بی‌میلی کشاورزان به فروش برنج/۳۰ درصد شمالی‌ها برنج خارجی مصرف می‌کنند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از طرفی قیمت نهاده‌های کشاورزی دست‌کم ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. از این رو برخی کشاورزان تصور می‌کنند قیمت هر کیلو برنج که سال گذشته ۱۰۰ هزار تومان بود، باید امسال به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان برسد. اما از آنجایی که این اتفاق نیفتاده و تقاضایی برای خرید با این قیمت وجود ندارد، از فروش محصولات خود امتناع می‌کنند. در این خصوص فعالان بازار نیز اعلام می‌کنند که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، بازار کشش برنج کیلویی ۱۵۰ هزار تومان را هم ندارد و بعید است که بازار روی نرخ مد نظر کشاورزان بنشیند.

نکته قابل تامل این است که افزایش قیمت برنج ایرانی باعث شده بالای ۳۰ درصد مردم شهرهای شمال کشور به ناچار برنج خارجی خریداری کنند. در این میان با معضل عجیبی به اسم دزدی از شالیزارهای گیلان روبه‌رو هستیم که اگرچه محدود است اما به شدت جای تامل دارد چراکه نشان می‌دهد ناتوانی در تهیه برنج به عنوان خوراک و مایحتاج سفره غذایی حتی برخی از افراد را به دزدی از شالیزارها هدایت کرده است.

در این باره برخی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که برخی افراد از سرقت ساقه برنج، شبی ۵ میلیون تومان درآمد دارند. با توجه به افزایش قیمت‌ها، برنج یک کالای باارزش محسوب می‌شود و به همین دلیل سرقت از شالیزارها نیز رواج پیدا کرده است. اما ساقه دزدی پدیده جدیدی است و این روش سرقت‌ فقط برای یک روستا مانند «کیاسرا» نیست بلکه موارد مشابه در روستاهای همجوار گزارش شده است. در این خصوص یکی از اهالی روستای «گیلاوندان» از توابع سنگر اعلام کرده است: قیمت هر کیلو برنج حدود ۱۰۰ هزار تومان است اما شالی برنج قیمتی حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان دارد. اگر در یک شب فقط ۳۰ کیلوگرم هم درو کنند، چیزی حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان ارزش دارد که نصیب سارقان می‌شود. وقتی دسته‌ جمعی این کار را انجام می‌دهند شاید شبی ۱۰۰ کیلوگرم هم بتوانند درو کنند که ارزش آن تقریبا شبی ۵/۴ تا ۵ میلیون تومان می‌شود.

با این حال شواهد نشان می‌دهد که وضعیت تولید برنج به نسبت سال گذشته بهتر است و در سال جاری بازار برنج با فراوانی روبه‌رو است اما مشکل عمده مردم و مصرف‌کنندگان، نامتناسب بودن قیمت برنج ایرانی با جیب و درآمد آنها و چالش کشاورزان نیز عدم هماهنگی قیمت برنج با افزایش هزینه‌های تولید است. از این رو کشاورزان تمایلی به فروش برنج با قیمت‌های فعلی ندارند و تصور می‌کنند اگر این روند را ادامه دهند، می‌توانند محصول خود را با قیمت‌های بالاتری به فروش برسانند. این در حالی است که حتی اگر برخی از آنها بتوانند محصولات خود را به قیمت‌های بالاتری نیز به فروش برسانند، باز هم دلالان و سودجویان هستند که سود اصلی را به دست می‌آورند و کنترل بازار را به ضرر مصرف‌کننده به دست خواهند گرفت. از طرفی این مصرف‌کننده‌ها هستند که متضرر اصلی خواهند بود.

بازار کشش برنج کیلویی ۱۵۰ هزار تومان را ندارد

در همین خصوص رییس اتحادیه برنج‌فروشان بابل اظهار کرد: در سنوات گذشته تا این تاریخ ۳۰ درصد برنج در شهرهای مصرف‌کننده توزیع می‌شد این در حالی است که امسال نتوانستیم ۵ درصد برنج تولیدی را در سایر شهرها توزیع کنیم.
حسن تقی‌زاده با اشاره به رکود حاکم بر بازار برنج گفت‌: کشاورزان رغبتی برای فروش برنج از خود نشان نمی‌دهند، چراکه منتظرند نرخ این محصول افزایش پیدا کند. قیمت برنج سال گذشته به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسید از این رو کشاورزان با در نظر داشتن تورم حاکم بر کشور در نظر داشتند که نرخ برنج در سال جاری به کیلویی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برسد.
بنا به اظهارات وی، بازار کشش برنج کیلویی ۱۵۰ هزار تومان را ندارد و بعید است که بازار روی نرخ مد نظر کشاورزان بنشیند. این فعال اقتصادی با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای خرید برنج ورود نکردند، افزود: دولت نرخ دستوری فروش برنج را ۸۵ هزار تومان اعلام کرده است از این رو باید نرخ فروش برنج در شالی‌کوبی کیلویی ۷۰ تومان شود که بعد از بسته‌بندی نرخ برنج به کیلویی ۸۰ هزار تومان برسد و فروشگاه بتواند کیلویی۸۵ هزار تومان به فروش برسانند.

تقی‌زاده با اشاره به نرخ انواع ارقام برنج، خاطرنشان کرد: برنج ندا کیلویی ۴۰ هزار تومان، شیرودی کیلویی ۴۸ هزار تومان، فجر کیلویی ۵۵ هزار تومان و طارم کیلویی ۸۸ تا ۹۰ هزار تومان در بنکداری‌ها عرضه می‌شود.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان بابل با بیان اینکه بیش از ۵۰ روز است که برنج نو در بازار عرضه شده است، اذعان کرد: در سنوات گذشته تا این تاریخ ۳۰ درصد برنج در شهرهای مصرف‌کننده توزیع می‌شد این در حالی است که امسال نتوانستیم ۵ درصد برنج تولیدی را در سایر شهرها توزیع کنیم.
به گفته وی، افزایش قیمت برنج ایرانی باعث شده است بالای ۳۰ درصد مردم شهرهای شمال کشور به ناچار برنج خارجی خریداری کنند. همچنین محصول کشت دوم به دست نیامده است و اگر این محصول در بازار عرضه شود برنج به وفور در بازار عرضه می‌شود.

تقی‌زاده در پاسخ به این پرسش که در خبرها آمده است که دزدی از شالیزارهای برنج شایع است آیا این خبر را تایید می‌کنید؟ گفت: این دزدی‌ها محدود و در شالیزارهای مازندران شایع نیست؛ دزدی شبانه از شالیزارها امکان برداشت را محدود می‌کند چراکه درو شالیزار نیاز به تجهیزات دارد و حجم دزدی‌ها به قدری نیست که رسانه‌ای شود.

دزدی از شالیزارها

در این رابطه محمدعلی مشیری مدیرعامل تعاونی شالی‌کوبی‌های لنگرود با تایید خبر دزدی از شالیزارهای گیلان گفت: در برخی از روستاهای گیلان شاهد دزدی از شالیزارها هستیم اما حجم این دزدی‌ها زیاد نیست، دزدها نیز حرفه‌ای نیستند و برای تامین پول مواد اقدام به این کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه با کاهش تقاضا برنج در دست کشاورزان و کارخانه‌داران مانده است، تصریح کرد: قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و از آنجایی که کشاورزان مایل به فروش برنج کیلویی ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان هستند از این رو رکود در بازار حاکم شده است.

مشیری میزان تولید برنج در سال جاری را حدود ۳۰ درصد افزایشی دانست و افزود: قیمت نهاده‌های کشاورزی حداقل افزایش ۱۰۰ درصدی را تجربه کردند از این رو برنج کیلویی ۸۰ هزار تومان غیرمنطقی نیست دولت باید از کشاورزان حمایت کند چراکه بیش از ۵۰ درصد اقتصاد گیلان وابسته به تولید برنج است و اگر از این بخش حمایت نشود شاهد افزایش بیکاری در این استان خواهیم بود. مدیرعامل تعاونی شالی‌کوبی‌های لنگرود با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد شالیزارهای تالش تغییر کاربری دادند، افزود: تولید برنج در تالش توجیه اقتصادی ندارد از این رو در بسیاری از شالیزارها یا ویلاسازی صورت گرفت و یا به باغات کیوی، آلو و آلوچه تبدیل شدند.

ادعای سقوط ۴۰ درصدی قیمت برنج ایرانی !

انتظار کشاورزان برای افزایش قیمت برنج تا کیلویی ۲۰۰ هزار تومان و عدم تمایل آنها به فروش محصولات خود در حالی مطرح می‌شود که پیش از این دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفته بود امسال بازار برنج با فراوانی روبه‌رو است و همه انبارها مملو از برنج ایرانی و خارجی است. وی همچنین گفته بود در حال حاضر قیمت برنج نو در شمال کشور کاهش ۴۰ درصدی داشته است.

قاسمعلی حسنی اعلام کرده بود: دلیل این کاهش افزایش ۳۰ درصدی تولید برنج ایرانی در کشور است. در حال حاضر انبارها مملو از برنج کهنه است و ما دنبال مشتری برای فروش هستیم. چون برداشت برنج هم که تمام شود با فراوانی برنج در انبارها مواجه خواهیم شد. بنابراین رکود در بازار و پر بودن انبارها و رفع ممنوعیت برای واردات برنج موجب کاهش قیمت این محصول شده است. وی در مورد قیمت برنج‌های ایرانی گفته بود: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی طارم گیلان ۸۲ هزار تومان، ‌هاشمی ۷۲ هزار تومان، فجر ۴۲ هزار تومان و ندا ۳۲ هزار تومان شده است.

وی همچنین اخیرا با بیان اینکه امسال افزایش قیمت برنج ایرانی در یکصد سال اخیر بی‌سابقه و غیرمنطقی، غیرقانونی و سودجوگرانه بوده است، گفت: ظرف یک سال گذشته ما نه برنج کم داشتیم و نه انبار‌های ما خالی بود، همین الان برنج‌های کهنه در انبار‌های تهران و شهرستان‌ها و حتی در شمال موجود است، ولی ما هر سال بخشنامه‌ای داشتیم که بلای جان بعضی از کالا‌ها شده بود. حسنی افزود: قیمت‌های فعلی در بازار ناشی از مقاومت فروشندگان به دلیل خرید‌های قبلی با قیمت بالا است و به مرور زمان شاهد تعادل در بازار برنج خواهیم بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 287210
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا