سه دلیل واردات خودرو

به گزارش جهان صنعت نیوز: فاطمی‌امین در این نشست اعلام کرد که امسال در اکثر محصولات رشد تولید را تجربه کرده‌ایم؛ به طوری که در محصولاتی همچون فولاد خام ۲/۵ درصد، محصولات فولادی ۹/۴ درصد، آلومینیوم ۴/۸ درصد، کنسانتره ۲۰ درصد، شیشه جام ۷ درصد، ظروف ۱۷ درصد، خودروی سواری (کامل) ۲۵۰ درصد، پتروشیمی ۹ درصد، پلی‌استر ۵ درصد، کفش ۳۱ درصد و تلویزیون ۶ درصد رشد داشته‌ایم. اما در عین حال در برخی محصولات مانند روغن خوراکی و پودر شوینده کاهش تولید داشته‌ایم که علت اساسی آن به دلیل حذف ارز ترجیحی بوده و قابل توجیه است.

توضیحات در مورد ابهامات واردات خودرو

مطابق برآوردهای صورت گرفته، ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور تحت پوشش وزارت صمت است که از این میان سهم بخش صنعت خودرو ۱۸/۰ درصد است. در همین رابطه فاطمی‌امین با تشریح سه دلیل اهمیت واردات خودرو، توضیح داد: یک دلیل به علت فضایی بود که ایجاد شده و معتقد است وزارت صمت قصد انحصار حمایت بی‌چون و چرا از صنعت خودرو دارد. به همین دلیل باز شدن باب واردات خودرو این انحصار را خواهد شکست. دلیل دوم این است که به دلیل عدم تراز بودن بازار خودرو، قیمت‌ها دونرخی شده و مردم برای حفظ ارزش پول خودرو می‌خرند. دلیل سوم این بود که در سبد محصولات داخلی خودروی اقتصادی باکیفیت نداریم. پس از مسیر واردات باید فقدان محصولات اقتصادی را جبران کنیم و بعد به سمت داخلی‌سازی برویم و این نقیصه را حل کنیم.

به گفته فاطمی‌امین به دلیل محدودیت ۴ساله واردات خودرو، تنظیم آیین‌نامه با حساسیت‌هایی مواجه شده که باید به صورت دقیق اجرایی شود.

توضیح در مورد تعرفه شناور واردات خودرو

یکی از مواردی که مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته، بحث اعلام تعرفه شناور برای واردات خودرو است. به گفته این کارشناسان تعرفه شناور می‌تواند مسیری را جهت بالا و پایین بردن میزان تعرفه با نوسانات نرخ ارز فراهم کند. اما فاطمی‌امین این مساله را قبول نداشته و توضیح می‌دهد: اگر تعرفه شناور نمی‌گذاشتیم اولین مطالبه‌گر شما بودید زیرا به دلیل عرضه کم و تقاضای بالا سود زیادی نصیب واردکننده می‌کرد. تعرفه شناور، رانت را از بین می‌برد. ما سود مجاز را مشخص و مابه‌التفاوت را به عنوان سود بازرگانی اخذ می‌کنیم.

وزیر صمت تصریح کرد: در واقع ممکن بود به خاطر نامتوازن بودن عرضه و تقاضا، تعیین عدد ثابت برای تعرفه، برای واردکننده سود زیاد و رانت ایجاد کند، بنابراین قرار شد برای از بین بردن رانت، به جای یک سود بازرگانی ثابت، میزان سود واردکننده تعیین شود.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: ما گفتیم خودروی خارجی در بورس کالا عرضه شود به شفافیت کمک می‌کند. پس با عرضه در بورس به این اطمینان می‌رسیم که خودرو با چه قیمتی فروخته می‌شود. چه‌بسا خودروهایی که در این چند وقت هم در بورس عرضه شد پایین‌تر از نرخ بازار بود.

فاطمی‌امین در مورد اعمال سقف ارزی برای واردات خودرو نیز تصریح کرد: منابع ارزی کشور بی‌انتها نیست از این رو سقف یک میلیارد دلار به اضافه سرمایه‌گذاری خارجی را برای واردات خودرو در نظر گرفتیم. با این سیاست خودروهای بیشتری وارد می‌شود یعنی به جای واردات یک خودرو ۸۰ هزار دلاری، ۴ خودروی ۲۰ هزار دلاری وارد می‌شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص مساله مهم واگذاری سهام خودروسازان که با وجود تاکید روی آن، مدت‌هاست مغفول واقع شده، گفت: با توجه به اینکه قیمت‌گذاری تمام شده، فراخوان سرمایه‌گذاری ارائه‌شده شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو و سایپا در مرحله اول واگذار خواهند شد.

رشد ۲۷۹ درصدی تولید خودروی کامل

یکی از مواردی که باعث دامن زدن به چالش‌های صنعت خودرو شده، موضوع کاهش تیراژ تولید و در نتیجه آن عدم تعادل در عرضه و تقاضاست؛ امری که باعث ایجاد قرعه‌کشی، دونرخی شدن و در نهایت افزایش رانت شده است. در این رابطه فاطمی‌امین از رشد ۲۷۹ درصدی تولید خودروی کامل خبر داد و گفت: تا نهم شهریور سال جاری ۳۳۴ هزار و ۴۶۳ درصد خودروی کامل تولید شده در حالی که این رقم برای مدت مشابه پارسال ۸۸ هزار و ۳۱۲ خودرو بود؛ بنابراین تولید خودروی کامل ۲۷۹ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این وزیر صمت در خصوص معضل بزرگ قیمت‌گذاری دستوری خودرو که سبب زیان انباشته نجومی خودروسازان شده نیز توضیح داد: قیمت‌گذاری باید منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده را در نظر بگیرد. قرار نیست ناکارآمدی تولیدکننده را به مصرف‌کننده منتقل کنیم. به دلیل سوءمدیریت، هزینه‌های مالی و کاهش تولید گران در می‌آید پس ما به عنوان وزارت صمت که حامی تولیدکننده و مصرف‌کننده هستیم، قیمت را کنترل می‌کنیم.

واردات لوازم خانگی در دستور کار نیست

از سوی دیگر وزیر صمت در پاسخ به زمزمه‌های مطرح‌شده در خصوص احتمال آزادشدن واردات لوازم خانگی گفت: ۵ ماه امسال در مجموع لوازم خانگی ۱۷ درصد رشد تولید داشته‌ است.

لذا صنعت لوازم خانگی روند رو به رشدی دارد و برنامه‌ای برای واردات نداریم بلکه برنامه برای صادرات داریم و چند کشور خارجی مثل روسیه و عمان به توافق رسیده‌اند که به صورت سرمایه‌گذاری مشترک در آن کشور تولید داشته باشند؛ یعنی قطعه و فناوری می‌فرستیم و در آن کشور تولید انجام می‌شود. قبلا ما مونتاژکار بودیم و الان فرآیند برعکس شده است.

بخشی از تخلفات فولاد مبارکه، تخلف نبود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد بحث تخلفات فولاد مبارکه که واکنش‌های زیادی را به خصوص در افکار عمومی طی روزهای اخیر به دنبال داشته نیز گفت: ششم مهرماه سال قبل به این نتیجه رسیدیم که اقدامات نادرستی انجام شده از این رو مدیرعامل فولاد مبارکه تغییر کرد و تخلفات مربوط به دوره مدیریت قبلی است. با این حال به نظر کارشناسی من بخشی از تخلفات ذکر شده تخلف نبوده‌اند، اما باید دستگاه قضا نظرش را اعلام کند.

سامانه جامع تجارت چه زمانی تکمیل می‌شود؟

فاطمی‌امین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد زمان تکمیل سامانه جامع تجارت گفت: تکمیل سامانه جامع تجارت هیچ‌وقت تمام نمی‌شود زیرا دائم درخواست‌های جدیدی از این سامانه داریم. وی همچنین در مورد اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت هم اعلام کرد: در مورد اتصال گمرک هم یک حداقل ارتباطات انجام شده و تبادل اطلاعات وجود دارد ولی ما درخواست دریافت اطلاعات بیشتری داریم که وزیر امور اقتصادی و دارایی هم پذیرفته و در مسیر پذیرش پیمانکار هستیم.

موضوع احیای وزارت بازرگانی

وزیر صمت در خصوص احیای وزارت بازرگانی نیز توضیح داد: کار شفاف است و نیازی به توضیحات من نیست. اما طرحی در مجلس برای ایجاد وزارت بازرگانی داریم که دولت با این طرح موافقت کرده که معنای آن هم تفکیک صمت نیست بلکه تشکیل وزارتخانه جدید است که بخشی از وظایف وزارت صمت و جهاد کشاورزی در آن وزارتخانه تجمیع خواهد شد.

فاطمی‌امین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۴۷۰ واحد صنعتی تعطیل فعال شدند، در خصوص امضاهای طلایی نیز خاطرنشان کرد: فاطمی‌امین در مورد امضای طلایی گفت: در گام نخست جاهایی که امضاهای طلایی و فساد وجود دارد را شناسایی کردیم که یکی از این محل‌ها مربوط به بخش واردات بود. یکی از این حوزه‌ها صدور کارت بازرگانی بود که پارسال اصلاح شد و رتبه‌بندی را برای واردات اعمال کردیم.

وزیر صمت افزود: در جمع‌بندی و دریافت مبلغ برای مواد معدنی هم احتمال فساد وجود دارد، بنابراین اطلاعات مربوط به تولید، خرید و فروش مواد معدنی در سامانه جامع تجارت باید اعلام شود. در همین راستا اگر یک واحد معدنی فرآورده‌های معدنی بخرد و فاکتور و صورت حساب الکترونیکی نداشته باشد، باید مالیات بدهد.

مزایده ۱۲۰۰ معدن تا آخر شهریور انجام می‌شود

فاطمی‌امین در ادامه با اشاره به برگزاری مزایده هزار و ۲۰۰ معدن گفت: به دلیل بروز برخی تخلفات، همچنین طی کردن فرآیند حقوقی و قیمت‌گذاری، این مساله زمان‌بر شد، اما هفته آخر شهریور مزایده‌ها آغاز می‌شود. او همچنین در بخش معادن نیز گفت که در چندین مورد دارای عقب‌ماندگی جدی هستیم که یکی از این بخش‌ها در مورد اکتشاف معدن است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 287193
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا