استقبال از بومی‌سازی قطعات خودرو/جلوگیری از خروج  ۶ میلیون یورو ارز از کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نکته جالب توجه اینکه این شرکت همچنان از همکاری با متخصصین ممتاز در صنعت خودرو و قطعه غافل نشده و در قالب برگزاری نمایشگاهی با عنوان خودکفایی صنایع تولیدی کروز به وسیله فراخوانی عمومی از تمامی قطعه‌سازان داخلی دعوت کرده است تا با قطعه‌سازانی که آماده همکاری هستند، عقد قرارداد کند. در واقع این گروه تولیدی برای اینکه چرخه تولید داخلی در بالاترین سطح انجام گیرد، از توان دیگر شرکت‌ها با استانداردهای خاص خود بهره می‌گیرد تا سرعت بومی‌سازی و تولید در مجموعه افزایش یابد.

 این در حالی است که اکنون تعداد تامین‌کنندگان داخلی طرف قرارداد با این شرکت تولیدی، ۳۰۰ شرکت و کارگاه تولیدی است و شرکت کروز با این رویکرد توانسته تاکنون بیش از ۳۹۰۰ قطعه در ۱۸ گروه محصول را داخلی‌سازی کند. بنابراین باید گفت تمامی ادعاهایی که بر اساس آنها اعلام می‌شود این شرکت بخشی از بازار خودرو را به انحصار خود در آورده و یا اینکه با انحصار موجب آسیب دیدن قطعه‌سازان کوچک یا خروج آنها از گردانه تولید شده است، نه‌تنها واقعیت ندارد بلکه شواهد حاکی از آن است که این شرکت از هرگونه توانمندی در حوزه ساخت و تولید قطعات خودرو نیز استقبال می‌کند.

آنچه در این بین نباید از آن غافل شد این است که شرکت‌های قطعه‌سازی از جمله شرکت کروز در امور خودروسازان داخل تصرفی ندارند و تنها قطعاتی را تولید می‌کنند که خودروسازان به آنها سفارش می‌دهند. بنابراین تمامی صحبت‌ها و اظهارنظرهای غیرکارشناسی که در ارتباط با کیفیت پایین خودروهای داخلی و نقش قطعه‌سازان در این خصوص مطرح می‌شود نیز هیچ پایه و اساسی ندارد؛ چراکه خودروساز به نسبت توان مالی و سیاست‌های خود قطعاتی را به تامین‌کنندگان قطعه سفارش می‌دهد که در نهایت باید خودش نسبت به کیفیت و ماندگاری آنها به مصرف‌کنندگان پاسخگو باشد. نکته دیگر اینکه شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی در شرایط سخت تحریم و در جهت داخلی‌سازی قطعات پیشرفته خودرو مانند ‌ای‌سی‌یو گام‌های موثری برداشته‌اند و در شرایط بحرانی اقتصاد نیز همیشه سعی در پیشبرد این صنعت و کاهش میزان وابستگی به کشورهای خارجی داشته‌اند.

واگذاری تولید قطعات وارداتی به تامین‌کننده‌های داخلی

در همین راستا نمایشگاه خودکفایی صنایع تولیدی کروز به منظور بازدید قطعه‌سازان داخلی از تاریخ ۱۵ شهریور آغاز به کار کرده و تا ۲۰ شهریورماه ادامه دارد. هدف این شرکت از برگزاری این نمایشگاه بازدید قطعه‌سازان داخلی از دستاوردهای این شرکت است تا با قطعه‌سازانی که آماده همکاری هستند، عقد قرارداد کند. در واقع شرکت کروز به عنوان بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کارخانه تولید قطعات خودرو در کشور در ۲۶۰ هزار متر سالن تولید و ۱۳ هزار نفر پرسنل برای توسعه هرچه بیشتر با شرکت‌های تولید‌کننده قطعات و مواد زیر‌مجموعه همکاری می‌کند.

در این رابطه عضو هیات‌مدیره شرکت کروز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اعلام کرد: شرکت کروز از تمام کسانی که دارای ایده و یا طرحی در حوزه دانش و تکنولوژی صنعت خودرو و قطعه هستند استقبال می‌کند.

بهروز حبیبی با بیان اینکه ما در این نمایشگاه بخشی از قطعاتی که داخلی‌سازی شده است را به نمایش گذاشتیم، گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ تامین‌کننده و مجموعه‌های کوچک و بزرگ در حوزه‌های مختلف از جمله انواع و اقسام قطعات فلزی، غیرفلزی شیمیایی و پلیمری با ما همکاری دارند. تلاش ما این است که با توجه به رویکرد سازمان مبنی بر کارآفرینی و ایجاد اشتغال، تا حد امکان بتوانیم نسبت به برون‌سپاری قطعات‌مان اقدام کنیم. به عبارتی سعی داریم تولید قطعات وارداتی را با توجه به دانش، تکنولوژی و مهارت‌هایی که در کشور وجود دارد، به تامین‌کننده‌های داخلی واگذار کنیم.

حبیبی اظهار کرد: در سال‌های گذشته نهضتی را با هدف کمک به شرکت‌هایی که توان تولید قطعات های‌تک را داشتند آغاز کردیم. فعالیت ما در حوزه داخلی‌سازی قطعات نیز از سال ۹۰ آغاز شد و به این وسیله و با بهره‌گیری از مهارت و توانمندی تامین‌کننده‌های قطعات، تولید برخی قطعات را با حفظ کیفیت در دستور کار قرار دادیم. بنابراین می‌توان گفت که این نمایشگاه حاصل ۱۰ سال تلاشی است که مجموعه قطعه‌سازان و ما انجام دادیم تا به این نقطه دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: ما علاوه بر اینکه از سازندگان، تامین‌کنندگان و مجموعه‌هایی که امکان همکاری با ما را دارند دعوت می‌کنیم که از این نمایشگاه و دستاوردهای مجموعه دیدن کنند، از آنها می‌خواهیم اگر زمینه همکاری مشترک با مجموعه کروز را دارند، با ما وارد همکاری شوند.

تامین‌کننده‌ها مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند

عضو هیات‌مدیره کروز با بیان اینکه تامین‌کننده‌های قطعات خودرو در بسیاری از موارد مورد کم‌لطفی و بی‌مهری قرار می‌گیرند، گفت: برای تامین قطعات وارداتی پروسه به این شکل است که پیش از تحویل جنس، هزینه‌های مربوط به آن پرداخت می‌شود و پس از آن تولیدکننده قطعه اقدام به تولید می‌کند که این کار معمولا بین ۳ تا ۴ ماه زمان می‌برد. این در حالی است که دست‌کم دو ماه زمان می‌برد تا این اجناس از طریق دریا حمل شوند و به گمرکات برسند. به عبارتی تامین قطعات از کشورهای خارجی حدود ۶ ماه زمان می‌برد در حالی که ما و تامین‌کننده‌های داخلی تمام تلاش خود را انجام دادیم تا این پروسه را به حداقل برسانیم، اما مورد بی‌مهری قرار می‌گیریم.

وی با بیان اینکه نهاده‌های تولیدی نقش اساسی را در قیمت تمام شده کالا بازی می‌کنند و این نهاده‌ها در کشور ما در بسیاری از موارد گران‌تر از قیمت FOB و قیمت‌هایی که در سایر کشورها عرضه می‌شود است، چراکه تامین قطعات و مواد اولیه در کشور ما تابع سه پارامتر نوسانات بازار ارز، بازار عرضه و تقاضا و قیمت جهانی آن نهاده تولید است.

حبیبی ادامه داد: هزینه‌های تولید در کشور ما هر روز بالا می‌رود در حالی که کشورهای دیگر تسهیلات و مشوق‌های قابل‌توجهی را برای تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان کالا در نظر می‌گیرند. از این رو با توجه به شرایطی که وجود دارد، قیمت تمام شده قطعات خیلی در کشور ما بالا تمام می‌شود.

وی افزود: اما تفکر برخی افراد شاید این باشد قطعاتی که داخلی‌سازی می‌شوند باید قیمت‌های پایین‌تری هم داشته باشند در حالی که داخلی شدن قطعات اگر با حفظ کیفیت و مشخصات فنی محصول بر اساس استاندارد مورد نظر باشد، چندان تاثیری در قیمت نخواهد داشت. باید این موضوع را برای تامین‌کننده‌‌های داخلی که در حال حاضر در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند و تلاش می‌کنند که زنجیره تولید را تامین کنند تا خودروساز به مشکل برنخورد، مورد توجه قرار دهیم و این ذهنیت از فکر خیلی‌ها پاک شود.

قطعات خودرو طبق درخواست خودروساز ساخته می‌شود

عضو هیات‌مدیره کروز همچنین با بیان اینکه برخی اعتقاد دارند چون کالا داخلی است، پس کیفیت ندارد و قیمتش هم باید پایین باشد در حالی که این‌طور نیست، گفت: ما بر اساس نقشه‌ها، مدارک فنی و درخواست‌های خودروسازان کار می‌کنیم. بنابراین قطعاتی را می‌سازیم که مورد نظر خودروساز و مورد تایید او است. بنابراین هر خودروسازی در هر اشلی که تمایل داشته باشد با ما کار کند، این امکان برای ما و دیگر قطعه‌سازان وجود دارد. همان‌طور که قطعات مورد نیاز برخی از خودروسازان خارجی را تامین کردیم و از نظر کیفی نیز ساخت قطعات ما هیچ مشکلی نداشت.

وی افزود: بر این اساس وقتی در مورد کیفیت خودرو بحث می‌شود، کیفیت قطعات مورد نظر نیست چراکه قطعات حاصل درخواست مورد نظر خودروساز است و بر اساس نقشه‌ها و مدارک فنی خودروساز تولید و به خودروساز تحویل داده می‌شود.

حبیبی بیان کرد: بخش عمده قطعاتی که در این نمایشگاه در معرض دید قرار داده شده است، در محصولات ما استفاده می‌شود. بیش از ۲۴۰۰ کد فعال قطعه داریم که به خودروسازانی از جمله گروه بهمن، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو می‌دهیم. همچنین ۱۵ مجموعه تولیدی داریم که هر کدام بخش‌هایی از خودرو را آماده می‌کنند و به خودروساز تحویل می‌دهند و بیشتر این قطعات در مجموعه‌های خودمان استفاده می‌شود.

اتصال به شبکه‌های قطعه‌سازی جهان

وی در پاسخ به این سوال که برجام چه فرصت‌ها و تهدیدهایی برای صنعت قطعه‌سازی به دنبال دارد، اظهار کرد: برجام در صورتی که تصویب و نهایی شود با اثر کوتاه‌مدت روانی همراه خواهد بود، چراکه به دنبال آن نوسان نرخ ارز یا کاهش آن دور از ذهن نخواهد بود و بازار خرید خودرو را نیز متاثر خواهد کرد. به دلیل اینکه مردم خرید خودرو را متوقف خواهند کرد و در انتظار ورود خودروهای خارجی به کشور خواهند بود.

عضو هیات‌مدیره کروز افزود: واقعیت این است که اقتصاد کشور ما متاثر از برجام است اما برجام خیلی روی آن تاثیر نمی‌گذارد، چراکه ساختار اقتصادی کشور ما غلط و ناکارآمد است. وقتی یک بخش دولتی بزرگ داریم که علاقه‌مند به تصدی‌گری در همه عرصه‌ها است، موجب ایجاد رانت و فساد در اقتصاد می‌شود و انتظاراتی که از برخی وقایع مانند برجام وجود دارد، به درستی حاصل نمی‌شود. همچنین دستاوردها و سرمایه‌هایی که برای توسعه و زیرساخت لازم است، از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه ایراد اقتصاد کشور ما این است که ساختار آن دولتی است، گفت: تا زمانی که این ساختار به خصوص در حوزه تولید و صنعت خودرو اصلاح نشود و صنعت خودرو و سایر صنایع به دست بخش خصوصی توانمند سپرده نشود، مشکلات حل نمی‌شود.

به گفته حبیبی، برجام به طور کلی برای کشور ما یک فرصت است چون در صورتی که بتوانیم قطعات تولید خودمان را صادر کنیم، می‌توانیم به شبکه‌های قطعه‌سازی جهان متصل شویم و به بسیاری از خودروسازان جهان قطعات مورد نیازشان را صادر کنیم.

شرایط تولید با شعار سال سازگاری ندارد

عضو هیات‌مدیره کروز در ادامه با بیان اینکه شرایط تولید با شعار سال سازگاری ندارد، گفت: با توجه به اینکه شعار سال حرکت به سمت تولید؛ دانش‌بنیان و کارآفرینی است، شرکت‌ها در این جهت حرکت می‌کنند اما واقعیت این است که شرکت‌های کوچک برای توانمند شدن در این حوزه به کمک دولت و تسهیلات بانکی نیاز دارند.

حبیبی بیان کرد: برای مجموعه‌های کوچک و شرکت‌های نوپا باید سازوکارهایی طراحی و تسهیلات ویژه بانکی تعریف شود. حمایت‌های ویژه و معافیت‌هایی از سوی نهاد‌هایی مثل گمرکات، تامین اجتماعی، مالیات و دارایی و… باید برای این کسب‌و‌کارها در نظر گرفته شود. این در حالی است که اگر قرار باشد شرایط کار در کشور ما به همین منوال پیش رود و کارآفرین و سرمایه‌گذار بعد از ۵ سال به بن‌بست بخورد، تحقق شعاری که ما آنقدر به آن مقید هستیم و تمایل داریم که اتفاق بیفتد، امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین برای تامین‌کنندگان کوچک باید تسهیلات ویژه تعریف شود.

جلوگیری از خروج ۶ میلیون یورو ارز از کشور

مدیر خودکفایی شرکت کروز نیز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه، ارائه توانمندی‌های شرکت‌های داخلی در زمینه ساخت قطعات صنعت خودرو بود. در واقع به کمک تامین‌کنندگان داخلی توانستیم یکی از قوی‌ترین زنجیره‌های تامین صنعت خودرو را تشکیل دهیم.

به گفته کیوان پورمحمدی، حدود ۳۰۰ شرکت و کارگاه تولیدی در حال حاضر با شرکت کروز در حال همکاری هستند که باعث اشتغال‌آفرینی بیش از ۲۰ هزار پرسنل در وضعیت فعلی شده است.

وی با بیان اینکه واحد خودکفایی قطعات از ابتدای سال ۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: هدف اصلی ما این بود که در ارتباط با بحث داخلی‌سازی تمرکز بیشتری داشته باشیم و با ایجاد تیم‌های تخصصی ساخت داخل در جهت داخلی‌سازی قطعات با سرعت و جدیت بیشتری قدم برداریم.

پورمحمدی ادامه داد: به کمک توانمندی سازنده‌های داخلی و به واسطه این حجم از داخلی‌سازی قطعات، توانستیم یکی از زنجیره‌های تامین قوی را در صنعت خودرو ایجاد کنیم. به این ترتیب طی یک سال اخیر در حدود ۵۰۰ میلیون عدد قطعه از سازنده‌های داخلی خریداری کردیم و به دنبال آن تنها در سال ۱۴۰۰ از خروج ۶ میلیون یورو ارز از کشور گام برداشتیم.

به گفته وی، رویکرد شرکت کروز بیشتر از اینکه مبانی اقتصادی را شامل شود، ایجاد بستری برای اشتغال‌آفرینی و کارآفرینی، ایجاد سبد تامین برای سازنده‌های داخلی، ارتقای کیفی و فنی قطعه‌سازان به خصوص کارگاه‌های کوچک‌تر تولیدی و جلوگیری از خروج ارز بوده است.

تشکیل بانک جامع اطلاعات تامین کنندگان

مدیر خودکفایی شرکت کروز افزود: کار ارزشمند دیگری که ما توانستیم در این ۱۰ سال انجام دهیم، تشکیل بانک جامع اطلاعات تامین‌کنندگان شامل ۲ هزار سازنده داخلی در صنعت خودرو و ۵۳ فرآیند تولیدی است. در واقع می‌توانیم به جرات بگوییم که بیش از ۹۰ درصد پروژه‌های آتی شرکت‌های خودروساز را با حفظ الزامات کیفی و فنی خودروسازان می‌توانیم داخلی‌سازی کنیم. همچنین امید داریم در سال‌های آینده در خصوص موضوعاتی که تاکنون مطرح شد، با سرعت و جدیت بیشتر در جهت تحقق روزافزون اهداف سازمان گام برداریم.

وی با بیان اینکه در زمینه‌های پلیمر، رنگ و مواد شیمیایی، فلزی و قطعات استاندارد توانستیم اکثر قطعات خودرو را داخلی‌سازی کنیم؛ گفت: البته یک‌سری قطعات خاص الکترونیکی وجود دارد که بحث آنها جدای از این قطعه‌هاست و قاعدتا باید از طریق واردات تامین شود. این در حالی است که در این زمینه نیز توانستیم یک واحد تحقیق و توسعه قوی برای تحقیق و نوآوری ایجاد کنیم که به دنبال آن پیشرفت‌های خوبی هم در زمینه تولید قطعات الکترونیکی انجام شده است.

پورمحمدی همچنین در واکنش به اخبار داغ مذاکرات برجام و تاثیر آن بر صنعت قطعه‌سازی خودرو افزود: به صورت کلی ما در شرکت کروز خودمان را وابسته به این موضوعات نکرده‌ایم. به عبارتی ما چه در زمان تحریم‌ها که واردات خودرو و قطعات با مشکل مواجه بود و چه در زمان توافق که محدودیتی در واردات نداشتیم، بر داخلی‌سازی حداکثری و استفاده از پتانسیل ساخت داخل تمرکز کردیم و اگر به نمودار داخلی‌سازی قطعات شرکت ما نگاهی بیندازید خواهید دید که از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ روند رو به رشدی داشتیم. در واقع رویکرد نه‌تنها این‌طور نبوده که تا توافقی انجام شده است، دوباره به سمت واردات قطعات برویم بلکه میزان داخلی‌سازی در هر سال ۵/۳ برابر افزایش یافته است.

محدودیتی بابت ورود سازنده‌ها داخل مجموعه ایجاد نکردیم

مهدی کاکه باوه، کارشناس خودکفایی قطعات فلزی نیز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اعلام کرد: از سال ۹۱ تیم خودکفایی کار خودش را آغاز کرد و با تشکیل تیم‌های تخصصی شامل کارشناسانی که در زمینه‌های مهندسی تحصیلکرده هستند، توانست از تخصص آنها در گروه‌های مختلف از جمله گروه پلیمر یا قطعات استاندارد، استفاده کند.

وی افزود: در واقع رویکرد ما جست‌وجوی تامین‌کنندگانی بوده که در سراسر ایران حتی کوچک‌ترین زمینه و توانایی برای تولید را داشته باشند. پس از برقراری ارتباط همکاران ما با این افراد، کارشناسان شرکت کروز با این افراد مصاحبه می‌کنند و بعد از آن که توانستند آزمون اولیه ما را پاس کنند، وارد مجموعه ما می‌شوند. سپس اطلاعات نقشه، مدارک فنی و حتی گاهی نمونه‌های تولیدی در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا بتوانند در زمینه توانایی تولیدی خود با شرکت همکاری کنند.

با توجه به زمینه‌های تولیدی‌شان و زمینه‌های تولیدی قطعاتی که ما در مجموعه خودمان استفاده می‌کنیم، در اختیارشان می‌گذاریم که شامل اطلاعات نقشه و مدارک فنی و حتی گاهی نمونه‌ها بوده است.

کاکه‌باوه با تاکید بر اینکه ما هیچ‌گاه محدودیتی بابت ورود سازنده‌ها داخل مجموعه ایجاد نکردیم و این استقبال را از تمام مجموعه‌ها و حتی کوچک‌ترین تامین‌کنندگان هم این کار را انجام دادیم که وارد مجموعه بشوند، گفت: ما این نمایشگاه را از طریق یک فراخوان عمومی برگزار کردیم و از تمامی تامین کنندگانی که توانایی تولید کوچک‌ترین قطعه را دارند درخواست کردیم تا برای بازدید به این نمایشگاه بیایند و در صورت تمایل با کروز همکاری و مشارکت کنند.

این کارشناس خودکفایی قطعات فلزی بیان کرد. طی ۱۰ سال گذشته که کروز در زمینه خودکفایی و بومی‌سازی قطعات خودرو وارد عمل شده است، حدودا با ۴۰۰ تامین‌کننده قطعات همکاری می‌کند که این ۴۰۰ تامین‌کننده بالغ بر ۳۹۰۰ قطعه را با همکاری کروز تولید می‌کنند. این رویکرد نشان می‌دهد نه‌تنها انحصاری در این مجموعه وجود ندارد بلکه همکاری با تامین‌کنندگان قطعات در کشور هر روز بیشتر می‌شود و ما حتی پروژه‌های جدیدی را نیز در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

گفتنی است طی یک سال اخیر بیش از ۵۰۰ میلیون عدد قطعه توسط شرکت کروز خریداری شده و باعث جلوگیری از خروج ۶ میلیون یورو ارز از کشور شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 288060
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا