تقویت بازوی تحلیل

به گزارش جهان صنعت نیوز: کارشناسان بازار سرمایه این اقدام فرابورس را مثبت ارزیابی کرده و برای آن مزایایی از قبیل بهبود کیفیت تحلیل‌های تکنیکال، افزایش نقدشوندگی بازار و انطباق زمانی با ساعت معاملاتی بازارهای دیگر به ویژه بازار ارز برشمرده‌اند. گفتنی است همواره انتقاداتی نسبت به اندک بودن زمان معاملات در بازار سهام ایران از سوی بازیگران بازار سرمایه مطرح بوده است که از جمله آن می‌توان به افزایش معاملات هیجانی در یک بازه فشرده زمانی و بازماندن از تحولات روز متغیرهای موثر بر معاملات اشاره کرد.

فرابورس ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که از شنبه هفته آینده جلسه معاملات سهام در فرابورس به ۴ ساعت افزایش پیدا می‌کند و راس ساعت ۱۳ زمان پایان معاملات خواهد بود. در اطلاعیه فرابورس آمده است: «پیرو مصوبه سیصد و چهل و چهارمین جلسه هیات‌مدیره شرکت فرابورس ایران و به استناد مفاد تبصره ماده چهار دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، زمان‌بندی جلسات معاملاتی بازارهای اول، دوم، پایه و شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران از روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۹ تغییر خواهد یافت. بدیهی است رویه‌های سفارش‌گیری و انجام معاملات بدون تغییر خواهد بود.» به گفته کارشناسان دقیق‌تر شدن نمودارهای تکنیکال براساس کندل‌های ۴ ساعته، انطباق با ساعت معاملات بازار ارز برای سهام دلاری، افزایش حجم و ارزش معاملات و به تبع آن افزایش نقدشوندگی و نیز افزایش زمان برای هماهنگی انجام معاملات بلوکی و عمده از مزایای مهم این اقدام فرابورس است. پیش‌تر نیز کارشناسان بازار سرمایه خواستار افزایش ساعت معاملاتی شده بودند. این در حالی بود که در دوره زمانی رونق بازار سرمایه بازار در ساعت‌های بیشتری شاهد رقابت معامله‌گران بر سر سهم‌ها بود اما این روند به یکباره متوقف شد و بازه زمانی معاملات به سه ساعت و ۳۰ دقیقه در روز محدود شد. این تغییر تقریبا همان زمان رخ داد که بازار با صفوف فروش روبه‌رو شده بود و بر همین اساس برخی از ناظران بازار سرمایه، کاهش محسوس ساعت معاملات را یکی از دلایل صف‌نشینی هیجانی سرمایه‌گذاران می‌دانستند. حالا برخی کارشناسان اقدام فرابورس را گام نخست افزایش ساعت‌های معاملات ارزیابی کرده‌اند. به گفته فعالان بازار، این دست از اقدامات می‌تواند به شفاف‌تر شدن معاملات، افزایش و رشد نقدشوندگی بازار به عنوان اصلی‌ترین مزیت بازار سهام و توسعه تحلیلگری به دلیل گسترش بازه زمانی دادوستدها منجر شود. از همین‌رو این تصمیم با استقبال فعالان بازار سهام مواجه شده است.

وقت اضافه تحلیلگران

یکی از مزایایی که از سوی کارشناسان درباره افزایش ساعت معاملات فرابورس مورد توجه قرار گرفته، انطباق معاملات سهام با بازارهای موثر است. بازارهایی نظیر بازار ارز و بازارهای جهانی که اثر زیادی بر بازار سهام ایران دارند. نرخ ارزهای بااهمیتی نظیر دلار و یورو معمولا از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقیه صبح به بعد مشخص می‌شود و بر اساس زمان‌بندی بازار سهام ایران (به استثنای رویه جدید فرابورس) معامله‌گران تنها دو ساعت زمان دارند تا با تحلیل اثر تغییرات نرخ ارز، استراتژی معاملاتی خود در آن روز را مشخص کنند. روندی که به کاهش قدرت و دقت تحلیل‌ها می‌انجامد. همچنین باید توجه داشت نرخ کالاهایی مثل فلزات و انواع کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی نیز که اثر بالایی بر سهام بازار سرمایه ایران دارند، عموما از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح به بعد اعلام می‌شود که این موضوع می‌تواند در روند معاملات روزانه بازار تاثیرگذار باشد. بر همین اساس معاملات جدی بازار سهام عموما از همین ساعت به بعد آغاز می‌شود و تا پایان ساعت معاملات تنها دو ساعت برای شناسایی مسیر نمادها و انتخاب نقشه راه دادوستدها زمان وجود دارد. در حالی که در اغلب بورس‌های جهان زمان معاملات حدودا از ساعت ۹ صبح آغاز می‌شود و عموما تا ساعت ۱۶ عصر ادامه دارد اما بازار سهام ایران نسخه معاملات را تنها در سه ساعت و ۳۰ دقیقه ابتدایی روز می‌پیچد! روندی که باعث عقب ماندن معامله‌گران از تحولات سیاسی و اقتصادی روز می‌شود. این در حالی است که اختلاف زمانی ایران با کشورهای اروپایی، آمریکا و چین به عنوان بازارهای اصلی جهان، خود به تنهایی معضل دیگری است. از همین رو معامله‌گران همواره خواستار افزایش زمان معاملات برای تقویت قوه تحلیلگری بوده‌اند. خواسته‌ای که حالا قرار است قدم اول برای تحقق آن برداشته شود.

افزایش دقت تکنیکالیست‌ها

یکی دیگر از مزیت‌هایی که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند، تقویت تحلیلگری تکنیکال است. این مورد از آن جنبه مورد توجه است که معمولا گزینه «زمان» به عنوان مولفه کلیدی در تحلیل‌های تکنیکال به شمار می‌رود. در همین حال زمانبندی در تحلیل‌های تکنیکال معمولا ۴ ساعته در نظر گرفته شده و معاملات بازار سهام ایران طی سه ساعت و ۳۰ دقیقه به دقت این نوع از تحلیل‌ها ضربه جدی وارد می‌کند. امیرمهدی میرشاه‌ولد در این باره به ایرنا گفته است: «در مساله تحلیل تکنیکال زمان ۴ ساعته درنظر گرفته شده است، به خاطر شرایط فعلی و سه ساعت و ۳۰ دقیقه‌ای بودن زمان معاملات، تحلیلگران بازار، زمان معاملات را با دقت پایین‌تر و به صورت ۴ ساعته در نظر می‌گرفتند. ۴ ساعته شدن معاملات باعث خواهد شد دقت این محاسبات افزایش پیدا کند و با زمان معاملات انتخابی منطبق شود.» او افزوده است: «پیش از این تحلیلگران نمودار را با دقت پایینی ترسیم کرده و ناگزیر به جای زمان ۴ ساعته از جایگزین ۱ یا ۲ ساعته استفاده می‌کردند که حالا می‌توانند زمان ۴ ساعته داشته باشند.» بر همین اساس گفته می‌شود این اقدام دست‌کم در حوزه تحلیل توانسته است دو خدمت بزرگ به تحلیلگران تکنیکالیست و معامله‌گران روزانه بازار انجام دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 287527
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا