مردودی بیمه‌ها در آزمون نسخه الکترونیکی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همچنین به گفته دکتر سیدموید علویان، رییس نظام پزشکی تهران بزرگ بیمه‌ها نیز در بحث نسخه الکترونیکی، «رفوزه» شده‌اند و نتوانسته‌اند بر اساس یک الگوی کامل کار کنند. زیرا به گفته برخی داروخانه‌‌داران بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌های آنها ضعیف عمل می‌کنند. از طرفی به عقیده دکتر علی دباغ، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی تهران نیز مشکلات نسخه الکترونیکی باید رفع شود. همچنین سازمان‌های بیمه‌گر باید به گونه‌ای نسخه‌های الکترونیکی را مدیریت کنند تا این قانون به نحواحسن اجرا شود. زیرا صحبت از ارائه خدمات به مردم است. از طرفی نبود پهنای باند و سرعت مناسب اینترنت، قطع برق، عدم یکپارچگی نسخه‌نویسی الکترونیک در سیستم‌های سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت و وجود کدهای مختلف دارویی سبب اتلاف وقت پزشکان شده است. همچنین علی‌رغم قول مساعد بیمه‌ها برای پرداخت‌های به روز و فوری مطالبات در صورت استفاده از نسخه الکترونیک اما پرداخت‌ها به طور نامنظم و با تاخیر چند ماهه انجام می‌شود که بی‌تردید چنین موضوعاتی منجر به نارضایتی پزشکان، بیماران و همچنین داروخانه‌ها شده است.

بیمه‌ها در ماجرای نسخه الکترونیکی، «رفوزه» شده‌اند

سیدموید علویان، رییس نظام پزشکی تهران بزرگ، در واکنش به ادعای وجود فساد مالی در حوزه سلامت، گفت: فساد مالی که در حوزه سلامت روز‌به‌روز تشدید می‌شود، حاصل سیستم غلط است‌ وگرنه کسی مفسد فارغ‌التحصیل نمی‌شود، اما ممکن است در سیستم نظام سلامت مفسد شود، چون می‌بیند شاید سالم زندگی کردن، هزینه‌های زیادی داشته باشد و باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: آنچه در حوزه سلامت می‌بینم، در آینده شرایط برای مردم و جامعه پزشکی سخت‌تر خواهد شد. زیرا، مسیر غلطی را در پیش گرفته‌ایم. به طوری که در بحث دارو، می‌بینیم که طرحی اجرا می‌شود که قابل اعتماد نیست.

علویان با طرح این سوال که چه جور می‌توان به بیمه‌ها اعتماد کرد، گفت: بیمه‌ها در بحث نسخه الکترونیکی، «رفوزه» شده‌اند و نتوانسته‌اند بر اساس یک الگوی کامل کار کنند.

وی ادامه داد: دادن یارانه دارو به بیمه‌ها، ریسک خیلی بزرگی است و من نگران ایجاد یک تنش اجتماعی، به دنبال بحران دارویی در کشور هستم.

معاون اسبق وزارت بهداشت گفت: وقتی در نظام سلامت، به دنبال ایجاد جایگاه‌ها و پایگاه‌های خلق‌الساعه هستیم، نمی‌توانیم به اهداف متعالی در حوزه سلامت دست یابیم.

وی با طرح این سوال که «دارویار» چه جایگاهی در نظام سلامت دارد، افزود: تا دو سال پیش، چنین کلمه‌ای را نشنیده بودیم و یک‌دفعه بدون بررسی تمامی جوانب، طرحی به اسم دارویار اجرا می‌شود.

رییس نظام پزشکی تهران بزرگ، با ذکر یک مثال گفت: یک شرکت دارویی باید برای خرید مواد اولیه دارویی، نقدینگی داشته باشد. حالا که ارز ترجیحی را گرفته‌اید، باید ماده اولیه را گران‌تر بخرد و دارو تولید کند. وقتی این نقدینگی را نداشته باشد، یا باید شرکت را تعطیل کند و یا اینکه میزان تولید خود را کاهش دهد که در هر دو صورت با مشکل مواجه خواهیم شد. ما عادت کرده‌ایم هر کاری را خیلی سریع و تند اجرا کنیم، در حالی که در دنیا چنین طرح‌هایی در زمان طولانی‌تری اجرا می‌شود.

هزینه‌های گزاف ویزیت پزشک

نسخه‌نویسی الکترونیکی بیماران زیادی را سرگردان کرده است. زیرا به گفته آنها برای تمدید نسخه دارو باید هر بار ویزیت پزشک پرداخت کنند. گاهی اوقات نوشتن و تمدید نسخه برای بیماران ۱۴۰ هزار تومان هزینه دارد. اگر در آن مدت نیز داروخانه مورد نظر دارو را تمام کرده باشد باید مجدد صبر کنند تا دارو موجود شود. اگر تاریخ بگذرد بیماران باید دوباره هزینه ویزیت پزشک را برای نسخه‌نویسی پرداخت کنند! این روند موجب نارضایتی بیماران شده است.

اینترنت برای نسخه‌نویسی الکترونیک نداریم!

دکتر ایرج خسرونیا، رییس انجمن متخصصین داخلی ایران نیز با اشاره به مشکلات نسخه‌نویسی الکترونیکی به «جهان‌صنعت» گفت: نسخه‌نویسی الکترونیک نه تنها برای بیماران بلکه برای پزشکان نیز مشکلات زیادی را به همراه داشته است. برخی روزها اینترنت به طورکلی قطع است و نمی‌توانیم نسخه‌های بیماران را الکترونیکی بنویسیم. از طرفی کد‌های برخی از آنها جابه‌جا است، به عنوان مثال برای بیمار نسخه عکسبرداری از استخوان دست نوشته بودم اما در نسخه عکسبرداری از لگن قیده شده بود. اشتباهات این چنینی منجر به سرگردانی بیماران و اتلاف وقت پزشکان می‌شود.  

وی افزود: به نظرم نباید برای اجرای این طرح خیلی سریع و تند تصمیم گرفت. پیش از آنکه این قانون در سراسر کشور اعمال شود باید اول در یک شهرستان اجرا و عیب‌های آن شناسایی و بهسازی می‌شد بعد در کشور به عنوان قانون اجرا می‌شد.

مدیریت ضعیف سازمان‌های بیمه

اما دکتر علی دباغ، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ با اشاره به اینکه نسخه الکترونیکی یک الزام قانونی است به «جهان‌صنعت» گفت: نسخه‌های الکترونیکی دارای چالش‌ها و مشکلاتی هست اما قابل جمع‌آوری و برگشت به نسخه‌های دستی نیست. زیرا نسخه الکترونیکی یک الزام قانونی است. به همین دلیل باید مشکلات آن حل شود.

وی افزود: برخی پزشکان از قطعی اینترنت هنگام نسخه‌نویسی گله‌مندند به همین دلیل تبصره‌هایی در آن وجود دارد که اگر در روزهای خاصی اینترنت به هر دلیلی قطع بود، پزشک نسخه‌ها را دستی بنویسد. ضمن اینکه سازمان‌های بیمه‌گر باید مشکلات نسخه‌های الکترونیکی و کدهای اشتباه را رفع کنند. سازمان بیمه سلامت و سازمان بیمه تامین اجتماعی هم باید پاسخگوی مشکلات نسخه‌های الکترونیکی باشند. البته این روزها سازمان نظام پزشکی نیز با جدیت تمام به دنبال رفع مشکلات نسخه الکترونیکی است. در هر صورت تاکید نظام پزشکی بر قانون است، اما قانون باید قابلیت اجرا هم داشته باشد. اگر اجرای قانون سخت یا آسیب‌زا باشد، طبیعتا به اصل قانون ضربه وارد می‌شود. پس سازمان‌های بیمه‌گر باید به‌گونه‌ای نسخه‌های الکترونیکی را مدیریت کنند که این قانون به نحواحسن اجرا شود. زیرا این موضوع ارائه خدمات به مردم است. اگر خدمات به درستی ارائه نشود، مردم آسیب می‌بینند. بنابراین سازمان‌های بیمه‌گر نباید به‌گونه‌ای مدیریت کنند که نارضایتی مردم را در پی داشته باشد.

مهر پزشک پای نسخه منشی!

دکتر علی فاطمی، نایب‌رییس انجمن داروسازان ایران هم با اشاره به نسخه‌نویسی اشتباه در قالب نسخه‌نویسی الکترونیک به «جهان صنعت» گفت: نسخه‌نویسی الکترونیک برای داروخانه‌ها مزایا و معایبی داشته است. پیچیدن نسخه‌های دستی در داروخانه‌ها به دلیل بدخطی برخی پزشکان سخت بود و خوشبختانه امروز با مشکل بدخطی پزشکان روبه‌رو نیستم اما برخی از پزشکان ممکن است کد دارویی را به اشتباه وارد کنند یا اینکه برخی پزشکان هنوز نسخه را به دست منشی می‌دهند تا برای بیمار نسخه بنویسد که مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اشتباهاتی که حتی در نسخه‌نویسی الکترونیک رخ می‌دهد، اظهارکرد: به عنوان مثال همکار دندانپزشکی بودند که به اشتباه دارویی را که انتخاب کرده‌بودند، داروی آریتمی قلبی بوده و اگر بیمار آن را مصرف می‌کرد، دچار مشکل می‌شد. یا مثلاً دوز بالایی از دارو را برای کودک انتخاب کرده‌بودند.

فاطمی معتقد است برای اینکه این ریسک به حداقل برسد، باید چند اقدام انجام شود. نسخه‌نویسی باید متناسب با تخصص پزشک انجام شود؛ به طوری که شرکت‌های نرم‌افزاری در نرم‌افزار متناسب با تخصص پزشک داروها را فیلتر کنند. باید تعریف شود که پزشکان بر اساس تخصص‌شان چه داروهایی را می‌توانند تجویز کنند. البته قرار بود که موضوع از سوی بیمه‌ها برطرف شود تا هر تخصصی نتواند برخی داروها را انتخاب کند و سیستم هوشمند باشد و علامت دهد تا پزشک متوجه شود که فلان دارو با تخصصش ارتباطی ندارد. در حال حاضر این فیلترگذاری برای برخی اقلام دارویی انجام شده‌ است. ضمن اینکه برخی پزشکان نباید نسخه‌نویسی را به منشی واگذار کنند و داروخانه‌ها نیز باید با دقت نسخ را بررسی کنند و پزشک داروخانه هم روی نسخه نظارت کافی داشته‌ باشد.

وی افزود: البته برخی مواقع سیستم برای دریافت نسخه‌های الکترونیکی قطع است که چنین موضوعی باعث معطلی و نارضایتی بیماران می‌شود.  از طرفی بسیاری از پزشکان هنوز زیر بار نسخه‌های الکترونیکی نرفتند و مانند قدیم نسخه‌های کاغذی می‌نویسند. داروخانه‌ها در اوج ساعات شلوغی هم باید نسخه‌های دستی را در کنار نسخه‌های الکترونیکی پاسخگو باشند.

نایب‌رییس انجمن داروسازان تاکید کرد: از ابتدای این امر به دلیل عدم همکاری پزشکان، قرار بود داروخانه‌ها نسخه‌ای کاغذی پزشکان را به الکترونیک تبدیل کنند و بیمه‌ها طبق مصوبه به ازای هر نسخه الکترونیک ۴ هزار تومان به داروخانه‌ها پول پرداخت کنند. هزینه این امر طی ۴ ماه پرداخت شد اما با ایراداتی که مجلس گرفت، منابع این پول تامین نشد، به همین دلیل بیمه‌ها دوباره تمام هزینه‌های واریزی را از داروخانه‌ها پس گرفتند. این در حالی است که تمامی داروخانه‌ها بابت این موضوع وقت و هزینه خرج کرده بودند. بدعهدی بیمه در پرداخت هزینه‌ها مورد اعتراض ما است. زیرا تعداد تبدیل نسخه‌های کاغذی به الکترونیکی بسیار زیاد است. دولت موظف به اجرای این موارد است نه اینکه از جیب داروخانه‌ها هزینه شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 287534
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا