تشدید شکاف اصولگرایان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حالا بار دیگر صحبت از طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران شده است؛ اما این بار «دو دوره اخیر». علی نیک‌بین نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی به «خانه‌ملت» گفت که «محوریت این تحقیق و تفحص، بررسی عملکرد شهرداری تهران در دو دوره اخیر با هدف پیگیری حقوق تضییع‌شده شهروندان تهران به عنوان پایتخت کشور است». او تاکید کرده «به دلیل  استمرار مشکلات متعدد عمرانی، اجتماعی و فرهنگی در شهر تهران، فقدان برنامه‌ریزی‌های جامع جهت رفع معضلات پایتخت‌نشینان و تداوم ناکارآمدی در بخش‌هایی از مدیریت شهری مرکز سیاسی کشور به ویژه در چهار سال اخیر، درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را در مجلس به جریان انداخته‌ایم». به گفته «نیک‌بین» تعداد امضاکنندگان این طرح از ۳۰ نفر گذشته است.

مجتبی رضاخواه نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در این باره گفت: «در جریان این طرح هستم و منظور این طرح، لزوما چهار سال گذشته نیست.» او تاکید کرد که در این طرح اینکه «از چه سالی تا چه سالی باشد، نیامده است». رضاخواه همچنین در واکنش به اینکه آیا قالیباف اجازه خواهد داد که از دوره‌های شهرداری او نیز تحقیق و تفحص شود، پاسخ داد که «آقای قالیباف طراح این طرح نیست». او در پاسخ به این سوال که آیا منظور از دو دوره گذشته به معنی تحقیق و تفحص از دوره حناچی و دوره آخر قالیباف است؟ گفت: «منظور از دو دوره اخیر، دوره آقای حناچی و بعد از آن است». اگر چنانچه این سخنان در کنار گفته نیک‌بین که گفته «خصوصا چهار سال اخیر» گذاشته شود، به این معنی است که از دوره سکانداری زاکانی هم قرار است تحقیق و تفحص شود؛ اتفاقی که می‌تواند به چالش بیشتری میان نماینده سابق قم که اکنون شهردار تهران است و سایر دوستانش در مجلس، تبدیل شود. اقدامی که می‌توان از آن به عنوان شکاف بیشتر میان اصولگرایان قلمداد کرد.

تلاش‌های بی‌فایده برای تحقیق و تفحص از شهرداری قالیباف

اما این بار اولی نیست که مجلس برای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران دورخیز کرده است. پیش از این هم در زمان شهرداری رییس فعلی مجلس تلاش‌هایی شده بود که به بن‌بست خورد. زمستان ۹۵ بود که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران ابتدا در کمیسیون عمران مجلس دهم مطرح شد. آن زمان ماجرای موسوم به املاک نجومی پیرامون شهرداری تهران هم بر سر زبان‌ها افتاده بود. اما این طرح در کمیسیون، مورد تصویب قرار نگرفت و رد شد. بنا بر آیین‌نامه مجلس گزارش رد کمیسیون باید در صحن مطرح شود که این طرح نیز مطابق با قانون در صحن مطرح شد و پاسخ صحن به این گزارش مثبت بود؛ یعنی نمایندگان با گزارش کمیسیون عمران مجلس دهم، مبنی بر عدم لزوم تحقیق و تفحص از شهرداری تهران موافقت کردند. مجلس دهم به ریاست علی لاریجانی در آخرین جلسه علنی سال ۹۵، رای به عدم لزوم تحقیق و تفحص از شهرداری تهران داد که بسیاری آن را عیدی لاریجانی به قالیباف قلمداد کردند. در چنین شرایطی بود که محمدباقر قالیباف در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، از نمایندگان مجلس تشکر کرد! در این نامه آمده بود که «بی‌تردید مجلس در رأس امور و نظارت نمایندگان بر عملکرد همه نهاد‌ها حق قانونی آنان است که می‌تواند به اصلاح هرچه بیشتر کار‌ها و خدمت‌رسانی هرچه بهتر به مردمی بینجامد که امام راحل‌(ره) بحق آنان را بهترین خلق خدا نامیدند. ما با همه وجود به این حقیقت باور داریم و به‌رغم آن‌که مورد محبت و اعتماد مجلس قرار گرفته‌ایم، آمادگی خود را برای دریافت نظرها، انتقاد‌ها و پاسخگویی به سوال‌ها اعلام می‌کنیم و مثل گذشته تعامل با نمایندگان مردم را بخشی از وظیفه ملی و مایه افتخار خود می‌دانیم».

در همین حال یک سری از نمایندگان برای رای خود توجیه می‌کردند که این طرح در چنین زمانی می‌تواند شائبه سیاسی بودن داشته باشد. منظور این بود که چون اردیبهشت سال بعدش قرار بوده انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود، این طرح ممکن است سیاسی شود. کمااینکه آن زمان محمدباقر قالیباف رییس مجلس فعلی و شهردار وقت تهران، برای انتخابات ۹۶ نامزد بالقوه بود و یکی دو ماه بعدش نامزد بالفعل شد که در نهایت هم به نفع رییسی کنار کشید و رییسی هم برابر حسن روحانی شکست خورد.

چند ماه بعد از این ماجرا، برخی نمایندگان دوباره برای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس خیز برداشتند که به نتیجه نرسید.

رد دوباره تحقیق و تفحص دو سال بعد!

مرداد سال ۹۷ باز هم تقاضای طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در دوران قالیباف مطرح شد و باز هم گزارش کمیسیون عمران در «رد» این تقاضا بود. این طرح با عنوان «گزارش کمیسیون عمران در مورد رد تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه ساخت و ساز و هزینه‌‌ها، مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران» در دستور کار قرار گرفت. اما باز هم نمایندگان در صحن مجلس با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مخالفت کردند.

حالا هنوز طرح به صورت عمومی منتشر نشده است تا بتوان درباره آن به صورت دقیق اظهارنظر و بندهای آن را نقد کرد. اما نکته قابل توجه این است که اگر بنا به تحقیق و تفحص، حتی از دوره زاکانی هم باشد، سه دوره شهرداری قالیباف نباید فراموش شود. سه دوره ۱۲ساله‌ای که اتفاقات زیادی در آن رخ داد و منجر به سر و صدای بلندی شد. از جمله پرونده عیسی شریفی قائم‌مقام قالیباف در زمان شهرداری که به پرونده فساد هلدینگ «یاس» معروف شد و نتیجه آن، ۲۰ سال حبس تعزیری، جزای نقدی و استرداد وجوه تحصیلی شد. حکم محکومیت البته برای چندین نفر دیگر از همدستان او نیز صادر شد.

مورد دیگر از حواشی دوران قالیباف به ماجرای املاک نجومی برمی‌گردد که طبق آن، گفته شد املاک زیادی در جریان مزایده‌های شهرداری با تخفیف‌های بالایی واگذار شده که البته دادستانی این موضوع را رد کرد.

به هر شکل اگر بنا باشد تحقیق و تفحصی شکل بگیرد، دوره ۱۲ساله قالیباف مقدم‌تر است. البته با توجه به اینکه او رییس مجلس است و قاطبه نمایندگان نسبت به او موضع مثبت دارند، شاید انتظار تحقیق و تفحص از دوران قالیباف بجا نباشد، اما به هر حال این سوال مطرح است که «چرا آن ۱۲ سال نه؟!»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 287172
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا