صعود توریسم با سقوط «لیر»

به گزارش جهان صنعت نیوز: براساس آمار موجود تعداد گردشگران ترکیه از زمان سقوط ارزش «لیر»، ۱۲۸ درصد رشد داشته و تولید ناخالص این کشور باوجود سقوط ارزش پول ملی این کشور با رشد ۶/۷ درصدی همراه بوده و به بالای ۸۰۰ میلیارد دلار رسیده است. به این ترتیب می‌توان گفت ترکیه با وجود بحران سقوط ارزش لیر، تولید ناخالص داخلی‌اش تقریبا ۴ برابر ایران شده است.

نگاهی به این آمار و درآمدهای قابل توجه ترکیه از محل گردشگری مشخص می‌کند که این کشور نقشه راه جامع و کاملی برای پیشبرد صنعت گردشگری خود داشته است؛ نقشه راهی که گویا ایران برای توسعه گردشگری خود در نظر نگرفته و یا نتوانسته برنامه‌های آن را عملی و اجرایی کند.

 باتوجه به رویه فعلی صنعت گردشگری ایران باید گفت که کشورمان از سویی با مضرات کاهش ارزش ریال مواجه شده و از سوی دیگر در اثر انزوای بین‌المللی نتوانسته صنعت گردشگری خود را توسعه دهد و از این محل کسب درآمد کند.

تاثیر رشد اقتصادی ترکیه بر گردشگری این کشور

یکی از نکات کلیدی پیشرفت روزافزون گردشگری ترکیه رشد اقتصادی جالب توجه این کشور در دو دهه اخیر است که منجر به ایجاد زیرساخت‌های قوی در حوزه گردشگری و حمل‌و‌نقل شده است.

دکتر اسرافیل شفیع‌زاده فارغ‌التحصیل دکترای اقتصاد گردشگری از اسپانیا ضمن تاکید بر اهمیت رشد اقتصادی بیست سال اخیر ترکیه و تاثیر آن بر بهبود وضعیت گردشگری در این کشور به «جهان‌صنعت» گفت: بیش از بیست سال است که اردوغان حاکمیت ترکیه را برعهده دارد و سیاست‌های اقتصادی این کشور را به سمتی برده که این کشور را در ردیف اقتصادهای برتر دنیا قرار داده است. اگر بحران اخیر ترکیه که باعث شده نرخ تورم این کشور به نزدیک ۷۰درصد برسد را کنار بگذاریم، به هر روی تحولات اقتصادی ترکیه در این سال‌ها این کشور را از قعر بدبختی به اوج خوشبختی رسانده است.

وی افزود: نگاهی به آمار اقتصادی طی بیست سال گذشته گویای آن است که ترکیه جهش اقتصادی داشته و توانسته در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی قدم‌های بلندی بردارد. متاسفانه مقامات و مسوولان کشور ما نگاهی به کشورهای همسایه نمی‌اندازند و حتی کشوری نظیر امارات متحده عربی را تحقیر کرده و یا برخی از سیاست‌های ترکیه را منکوب می‌کنند. این درحالی است که دولت ترکیه در بیست سال گذشته به مردم خود عزت داده و رشد اقتصادی داشته است.

سقوط ارزش لیر عامل شکوفایی گردشگری ترکیه

اگرچه سقوط ارزش پول ملی در نگاه نخست به نظر اتفاق مساعدی نیست اما در مواردی این موضوع می‌تواند موجب رونق اقتصادی خصوصا در حوزه گردشگری شود.

شفیع‌زاده عضو جامعه تورگردانان ایران ضمن اشاره به سقوط ارزش پول ترکیه و تبعات آن در حوزه گردشگری گفت: سقوط ارزش لیر ترکیه در این مدت اتفاق افتاده است. ارزش لیر ترکیه امروز به ۱۶۰۰ تومان رسیده است اما به خاطر می‌آورم که حدود۱۰ سال پیش لیر ترکیه چیزی حدود۲۴۰۰ تومان ارزش داشت. سقوط ارزش لیر ترکیه موقعیتی را فراهم آورده که بسیاری از گردشگرانی که می‌خواستند مقاصد مختلفی را در دوران پساکرونا انتخاب کنند به کشور ترکیه سفر کنند تا بتوانند آنجا با پرداخت پول کمتر خدمات بیشتری دریافت کنند.

وی افزود: این‌گونه نیست که صرفا در ترکیه با این سیاست مواجه شویم بلکه در کشور چین هم در سنوات گذشته دولت این کشور رسما و عامدانه با دستکاری ارزش یوآن کاری کرد که بتواند اقتصاد آمریکا را با دشواری مواجه کند و جنگ‌های اقتصادی آمریکا و چین در دوره ترامپ مربوط به همین موضوع بود. پایین آمدن ارزش پول چین باعث شد بهای تمام‌شده تولید کالاها در این کشور بیشتر شود و ارزش صادراتی افزایش یابد. ترکیه نیز اساسا از سقوط ارزش پول ملی خود بهره گرفته است. توجه داشته باشید که مبادلات گردشگری ناشی از توریسم چمدانی در این مدت توسعه زیادی پیدا کرده و شکل‌گیری توریسم چمدانی بین ترکیه و کشور همسایه آن (بلغارستان) باعث شده در شرایطی که ارزش لیر پایین آمده، گسترش صنایع نساجی و پوشاک ترکیه رقم بخورد.

شفیع‌زاده ضمن اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و منافع آن برای ترکیه ابراز داشت: بروز این جنگ نیز باعث شده که اتباع کشورهای درگیر جنگ در ترکیه سرمایه‌گذاری‌هایی کنند. در همین راستا در آنتالیا خرید خانه توسط اتباع روسیه و اوکراین نیز افزایش یافته است.

این عضو جامعه تورگردانان در خاتمه خاطرنشان کرد: کشور ترکیه سیاستمداران بافکری داشته که با سرمایه‌گذاری روی صنعت هوایی این کشور زیرساخت‌های مطلوبی را برای حوزه گردشگری و حمل‌و‌نقل فراهم کرده‌اند. به این ترتیب ترکیه امروز از طریق «تورکیش ایرلاین» مقاصد متنوع بین‌المللی را پوشش می‌دهد. افتتاح فرودگاه عظیم استانبول در دو سال اخیر نیز ترکیه را تبدیل به یک‌ هاب کرده و زیرساخت و زمینه گردشگری را برای این کشور فراهم کرده است.

سیاست‌های ترکیه عامل وضعیت مطلوب گردشگری

سقوط ارزش پول ملی در ایران و ترکیه نقطه مشترک وضعیت این روزهای اقتصاد این دو کشور همسایه است. با این وجود سقوط ارزش لیر با بهبود وضعیت صنعت گردشگری در ترکیه همراه بوده در حالی که ایران با وجود سقوط ارزش ریال در حوزه گردشگری دستاورد مثبتی نداشته است.

محمدحسن کرمانی کارشناس گردشگری و رییس پیشین انجمن دفاتر خدمات مسافرتی در پاسخ به این پرسش «جهان‌صنعت» که فکر می‌کند چرا سقوط ارزش پول ترکیه و ایران نتایج متفاوتی در پی داشته گفت: یکی از مسائل قابل توجه در این زمینه سیاست ترکیه برای جذب گردشگر است که با سیاست‌های ایران متفاوت است. توجه داشته باشید که این‌گونه نیست که سقوط ارزش لیر چندان به نفع مسافر(ورودی به ترکیه) شده باشد چراکه این کشور قیمت‌ها را افزایش داده است. یعنی به عنوان مثال ساندویچی که در گذشته ۵ لیر بوده قیمتش به ۵۰ لیر رسیده است. بنابراین نباید این‌گونه تصور کرد که چون ارزش لیر یا ریال سقوط کرده است هزینه سفر به ایران یا ترکیه ارزان می‌شود و باید بگویم اصلا الزامی در این خصوص وجود ندارد.

کرمانی ضمن اشاره به اهمیت سیاست‌های جذب گردشگران ادامه داد: سیاست‌های جذب گردشگر بسیار مهم است. متاسفانه آن سیاست جذب گردشگر و اراده‌ای که برای جذب گردشگر در ترکیه وجود دارد در ایران وجود ندارد. مضاف بر اینکه ترکیه به درآمدهای حاصل از گردشگری نیاز دارد که در کشور ما این نیاز نیز وجود ندارد. توجه داشته باشید که ترکیه همچون ایران منابع زیرزمینی مثل نفت و گاز در اختیار ندارد که بخواهد آنها را بفروشد و اگر هم در دریای سیاه به دنبال این منابع می‌گردد تاکنون دسترسی به این منابع برایش محقق نشده است. در ایران اما همیشه دولت‌ها به منابع زیرزمینی متعدد دسترسی داشته‌اند و بنابراین بودجه خود را از آن محل تامین می‌کرده‌اند و لذا از منظر ایران با ترکیه تفاوت داریم.

تفاوت‌های ایران و ترکیه

ایران و ترکیه تفاوت‌های زیادی در حوزه سیاسی و آزادی‌های اجتماعی دارند که نوع نگاه به این دو موضوع نیز به شدت بر وضعیت گردشگری تاثیر داشته است.

محمدحسن کرمانی کارشناس گردشگری با اشاره به تفاوت‌های ترکیه و ایران در زمینه آزادی‌های اجتماعی به «جهان‌صنعت» گفت: اصولا آزادی‌های اجتماعی و تسامحی که در جامعه ترکیه است در ایران وجود ندارد همچنین روابط سیاسی ترکیه با کشورهای مختلف، با روابط سیاسی ایران با کشورها و قدرت‌های جهانی کاملا متفاوت است. ترکیه در چالش‌هایی نظیر آنچه ما درگیر آن هستیم قرار ندارد و نوع چالش آن متفاوت بوده و قهرآمیز نیست. آنچه بین ترکیه و یونان وجود دارد نیز بخشی از آن پروپاگاندای انتخاباتی است. ترکیه عضو ناتو است و می‌خواهد به عضویت اتحادیه اروپا در آید. بنابراین سیاست خارجی ترکیه کاملا با ایران متفاوت است. اگر تمام اینها را کنار هم بگذاریم متوجه می‌شوید مقایسه بین وضعیت گردشگری ایران و ترکیه صحیح نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که مشکل توسعه نیافتن گردشگری در ایران را در چه مواردی می‌بیند گفت: تمام مواردی که اشاره داشتم مشکلات موجود این حوزه است. البته شاید مسائلی که اشاره کردم از منظر برخی مشکل بوده و برخی دیگر آنها را مشکل قلمداد نکنند. آن کسی که برای صنعت وقعی نمی‌گذارد از نظرش این موارد مشکل نیست بلکه شرایط جاری کشور است. باید دید که دیدگاه مسوولان به چه شکل است و ممکن است آنچه را که مشکل می‌دانیم آنها مطرح ندانند.

کرمانی در پاسخ به این پرسش که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چه اقداماتی برای بهبود وضعیت گردشگری کشور می‌تواند انجام دهد گفت: فکر نمی‌کنم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این مباحث جایگاهی داشته باشد. مضاف بر اینکه وزارتخانه مذکور در قد و قواره‌ای نیست که بتواند در این موارد اقدامی کند و فکر نمی‌کنم وقتی مبنای سیاست‌های کلان بر این مبنا نباشد وزارت گردشگری بتواند اقدام خاصی انجام دهد.

وی در خاتمه ابراز کرد: شاید ایران با ۲۰کشور هم رابطه خیلی خوبی داشته باشد اما این کشورهای دوست در زمینه فرستادن گردشگر به کشور اثرگذار نیستند اگرچه ممکن است در حوزه‌های دیگر روابط با آنها مفید باشد. کشورهایی که ایران با آنها رابطه دارد از منظر گردشگری فایده‌ای برای ما ندارند و ایران با کشورهایی که از منظر گردشگری می‌توانند مفید باشند به لحاظ سیاسی دچار مشکل است، در همین راستا این کشورها هم به اتباع خود اعلام می‌کنند که به ایران سفر نکنید. به نظرم اصولا در این‌گونه موارد وزارت گردشگری هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام دهد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 287207
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا