تاثیر عمیق برجام بر بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز: روز گذشته نیز این شاخص روند صعودی در پیش گرفت و ۳۹۹ واحد رشد را تجربه کرد. با این حال اما ارزش معاملات خرد در کانال دو هزار میلیارد تومانی درجا می‌زند و بدین ترتیب بازار همچنان در شرایط رکودی جدی به سر می‌برد. از سوی دیگر فضای برجام دوباره تیره شده و دورنمای روشنی از آن وجود ندارد. اما آیا بازار خواهد توانست رونق پیشین خود را بازیابد و سرمایه‌گذاران را به سمت خود جلب کند؟روند حرکت شاخص کل بورس روز گذشته هم نزولی بود و این شاخص با کاهش ۴۲/۰ درصدی در پله یک میلیون و ۴۲۰ هزار و ۸۳۳ واحدی متوقف شد. شاخص کل با معیار هم‌وزن صعودی ۳۹۹ واحدی داشت و رقم ۴۱۰ هزار و ۷۷۴ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۲۶۱ هزار معامله انجام شد که ۲۵ هزار و ۷۳۸ میلیارد ریال ارزش داشت. صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، پتروشیمی پردیس، پالایش نفت بندرعباس، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم روز گذشته با کاهشی ۱۹ واحدی در رقم ۱۹ هزار و ۱۷۶ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار ۱۶۹ هزار معامله به ارزش ۱۰۰ هزار و ۷۳۲ میلیارد ریال انجام دادند. پلیمر آریاساسول، پالایش نفت لاوان، سنگ‌آهن گهرزمین و پتروشیمی تندگویان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل بهمن‌دیزل، آهن و فولاد غدیر ایرانیان و اعتباری ملل نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

سایه سنگین ابهامات

نوید قدوسی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار گفت: به نظر می‌رسد بازار فعلا اندکی متعادل و کم‌حجم باشد. به دلیل آنکه تا زمانی که بورس با ابهاماتی همچون مذاکرات برجامی و قیمت‌های جهانی رو‌به‌رو باشد نه خریدار و نه فروشنده اقدامی را انجام نمی‌دهند. وی افزود: قیمت دلار از بحث برجام تبعیت می‌کند اما قیمت‌های جهانی به تازگی در بازار سرمایه نقش پررنگی را ایفا می‌کنند. در چنین شرایطی فضا مبهم است و با وجود این ابهامات اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. قدوسی اظهار کرد: شرایط هر یک از کامودیتی‌ها متفاوت است. به طور مثال در زنجیره فولاد با کمبود تقاضا مواجه هستیم. موجودی انبار این کالا‌ها افزایش یافته و در این بین فروش نیز دچار مشکل شده است. اگر پتروشیمی‌ها را بررسی کنیم الفین‌ها و متانول روند نزولی داشته‌اند و تقاضای بالای ندارند. اما اوره تنها کامودیتی است که در سطح ایران اوضاع مطلوبی دارد. دلیل آن هم مصارف کشاورزی و بالا بودن قیمت گاز است که منجر به ابقای قیمت بالای این کالا شده است. قدوسی افزود: دیگر کامودیتی‌ها دچار رکود هستند. بخشی از کامودیتی‌های خاص که در بحث زنجیره عرضه دچار محدودیت هستند شاید رفتار قیمتی متفاوتی نشان دهند. در مجموع می‌توان بازار کامودیتی را راکد دانست.

اهمیت کامودیتی‌ها

این فعال بازار سرمایه با اشاره به بالا بودن تاثیر کامودیتی‌ها بر بازار سهام گفت: نمی‌توان گفت که تاثیر برجام بیشتر بوده یا کامودیتی‌ها. این مقایسه مشکل است، اما هرکدام به نوبه خود تاثیرگذار هستند. قدوسی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز بیان کرد: به نظر می‌رسد که تاثیر برجام در شرایط فعلی بیشتر است. تحولات برجام در کوتاه‌مدت اثر بزرگتری خواهد گذاشت و در بحث میان‌مدت و بلندمدت با توجه به عمده شرکت‌های بورسی که کامودیتی‌محور هستند، قیمت کامودیتی عامل مهم‌تری است. یعنی در صورت همزمانی توافق برجامی و ریزش کامودیتی‌ها شاید در کوتاه‌مدت بازار حرکت رو به بالا داشته باشد. در میان‌مدت و بلند‌مدت اوضاع سخت می‎شود. عکس این موضوع هم محتمل است و با وجود احتمال سودآوری شرکت‌های بورسی، رشد بازار ممکن است.

جولان تردید در بورس

پیام الیاس‌کردی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم اظهار کرد: به طور کلی بازار سرمایه مدتی است که در یک دوراهی قرار دارد؛ دوراهی برجام و یا عدم امضای برجام، این دوراهی بزرگی است که اقتصاد کشور نیز درگیر آن است. بسیار مهم است که در صورت وقوع این اتفاق بدانیم که در چه سطحی قرار است رخ دهد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار سهام تا زمانی که این موضوع تعیین تکلیف شود، بلاتکلیف است. باید قبول کنیم که نوساناتی نیز در بازار خواهیم داشت. اگر بلاتکلیفی و شرایط موجود حاکم باشد شاخص در زیر محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خواهد بود و یکسری نوسانات اتفاق خواهد افتاد. اما مشخص شد که این بلاتکلیفی چند ماه دیگر به پایان می‌رسد و ادامه‌دار نخواهد بود.

هرچقدر زودتر این بلاتکلیفی برطرف شود برای بازار بهتر می‌شود. وی بیان کرد: به عنوان یک سرمایه‌گذار بهتر است که در فضای آرام تصمیم بگیریم، اما در همین فضای ناآرام نیز می‌شود با سود خیلی کمتر‌، در بازار سرمایه ادامه دهیم و سود‌هایی کسب کنیم. الیاس‌کردی در پایان درخصوص کامودیتی‌ها بیان کرد: نباید این نکته را فراموش کرد که حتی با وجود کرونا وقتی قیمت کامودیتی‌ها در سقف و کف قیمت بود، بازار رفتار‌های خاصی از خود نشان داد.
به نظر من رفتار کلیت بازار مهمتر است. من تصمیم سرمایه‌گذاران عمده را به حتی مباحث بنیادی مثل قیمت‌های جهانی ارجح می‌دانم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 287569
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا