازارچه صنایع‌دستی و فرهنگسرا، سینمای روباز، فضای سبز و مواردی از این دست را در نظر گرفت. البته باید روی آن طرح نوشته شود و یک نفر که طراح است روی آن طرح پیاده کند. در این طرح نیز باید تمام مسائل دیده و رعایت شود. به نظرم پادگان۰۷ یک ظرفیت مغفولی است که در شهر خرم‌آباد رها شده است. توجه داشته باشید که درکنار آن یک چشمه معروف و یک تپه باستانی وجود دارد و تمام اینها از ویژگی‌های مهم این محوطه و مجموعه است.

دکتر مهاجری‌نژاد نیز ضمن تاکید بر اهمیت پادگان خرم‌آباد برای تغییر کاربری مجموعه پادگان۰۷ پیشنهاداتی ارائه داده و ابراز داشت: کسی مخالف ساخت‌وساز نیست. در همین دوران پس از انقلاب در بسیاری از محدوده‌های تهران به خصوص در غرب و شمال غرب تهران سه بار ساخت و ساز شده است که شاید چنین اتفاقی در دنیا کم نظیر باشد. در خصوص پادگان ۰۷ اما پیشنهادات زیادی مطرح شده است و حتی در مقطعی من شخصا به مدیر پیشین میراث فرهنگی لرستان پیشنهاد دادم که باتوجه به وجود باند هلی‌کوپتر در پادگان آن را به مرکز اورژانس هوایی غرب کشور تبدیل کنند. این امکان وجود داشت که با تعامل با وزارت بهداشت و ارتش چنین اتفاقی بیفتد. حتی پیشنهاد شد که این پادگان به بزرگ‌ترین نمایشگاه غرب کشور تبدیل شود و یا حتی می‌شد فعالان حوزه صنایع‌دستی و دستفروشانی که در بافت تاریخی خرم‌آباد مشغول هستند را به محل پادگان منتقل کرده و بافت تاریخی شهر را مرمت کرد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: پیشنهادهای زیادی برای استفاده از زمین پادگان ۰۷ مطرح شده است اما متاسفانه فقط مساله پول در خصوص این پادگان تاریخی دیده می‌شود.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنی

شناسه : 286899
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا