دستور عجیب رییسی به یک معاون وزیر

«جهان‌صنعت»‌ *

جوانان ایرانی پرشماری هستند که آرزوی آنها ادامه درس خواندن در دانشگاه‌های معتبر دنیا است و برای رسیدن به این آرزو کوشش می‌کنند. هر سال گروهی از این جوانان که بیشتر آنها نیز در خانواده‌های با درآمد متوسط زندگی می‌کنند با دریافت بورس تحصیلی و حتی هزینه زندگی به کشورهای دارای وضعیت مناسب در این باره می‌روند و بسیار دیده شده است پس از یک ترم تحصیل هزینه خود را از دانشگاه مقصد دریافت می‌کنند. شاید در میان این گروه از جوانان‌، فرزندان برخی از مقام‌های کشور در سطوح گوناگون مدیریتی نیز وجود داشته باشند. آیا این یک نقص به حساب می‌آید؟ بدون چون و چرا نمی‌توان با قاطعیت گفت این اقدام فرزند یک مقام دولتی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور یک کاستی و کجی است. احتمال اینکه فرزند یک وزیر یا یک معاون وزیر بدون اینکه باری بر دوش شهروندان و دولت بگذارد، بتواند در خارج از ایران درس بخواند قابل اعتناست و نباید آن را در حد صفر دانست. اما گویا سیدابراهیم رییسی که حالا رییس دولت سیزدهم است نظر دیگری دارد. این نظر را مهدی عرفاتی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در صفحه توئیتر خود چنین نقل کرده است: «اخیرا فرزند یک معاون وزیر برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی ویزا گرفته بود و قصد خروج داشت که به محض اطلاع رییس‌جمهور، دستور صادر شد؛ اگر فرزند رفت، پدر هم برود! گذشت آن دوران که افتخار مقامات عالی دولت، اقامت فرزندانشان در خارج از کشور باشد. مسوولان مراقب گشت ارشاد باشند»

آیا این دستور بازدارنده ریاست‌جمهوری را باید تحسین کرد؟ واقعیت این است که شهروندان اندکی این رفتار را تایید می‌کنند و به آن نمره قبولی می‌دهند. رییس‌جمهور یک کشور نمی‌تواند با تهدید شغل یک پدر کاری کند که آرزوی یک جوان نادیده گرفته شود. شاید رییس‌جمهور بتواند از این معاون وزیر بخواهد در حال حاضر و با توجه به وضعیت کشور برای مدتی این خواست فرزندش را به عقب بیندازد. این در حالی است که جوانی که می‌خواهد به خارج از کشور برود نیز با درخواست پدر موافقت کند. از سوی دیگر رییس‌جمهور می‌تواند از معاون وزیر بپرسد آیا برای این اقدام فرزندش از امکانات دولت استفاده کرده است‌؟ اگر جواب مثبت باشد باید این معاون وزیر بدون درنگ از محل کارش در دولت  اخراج شود. اگر جواب منفی است و فرزند معاون وزیر از هیچ امکان دولتی استفاده نکرده و با پس‌انداز خانواده به خارج می‌رود رییس‌جمهور نمی‌تواند پدر را تهدید به اخراج کند. نکته بعدی در این باره انتشار این خبر از سوی مدیر اطلاع‌رسانی نهاد ریاست‌جمهوری است که به نظر می‌رسد کار نادرستی است و بیشتر از هر چیز بوی پوپولیست می‌دهد.

اگر این معاون وزیر بخواهد در برابر پسر خود بایستد و برای صیانت از شغل خود راه پیشرفت فرزندش را ببندد آموزش نادرستی به جامعه داده می‌شود و خودخواهی ترویج می‌شود‌. اگر این معاون وزیر بخواهد آرزوی پسرش را برآورده کند که وظیفه هر پدری است آیا باید شغلش را از دست بدهد. کاش آقای مدیر ارتباطات نهاد ریاست‌جمهوری درباره پیامدهای این خبر و دستور تا آخر اطلاع‌رسانی کند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 287804
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا